Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Inmiddels staan er 162.000km op de teller. Op 16 maart heb ik de C6 onzacht tegen de hardstenen rand van een chicane op de route des Trois Bornes in Gemmenich gedrukt. In een moment van onbedachtzaamheid had ik de breedte verkeerd ingeschat. Banden en velgen links kapot en airbags rechts afgegaan. Het was even spannend of de auto gerepareerd zou worden, maar nu staat hij weer mooi te glimmen op nieuwe velgen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kortom, hoe meer pk’s hoe beter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Er zijn veel tuners die een upgrade tot Jaguar-specificaties aanbieden (290pk, 500Nm), maar ik durf dat niet aan vanwege de automaat. Het zou interessant zijn om ervaringen hiermee te lezen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon de gok nemen en zien wanneer je bak ontploft is zeker geen optie hè?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Als ik hem aan het einde van de leasetermijn zelf overneem, wil ik zo’n gok wel wagen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
RensKorevaar schreef:Er zijn veel tuners die een upgrade tot Jaguar-specificaties aanbieden (290pk, 500Nm), maar ik durf dat niet aan vanwege de automaat. Het zou interessant zijn om ervaringen hiermee te lezen.
De specificaties van deze motor in de Jaguar XF-S zijn 275 PK en 600 Nm, zie http://www.jaguar.com/nl/nl/xf/Specifications.
Zó wordt ‘ie ook in de XJ gebruikt.
Dat is dus een heleboel meer dan de 450 Nm die deze motor levert in de C5 en in de C6
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Oh, dan levert zo’n tuning dus eigenlijk maar een bescheiden resultaat op: nog altijd 100Nm minder dan bij Jaguar…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die sterkere 3.0 HDi van Jaguar is niet alleen ge-E-tuned, hij is op een aantal punten gemodificeerd om dat hogere koppel en vermogen aan te kunnen.
De 3.0 HDi zoals die in de Cit’s zit is vergelijkbaar met de “gewone” 3.0 HDi in de Jag, die staat ook in dat overzicht.
Daar levert ‘ie ook 240 PK, maar het koppel is niet geknepen tot 450 Nm zoals in de Cit’s, daar haalt ‘ie de normale 500 Nm.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Als je naar de koppel toeren kromme vergelijking kijkt (rood = C6), zie je dat de C6 er nog niet zo slecht bijstaat.
Al hoewel 100 kg zwaarder, gaat zij even hard (240) met niet zo veel minder minder koppel.
Zij is dus veel aerodynamischer. Dus ik zou de AISIN bak maar gewoon z’n werk laten doen met de originele specificaties die toch wel erg effectief zijn.
PSA heeft niet voor niets dat koppel wat verlaagd, van 500 Nm normaal naar 450 Nm voor deze toepassing.
Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen om het koppel te verhogen, in combinatie met de Aisin-6 bak.
Dat is best een plezierige bak, maar hij heeft zo z’n beperkingen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ze houden natuurlijk ook flinke marges aan, dus daar kan je best een beetje boven gaan zitten zonder dat de boel direct stuk gaat.
Daarnaast ligt het er ook aan of je het vermogen vaak aanspreekt, als je gewoon op de snelweg rijdt is er natuurlijk niets aan de hand.
Dan gebruik je het extra koppel gewoon af en toe om eens wat vlotter een heuvel op te rijden
De bak krijgt het meest voor z’n kiezen als er doorgeschakeld wordt. Dan moet de koppeling in de overbrugging van de koppelomvormer z’n werk doen, nadat de koppelingen van het planetaire stelsel hun werk gedaan hebben.
Bij al die opschakelacties wordt normaliter het motorkoppel wat gereduceerd, om de koppelingen te sparen.
Als het motor koppel verhoogd wordt, krijgen al die koppelingen meer te verduren, dat betekent meer slijtage en daarmee meer vervuiling van de bak. En als dat zo door gaat zal de bak sneuvelen.
Als je dus besluit om het motorkoppel te verhogen dmv chippen, is het zaak de conditie van de olie in de bak goed in de gaten te houden. Vaker dan normaliter het geval is zul je ‘m dan moeten flushen, zie het draadje dat daarover loopt.
Maar uiteindelijk zal het voeringsmateriaal van al die koppelingen verslijten, en dan is het einde oefening voor die bak. Veel eerder dan het geval geweest zou zijn bij normaal gebruik.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met vijf man met bagage aan boord en een overbeladen sleurhut erachter over Alpenpassen raggen is de echte testcase. In ons vlakke polderlandje met een overvloed zich keurig aan de regeltjes houdende weggebruikers om je heen heeft zo’n automaat een luizenleven.
Want ga maar na: Wanneer doet zich hier nou de kans voor om met 500 NM langer dan een minuut of twee te stunten?
Daarvoor moet je echt naar Duitsland en zelfs daar moet je nog goed zoeken naar een stukje snelweg zonder beperkingen.
Een olietemperatuurmeter op de olie van de bak kan wel wat onthullen over hoe die bak zijn best moet doen.
Die olietemperatuur in het Tripmenu, is dat de motor of de bak? Zou mooi zijn als het de bak was.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En toch…..
Kijk eens naar het draadje over flushen van de olie bij GJO. Dan zie je dat, ook in ons rustige landje, de olie knap vervuilt, en vol zit met slijtage resten, afkomstig van de diverse koppelingen in de bak.
Dáár zit het probleem, slijtage van de koppelingen door wrijving. En die wordt groter als het motorkoppel groter wordt, a; helemaal als dat koppel minder teruggeregeld wordt bij het opschakelen.
De olietemperatuur in het trip-display is die van de motor, niet van de bak.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zesbak uit een 2.2 hdi inbouwen, met een sachs performance koppeling. Dat zou ik nou nog eens een interessante C6 vinden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!