25 van de 79
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
   
Citroën Visa Club uit 1979 van Bart; blokje eruit
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 27 mei 2011 01:10 AM
  [ # 361 ]

Ik heb er een plaatje bij gezet, voor jouw laatste post. En dit gevonden op internet:

Op de carburateur zit een anti-nadiesel klep. Deze kleppen sluiten de stationaire sproeier af als het contact wordt afgezet. Het komt vaak voor dat de klep het laat afweten waardoor de motor niet meer stationair wil lopen. In dat geval kun je de klep eruit te schroeven, stationaire sproeier eraf schuiven, de beweegbare pin geheel afknippen, stationaire sproeier er weer op en de klep monteren maar electrisch niet aansluiten.


Als die sproeier vies is kan dat ook leiden tot een slecht lopende motor.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 01:13 AM
  [ # 362 ]

In heb net nog even gekeken. Maar de sproeier was helemaal schoon. Zal dat ding dan de ellende zijn van het inhouden bij een klein beetje gas geven?

 

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 mei 2011 01:38 AM
  [ # 363 ]

Inhouden bij lage toerentallen en onregelmatig lopen kan ook komen door verkeerde timing. Dat kan tegelijk de oorzaak zijn van het metalige geluid (pingelen/kloppen). Als je kracht vraagt van het blok, hoor je dan ook extra rikketikke geluidjes ontstaan?

Pingelen kan erg schadelijk zijn voor de motor, vooral bij hoge toerentallen. Elektronische ontsteking is een aanrader: regelmatiger lopen, beter starten, minder verbruik en minder onderhoudsgevoelig.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 01:42 AM
  [ # 364 ]

De Visa heeft al een elektronische ontsteking. Ik weet niet of je dat bedoelt, maar hij heeft geen contactpuntjes meer. Ik hoor verder geen extra geluiden. Het is echt alleen bij lage toerentallen en het gas een klein beetje indrukken. Wat een mysterie is het toch.

Eigenlijk zou ik eens een andere carburateur moeten proberen..

 

Profiel  
 
Gepost: 27 mei 2011 09:30 AM
  [ # 365 ]

Elektronische ontsteking of niet, als ie niet precies op tijd staat is het ook niet goed.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 mei 2011 09:36 AM
  [ # 366 ]

Dat kan bij een visa eigenlijk niet, tenzij de modulator gaar zou zijn. Het ding heeft immers 2 sensoren die op een vaste plek zijn gemonteerd en niet kunnen verschuiven. Ze worden getriggerd door het vliegwiel en dat zijn ook 2 vaste punten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 27 mei 2011 01:36 PM
  [ # 367 ]

Ik heb eens een soortgelijk gevalletje gehad met mijn varkenssnuitje, er was toen sprake van een massaprobleem in het ontstekingssysteem.
Wisselen van modulator(computerunit) en sensoren bood geen soelaas, ook de vacuümswitch onder het motorkap-slot was ook niet de boosdoener, evenals de carburateur en bobine, allen waren uitgesloten van slechte werking.

De auto is toen bij de Fa. Bonhof in Epe terecht gekomen (verkocht aan Peter Bonhof) en die heeft het zakie weer aan het lopen gekregen.

Waterman schreef eerder dat slecht oppakken en pruttelen in de lage toerenregionen dikwijls aan een te laag CO gehalte lag.
Je moet bij het verstellen van het CO niet in hele slagen denken, meer een half tot maximaal één.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 02:20 PM
  [ # 368 ]

Ik heb er aan gedraaid. Eerst de ene kant op en daarmee ging die alleen maar slechter stationair lopen. Toen heb ik hem halve slag de andere kant op gedraaid maar geen verbetering. Nog een andere slag en warempel, best mooi. Een testrit zal het verder uitwijzen.

 

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 27 mei 2011 03:24 PM
  [ # 369 ]

Uitdraaien is rijker, indraaien is armer, net als bij een brommer Laughing

(ik zag ook dat je je berichtje had gewijzigd…)

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 03:27 PM
  [ # 370 ]

Hij staat nu dus wat rijker en het lijkt wat beter te zijn. Ook tijdens het rijden, het is echter nog niet helemaal verholpen. Ik heb hem al wel meer dan een slag verdraaid. Zal ik hem gewoon nog wat verder draaien? Het voelt voor mij eigenlijk als een schroef waarmee je hem gewoon het beste laat lopen. Even voor de duidelijkheid. Ik kan hiermee op geen enkele manier schade toebrengen aan de motor? Ik ben gewoon best wel bang dat ik het blokje een keer sloop.

 

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 27 mei 2011 03:42 PM
  [ # 371 ]

ze zal hoogstens een setje bougies verkolen en een beetje roken Wink
Te arm is erger (oververhitting, ingeslagen kleppen, vastlopen etc)

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 03:46 PM
  [ # 372 ]

En als hij armer gaat lopen zal hij ook minder regelmatig stationair lopen begrijp ik?

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 27 mei 2011 11:30 PM
  [ # 373 ]

Hij stond echt tegen het randje van bokken aan. Een hele slag dicht en hij begon te bokken en te schuddebuiken. Weer een slag terug was redelijk normaal lopen maar wel dat inhouden. Nog een slag verder open liep nog iets mooier maar nog steeds inhouden. Dan nog een slag open lijkt het aardig oke en het inhouden is redelijk over. Nog wel een beetje, maar ik vind het wel prima zo.

Ik hoor wel wat tikken. Maar dat zullen de kleppen wel zijn. Pingelen is echt een flink getik zoals dit? http://www.youtube.com/watch?v=eOYNJFL1bRE&feature=related

 

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 mei 2011 11:59 PM
  [ # 374 ]

Nee, niet per se. Pingelen klinkt vaak als metalig gerikketik. Zo: http://www.youtube.com/watch?v=Due7mkTHMlw&feature=related

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 05 juni 2011 04:14 PM
  [ # 375 ]

Zo’n herrie maken als het filmpje in het linkje van Midfriesland doet de Visa niet.

Wel rammelt hij met de verlichting aan. Dit lijkt me te zwaar voor pingelen en tikkende kleppen. Met de verlichting uit hoor ik niks. Dit was overigens na een flinke rit in de regen en stevige Visa snelheden. Het blok was dus goed warm.

Filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=_IpGm91nwm0

Het verschil tussen verlichting aan en uit is duidelijk te horen denk ik.

 

Profiel  
 
 
25 van de 79
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook