Vreemd geluid achterin
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 oktober 2010 08:02 PM

Ik heb het forum wat doorgespit opzoek naar een gelijksoortig probleem maar heb het niet kunnen vinden.

In het gezin is er een Berlingo 1.4I uit 1999. Een bestelbak met twee achterdeuren.
Nou wil het geval, dat als je met die auto over een verkeersdrempel rijdt er bij het afrijden van die drempel achterin een zzzzzzzzingngngng te horen is. Alsof er een kabel die onder de auto gespannen is even tegen de bodem knalt.
Ik heb nou een keer onder die auto gelegen en heb zo hier en daar eens aan getrokken. Alles zit vast, uitlaat, hitteschild, geen rare loshangende ellende, alleen vond ik de remleiding naar het rechter achterwiel wat raar gemonteerd zitten. Bij het linker wiel maakt de leiding een bocht. Midden onder de auto zit een klem en bij het rechterwiel zit deze leiding vast, geloof ik. Maar dus niet bij het linker wiel. Als je wat aan die leiding trekt en hem dan loslaat hoor je dus ongeveer dat geluid. Ik heb ook gezien dat er een slijtageplek zit op de bodem van de auto waar deze leiding af en toe toch raakt, kennelijk. Daar, op die plaats heb ik een rubber bescherming aangebracht, zodanig dat de leiding wel kan bewegen maar niet meer zo tegen de bodem slaat. Ik dacht hiermee het probleem van het geluid opgelost te hebben, maar het blijkt niet het geval.

Weet iemand wat dit nog zou kunnen zijn? Heeft iemand anders dit probleem?

Profiel  

Bertberlingo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13

Gepost: 21 oktober 2010 11:36 PM
  [ # 1 ]

ik heb het ook en zoek me ook rot naar het probleem.

idd bij open afrijden van drempels, kuilen e.d. hoor ik niets.

ik heb een dw8 van ‘99

Profiel  

Gepost: 22 oktober 2010 09:49 AM
  [ # 2 ]

Bij ons in het gezin was het de uitlaat die dit euvel veroorzaakte. De nieuwe achterste pot hing er wat gedraaid onder, waardoor de achteras in de beschreven situaties de onderkant van de bocht die er overheen gaat raakte. Geen slijtplekken te zien, maar verdraaien van de pot loste het wel op.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 oktober 2010 10:36 AM
  [ # 3 ]

Ik heb die auto niet bij de hand, dat maakt het wat lastig om het te onderzoeken, maar we geven het door.

Omdat ik die auto niet bij de hand heb wil ik toch nog een ander idee opperen.
Zou het misschien kunnen zijn, dat er een stang van het sluitmechanisme los is gaan zitten in één van de deuren?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 oktober 2010 03:39 PM
  [ # 4 ]

De eigenaresse verduidelijkt nog een beetje:

De eigenaresse schreef:
Om de zaak nog wat meer af te bakenen: het geluid (dus geen zzzzzzzzzingngngngng maar klooink en dat is heel iets anders!) ontstaat zowel links als rechts. Meestal naar gelang de bocht. Soms ook maar aan één kant. Geen pijl op te trekken.
Heb de reacties gelezen en zal ze bewaren.
Het is iets van de laatste 2 á 3 jaar. Vroeger hoorde ik het nooit.

Profiel  

Gepost: 28 oktober 2010 10:07 AM
  [ # 5 ]

Eerst is het bij afrijden van een drempel, nu is het bij het nemen van een bocht. Beetje lastig om daar een diagnose op te maken op afstand wel he Very Happy

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 oktober 2010 10:24 AM
  [ # 6 ]

Ja, ik moet maar weer eens die kant op komen. Ik heb het alleen gehoord bij het afrijden van drempels.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 november 2010 11:50 AM
  [ # 7 ]

De laatste uitlaatpot zit op een manier vast zodat die niet anders dan goed kan zitten. Misschien is het het hitteschild, hoewel dat erg goed vast zit. Ik heb de deurpanelen eraf, maar zie daar niets achter wat echt geluid zou kunnen maken. Dat wil ik even nader bestuderen door achterin te zitten terwijl moeders gaat rijden. Dan kan ik meteen kijken of de deuruitzetters dat geluid veroorzaken, want die hangen met gesloten deuren toch eigenlijk gewoon los.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 november 2010 12:57 PM
  [ # 8 ]

Net even rondgereden. Ik achterin. En uiteraard, nauwelijks herrie. De keer dat ik iets hoorde leek het inderdaad onder de auto te zitten. Uitlaat of hitteschild. Iets anders kan ik er niet van maken. Maar om nou onder die auto te gaan hangen als moeders rijdt…

Alles onder de auto zit wel goed vast, dus verdere problemen lijken me er niet te zijn, dan alleen een geluid.
Raar hoor.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 24 november 2010 02:25 PM
  [ # 9 ]

Nog maar eens de auto op de brug. Geen rare dingen gezien als speling, deformatie, roest of overdreven vuil. De garagist die normaal de auto onderhoudt en ik hebben werkelijk niets kunnen vinden.
Voor iets heel anders is moeder nog langs de dealer geweest en die had het over misschien missende stootrubbers tussen as en carrosserie. Horen die daar? ??

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook