24 van de 79
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
   
Citroën Visa Club uit 1979 van Bart; blokje eruit
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 26 mei 2011 02:31 PM
  [ # 346 ]

Dankjulliewel!

We gaan verder gewoon door. Al voor dat ik de kleppen had gesteld had ik bij het gas geven soms het idee dat ik wat aparts hoorde. Ik had gehoopt dat het kleppen stellen het zou verhelpen maar helaas.

Het is een soort metaal op metaal geluid. Het geluid is vrij luid. Het geluid is niet altijd aanwezig. Bij het gas intrappen op een bepaald toerental hoor ik het dan soms. Heel eventjes. Alsof er ergens iets aanloopt. Wat kan zoiets zijn?

En dat inhouden bij lage toerentallen. Pff, wat wordt ik daar gek van. Heel soms ‘‘niest’’ ze ook. Verder rijd ze als een trein. Lekker met 120 tegen de windkracht 6 inkachelen is geen probleem..

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 26 mei 2011 03:25 PM
  [ # 347 ]

http://www.youtube.com/watch?v=4nD67LM0WDk

Het geluid is wel hoorbaar tussen de 0.20 en de 0.25. Het is ook afhankelijk van hoeveel gas je geeft. Bij het optrekken kan het wat ‘‘langer’’ klinken. Het lijkt zwaar uit de richting van de dynamo te komen..

 

Profiel  
 
Gepost: 26 mei 2011 04:21 PM
  [ # 348 ]

Ik heb niet geluisterd hoor Bart, want ik ben niet zo’n autotechneut dat ik het daaraan zou herkennen, maar als je zegt dat het uit de buurt van de dynamo komt, heb je bij het vervangen van je v-snaar die snaar niet te strak aangespannen?

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 26 mei 2011 04:38 PM
  [ # 349 ]

Ik durft bijna met zekerheid te zeggen: nee, ik kan hem nog zeker 0,7 mm 1 cm indrukken..

 

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 26 mei 2011 05:02 PM
  [ # 350 ]

Klopt het dat het een beetje ratelend geluid is? Kan het een ingesleten fan zijn, waar de V-snaar overheen loopt, zodat de V-snaar erg gaat zwiepen tijdens het lopen van de motor? Of het schildje voor de pulley, waar de V-snaar over heen loopt, van de dynamo die ergens tegen aan tikt? Of een kachelpot die loszit en begint te tikken tegen het uitlaatspruitstuk? Kun je zo controleren door aan de kachelpot te jutteren. Of klinkt de dynamo een beetje rauw? Kwestie van het uitsluiten van problemen, die ik ook heb ondervonden toen ik een 2cv en een Visa 2 cilinder had.

Ik heb ooit wel een cilinder kop van mijn 2cv vervangen voor een andere, maar deze kop zorgde voor ontzettend hard metaalachtig geluid als de motor liep. Ik hoorde dat zoiets kon liggen aan een krasje op de stoterstang en op de tuimerlaar. Maar dit terzijde.

Overigens vind ik dat wanneer jij op het filmpje het gas loslaat en de motor stationair gaat draaien, het motorblok wel flink begint te schudden. Ik stel de kleppen op 0.25 zodat de motor net wat lekkerder kan ademen.

Succes!

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 26 mei 2011 05:29 PM
  [ # 351 ]

Visa Ventje! Fantastisch wat een kennis!

De goede zat er tussen. Het schilde was bij het onderste plaatje omgebogen waardoor die kennelijk tegen de dynamo aanschuurde. Zonder schildje hoor ik niks meer! En het schildje lichtjes tegen de dynamo drukken KRIEEER.

Dat schudden is naar een paar seconden wel over. Maar het kan inderdaad beter. Ik wil eigenlijk eens de CO schroef wat verder opendraaien. Hopelijk verhelpt dat ook het inhouden. Ik stel de kleppen liever op aanbevolen waarden..

Overigens kom ik steeds verder en verder. En dat allemaal dankzij dit fantastische forum. Dat is toch mooi.

 

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 27 mei 2011 12:18 AM
  [ # 352 ]

Je kan aan de CO schroef gaan draaien, wel even onthouden hoeveel slagen je hem omdraait zodat je altijd weer de schroef altijd weer terug kan zetten zoals ie stond.

Als je toch bezig gaat kun je direct de stationair sproeier ook eens bekijken. Die zit onder de benzineslangaansluiting op de carburateur. Soms wil er wat troep inzitten. Heb ik eens met een 2cv gehad. Alles perfect afgesteld aan de motor, maar stationair was ik niet tevree. De stationsproeier was de boosdoener, zat vol met bagger.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 12:26 AM
  [ # 353 ]

Is die stationair sproeier direct zichtbaar als je het deksel eraf haalt?

 

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 27 mei 2011 12:32 AM
  [ # 354 ]

De deksel hoeft er niet af. Hij zit aan de buitenkant. Ik zoek even een tekeningetje.Je kunt het met een steeksleutel uitdraaien of met een schroevendraaier er uitdraaien. Hij zit aan de voorkant. (Als je voor de auto staat).

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 27 mei 2011 12:35 AM
  [ # 355 ]

Zie je die dikke bout, naast het piefje waar je de benzineslang normaliter op schuift, met daarachter een oranje ringetje? Direct links van die dikke bout zit de sproeier, je ziet de koper/messing kleurige van de kop van de sproeier. Achter die dikke bout zit een zeefje, misschien de moeite waarom die eens te bekijken. Echter, dat zeefje is nooit vies!

Edit: dit is situatie 2cv, dus niet van een Visa 2 cil.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 12:40 AM
  [ # 356 ]

Mijn carburateur is compleet anders. Links zit bij mij een relais. Stationair sproeier zit ergens binnen in denk ik. Dat zeefje heb ik inderdaad nog nooit vies gezien.

 

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 27 mei 2011 12:44 AM
  [ # 357 ]

Uhmmmmm…Ja nu weet ik het weer. Ik was in de war!

Even een ander prentje zoeken.

Als je die nadieselklep er uit draait, kun je het sproeiertje er zo aftrekken. En dan bekijken of ie vol zit met smurrie. Die nadieselkleppen gaan nog wel eens kapot, zo niet in Visa’s dan wel in 4 cilinder motoren van Visa/BX (1.4 type 1)

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 12:55 AM
  [ # 358 ]

Helaas, ook die carburateur heb ik niet..

Op het plaatje hieronder is het vaag zichtbaar.

Er zit geen schroef je in het midden. En volgens mij ook geen nadieselklep.

 

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 27 mei 2011 01:02 AM
  [ # 359 ]

Zeker, zie je dat blinkende ding niet?

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 01:02 AM
  [ # 360 ]

Goudkleurig? Daar zit een kabeltje en als je die eraf trekt stopt de hele motor. Wist niet dat daar ook nog een sproeier onder zat!

 

Profiel  
 
 
24 van de 79
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook