1992 1.4 Deauville
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 25 oktober 2010 10:59 AM

Hallo!

Het begint nu toch echt te kriebelen. Dagelijks rijd ik een Volvo 480. Leuke auto, maar mis de Citroën vering. Net terug van vakantie met mijn 1984 Citroen BX 16TRS. Heerlijk gezoeft over de Franse wegen! Als je dan weer terug komt in een “gewone” auto, kom je van de spreekwoorlijke koude kermis thuis.

Dus, afgelopen weken eens gekeken op het net naar gebruikte BXen. Afgelopen weekend heb ik er eentje bekeken met een lage kilometerstand. Opzich reed de auto goed. Starten, lopen, komt keurig omhoog. Tijdens het rijden heb ik natuurlijk even wat dingetjes getest. Ik kwam er achter dat de fan het niet deed in het intereur. Als ik aan de knop draaide van zacht naar hard blazen, deed ie het 9 van de 10 keer niet. Als die het dan deed, was het niet op volle kracht. Is dit probleem makkelijk te verhelpen?

Het 2e probleem was de wis/was installatie bij de ruitenwisser voor. Ik hoorde het motortje wel, het reservoir zat redelijk vol, maar er kwam niets uit. Zou dit verstopping kunnen zijn, of is het een vaker voorkomend probleem met andere oorzaken?

Verder leek het een prima auto. Helaas heeft de auto heel z’n leven buiten gestaan en dat kon je op sommige plekken wel zien, met name aan de voorbumper en wat donkere verf die verbleekt was. Op het kofferdeksel bijvoorbeeld.

Tijdens het rijden, viel me op dat deze auto stugger is als mijn 84er 16TRS. Is dit omdat het een nieuwere auto is? De bollen leken mij goed toe, daar de auto keurig van laag naar hoog ging en andersom.

Voor de rest, prima auto. Ik zit nu zwaar te overwegen om de volvo 480 van de hand te doen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten Harm Jan

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 25 oktober 2010 12:29 PM
  [ # 1 ]

Hoi Harm Jan,

Het klinkt als een aardige auto!
Het eerste probleem is waarschijnlijk de kachelmodule. Die zit in het kachelhuis, onder het paravan-rooster. Is een vrij simpele operatie, het onderdeeltje heb ik wel voor je.

Het tweede punt is meestal het buisje dat op de wisserarm zit, dat verstopt is geraakt. Het beste zoek je een alternatief voor dat buisje, of je zoekt een goed buisje op de sloop.
De bollen zijn waarschijnlijk aan een rondje vullen of vervangen toe.

Succes!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 25 oktober 2010 12:34 PM
  [ # 2 ]

even bolletjes vullen en het wiswas is waarschijnlijk van achter. Dus dan is het het sproeikopje of het buisje.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 25 oktober 2010 04:38 PM
  [ # 3 ]

Slechte werkende kachelfan heb ik ook wel eens verholpen door een tik met een hamer op het huis, of door het stekkertje even los te halen, schoon te maken en weer goed vast aan te drukken. Zelfde bij ruitensproeier, maar dan zonder de hamer. Kan hier ook een slecht contact van het stekkertje zijn.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 25 oktober 2010 06:10 PM
  [ # 4 ]

Het begint nu toch echt te kriebelen. Dagelijks rijd ik een Volvo 480. Leuke auto, maar mis de Citroën vering. Net terug van vakantie met mijn 1984 Citroen BX 16TRS. Heerlijk gezoeft over de Franse wegen! Als je dan weer terug komt in een “gewone” auto, kom je van de spreekwoorlijke koude kermis thuis.

Ik ken het gevoel.. Rij zelf, na een jaar BX te hebben gereden/gesleuteld ook 480. Volgend jaar misschien toch maar eens voor een XM uitkijken Smile

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 25 oktober 2010 06:10 PM
  [ # 5 ]

Het begint nu toch echt te kriebelen. Dagelijks rijd ik een Volvo 480. Leuke auto, maar mis de Citroën vering. Net terug van vakantie met mijn 1984 Citroen BX 16TRS. Heerlijk gezoeft over de Franse wegen! Als je dan weer terug komt in een “gewone” auto, kom je van de spreekwoorlijke koude kermis thuis.

Ik ken het gevoel.. Rij zelf, na een jaar BX te hebben gereden/gesleuteld ook 480. Volgend jaar misschien toch maar eens voor een XM uitkijken Smile

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 25 oktober 2010 08:15 PM
  [ # 6 ]

Zo te lezen zijn het allemaal kleine probleempjes die makkelijk te verhelpen zijn! Das mooi. yeah

Klopt het dat koppakkingen nogal slecht zijn op het 1.4 blokje van type 3? confused

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 25 oktober 2010 08:37 PM
  [ # 7 ]

Die zijn berucht, maar veroorzaken over het algemeen een kleine, uitwendige olielekkage. Kan jaren goedgaan.

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 25 oktober 2010 11:38 PM
  [ # 8 ]

De 1400 motoren uit een BX van de laatste serie zijn TU- motorblokken. Deze hebben inderdaad gauw last van kopakkingproblemen.

Als je je nog aan het oriënteren bent op BX gebied wil ik je mijn advertentie nog even laten zien:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207680/

over de prijs valt te praten.

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 26 oktober 2010 10:03 AM
  [ # 9 ]

Het tweede punt is meestal het buisje dat op de wisserarm zit, dat verstopt is geraakt. Het beste zoek je een alternatief voor dat buisje, of je zoekt een goed buisje op de sloop.

Knakenpoetser! Wink Bij de dealer kost een nieuw slangetje een tientje, dan werkt ‘t ook gewoon weer prima.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 26 oktober 2010 10:10 AM
  [ # 10 ]

Even de compressor erop wil ook wel eens werken Smile

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 26 oktober 2010 01:11 PM
  [ # 11 ]
Harm schreef:

Het tweede punt is meestal het buisje dat op de wisserarm zit, dat verstopt is geraakt. Het beste zoek je een alternatief voor dat buisje, of je zoekt een goed buisje op de sloop.

Knakenpoetser! Wink Bij de dealer kost een nieuw slangetje een tientje, dan werkt ‘t ook gewoon weer prima.

de “dealer” in Den Haag levert ze anders niet, vandaar.

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 26 oktober 2010 02:59 PM
  [ # 12 ]

Hilko16TZI Schreef:
de “dealer” in Den Haag levert ze anders niet, vandaar.

Ik heb laatst een nieuwe buisje plus klemmetjes inderdaad voor een 10tje gekocht bij een dealer in Aalsmeer.  Mr. Green Voor de BX16TRS uit 84, vlak voordat ik op vakantie ging. Het oude buisje was helemaal bros, niet verstopt.

Dus nieuw buisje, probleem opgelost. Dat is dan mooi.

Als ik em koop (ga deze week een besluit maken) dan nog even ergens een setje winterbanden op de kop tikken en de Volvo 480 GT Turbo van de hand doen.

En dan de voorbumper van de 1.4 Deauville…dat was geen mooie hmmm , ook de strip was eraf. Weet iemand nog een mooi bumpertje te liggen?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook