Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
als je je wiel eraf haal, dan zie je een grote moer zitten. Door die moer hoort een splitpen te zitten.
Wat je kan doen is deze splitpen verwijderen, dan kun je deze moer aantrekken (sleutel,dop maat 32??)
Als deze moer wel goed is aangedraait monteer wel weer een splitpen door de moer! als je het geluid nog hoort dan is waarschijn je aandrijfas versleten wel versleten.
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Dank! Ik ga het morgen gelijk bekijken.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
siemenazu schreef:Als deze moer wel goed is aangedraait monteer wel weer een splitpen door de moer! als je het geluid nog hoort dan is waarschijn je aandrijfas versleten wel versleten.
Nee, dan is dat geen aandrijfas maar een wiellager.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Bart schrijft echter over getokkel, bij sturen en gasgeven. Dat klinkt mij als een aandrijfas in de oren, of ben ik nou zo abuis?
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik kan het linker voorwiel als de auto in de versnelling staat zeker 2 cm elke kant op draaien. Je ziet dan dan de aandrijfas geen 2 cm meedraait. Wel iets, maar niet zoveel als het wiel.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dan is de as gaar. dat los je niet op met het aandraaien van de naafmoer, tenzij die naafmoer écht los zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat idee had ik eigenlijk ook al, maar je moet alles opties openhouden natuurlijk
Volgens mij heeft het hok minstens 2 keer zoveel gelopen. Maar hoe verklaar je dan dat smetteloze interieur en gebrek aan roest.
Wat zou kunnen, is dat de onderhoudshistorie van de laatste 10 jaar is weggegooid en te teller is teruggedraaid naar een rekening van 2001. Maarja, verzekeringsplaatjes en rommel wat op de auto zit geplakt dateert ook allemaal van 2001..
Vragen, vragen.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je met zo’n aandrijfas een half jaartje door rijdt met een gescheurde ashoes is het ook wel om zeep hoor, ongeacht of het hok nou 50000 of 350000 km in totaal heeft gereden.
Ik heb in ieder geval een ‘‘nieuwe’’ aandrijf as gescoord! Ik zal hem er vanavond eens even inprikken.
Dat schijnt erg makkelijk te kunnen. Los maken bij de bak, en vervolgens er uittrekken en een nieuwe erin stoppen.
Ik heb hem toch maar laten zitten. Bij nadere inspectie blijkt de speling helemaal niet in de aandrijfas te zitten. Als ik goed voel zit er net zoveel speling (mm werk) op de oude als de nieuwe. Bij de speling, draait de versnellingsbak een stukje mee en hier zit wat vrije slag in.
Toch moeten die rare geluiden ergens vandaan komen. Ik moet er denk ik maar weer mee naar de garage..
Hier een doorsnede van het hele gebeuren:
De rubbers aan beiden kanten van nummer 1 zijn wel helemaal versleten.
Maar dan heb je het probleem toch al gevonden?
Er zit nog wel wat, maar het heeft 0,0 veerkracht meer.
Daardoor kan je bij het remmen toch niet een tok tok tok horen?
Jahoor.
Bij remmen komen er krachten op te staan en in plaats van soepel te reageren zal het schokkerig reageren.