Het gebruik van zo’n “spuitbus” kan alleen soelaas bieden als de band niet ernstig beschadigd is.
En de bandenspanningssensor zal dat vermoedelijk niet overleven, die zal dan vervangen moeten worden…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Paint.It.Black schreef:JW schreef:Die grote dwarse achterdemper is er daar eentje van….
En wat zijn de andere nadelen?
De omschakeling van de 2.7 HDi Euro 4 motor naar de Euro 5 3.0 HDi is gepaard gegaan met een groot aantal wijzigingen.
In het document E1AT0105P0 Overzicht : Model C6 - Wijzigingen modeljaar 2009 (Commerciële introductie - Motor DT20C 3.0 HDI met roetfilter) worden die opgesomd.
Een aantal daarvan:
—nieuw EGR systeem, dat complexer geworden is. Daarmee meer kans op storingen
—nieuw inspuitsysteem, met hogere drukken en nog verder gelaagde inspuitingen. Complexer dus.
—hogere temperaturen onder de motorkap, daarmee worden twee zuigfans noodzakelijk ipv de oorspronkelijke enkele blazende fan.
—halve reservewielkuip als gevolg van de extra demper aan de achterzijde.
Die nadelen moet je accepteren om van de voordelen te kunnen profiteren.
En die zijn er zeker, de 3.0 HDi heeft meer vermogen, is zuiniger en stiller dan de 2.7.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Tja, als de band wel ernstig is beschadigd heb je ook kans dat je velg is beschadigd… Maar ja, beter niet lek rijden dus (met volle bepakking)...
En anders toch op 3 wielen verder…
En eigenwijs als ik ben ga ik met het omwisselen van de winterbanden naar de zomerbanden toch eens proberen hoe krap de uitsparing van het reservewiel nou eigenlijk is, want die thuiskomer (overigens wel iets meer dan zo’n fragiel VAG ding en het is wel gewoon een luchtband) ligt er nog best redelijk ruim in volgens mij. Of heeft iemand dat al eens uitgeprobeerd? Zou een normale 17 inch er anders niet gewoon in passen?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
JW schreef:Paint.It.Black schreef:JW schreef:Die grote dwarse achterdemper is er daar eentje van….
En wat zijn de andere nadelen?
De omschakeling van de 2.7 HDi Euro 4 motor naar de Euro 5 3.0 HDi is gepaard gegaan met een groot aantal wijzigingen.
In het document E1AT0105P0 Overzicht : Model C6 - Wijzigingen modeljaar 2009 (Commerciële introductie - Motor DT20C 3.0 HDI met roetfilter) worden die opgesomd.
Een aantal daarvan:
—nieuw EGR systeem, dat complexer geworden is. Daarmee meer kans op storingen
—nieuw inspuitsysteem, met hogere drukken en nog verder gelaagde inspuitingen. Complexer dus.
—hogere temperaturen onder de motorkap, daarmee worden twee zuigfans noodzakelijk ipv de oorspronkelijke enkele blazende fan.
—halve reservewielkuip als gevolg van de extra demper aan de achterzijde.Die nadelen moet je accepteren om van de voordelen te kunnen profiteren.
En die zijn er zeker, de 3.0 HDi heeft meer vermogen, is zuiniger en stiller dan de 2.7.Groet,
JW
Tja je kan de problemen ook opzoeken…
Als iets complexer wordt hoeft het niet meer kans te geven op meer storingen, ze kunnen ook de zaken verbeterd hebben omdat ze geleerd hebben van het oude systeem in de praktijk.
Ik heb tot nu toe weinig gelezen van problemen bij de 3.0 HDi in de C6.
Het enige nadeel wat ik nu zie is dat de 3.0 afgeknepen is, ondanks dat is die nog steeds beter dan de oude 2.7.
@ Geo,
Die diameter is niet het probleem, die is 678 mm bij de 245/45-18 band en 673 mm bij het thuiskomertje 135/80-18.
Het is de 245 mm breedte van de band die veel groter is dan de diepte van de uitsparing.
Ik schat dat je iets van 10 cm te kort komt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik zal het direct posten als ik het heb uitgeprobeerd! Niet dat ik twijfel aan je uitleg hoor!
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wat een gezellige drukte op mijn achterbank!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Een normale velg met band in de maat 245/45 R18 past met geen mogelijkheid in de uitsparing voor het reservewieltje. Toen ik de C6 pas had, floten mij de ventielen om de oren: eerst vanwege de corrosiegevoelige metaallegering, daarna vanwege uitgedroogde rubberringen. Nu gaat het al een hele tijd goed. Toen had ik meerdere keren normale velgen achterin liggen: veel te breed!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Arjan Verkade schreef:JW schreef:Paint.It.Black schreef:JW schreef:Die grote dwarse achterdemper is er daar eentje van….
En wat zijn de andere nadelen?
De omschakeling van de 2.7 HDi Euro 4 motor naar de Euro 5 3.0 HDi is gepaard gegaan met een groot aantal wijzigingen.
In het document E1AT0105P0 Overzicht : Model C6 - Wijzigingen modeljaar 2009 (Commerciële introductie - Motor DT20C 3.0 HDI met roetfilter) worden die opgesomd.
Een aantal daarvan:
—nieuw EGR systeem, dat complexer geworden is. Daarmee meer kans op storingen
—nieuw inspuitsysteem, met hogere drukken en nog verder gelaagde inspuitingen. Complexer dus.
—hogere temperaturen onder de motorkap, daarmee worden twee zuigfans noodzakelijk ipv de oorspronkelijke enkele blazende fan.
—halve reservewielkuip als gevolg van de extra demper aan de achterzijde.Die nadelen moet je accepteren om van de voordelen te kunnen profiteren.
En die zijn er zeker, de 3.0 HDi heeft meer vermogen, is zuiniger en stiller dan de 2.7.Groet,
JWTja je kan de problemen ook opzoeken…
Als iets complexer wordt hoeft het niet meer kans te geven op meer storingen, ze kunnen ook de zaken verbeterd hebben omdat ze geleerd hebben van het oude systeem in de praktijk.
Ik heb tot nu toe weinig gelezen van problemen bij de 3.0 HDi in de C6.Het enige nadeel wat ik nu zie is dat de 3.0 afgeknepen is, ondanks dat is die nog steeds beter dan de oude 2.7.
geknepen zou ik de 3.0d nu niet noemen prob is dat de versnellingsbak niet meer aankan…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Hij is heftig geknepen omdat de AM6 bak niet meer dan 450 Nm aan kan.
Dezelfde motor levert in de Jaguar ruim 100 Nm meer koppel, daar is hij gekoppeld aan een andere bak.
Die zit in langsrichting gemonteerd, daarvoor bestaan bakken die een hoger koppel aankunnen dan de dwarsgeplaatste AM6 bak in de C5 en C6.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Mja ik vindt 240 pk genoeg hoor
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Zekers, die 240 PK zijn genoeg, op zich.
Maar die heb je pas bij hoge toeren, en als dieselrijder kom je daar niet.
Je wilt juist een hoog koppel hebben, lees trekkracht, bij lage toeren. En dat koppel is geknepen met meer dan 20%, meer kan de AM6 bak niet aan.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Maar dat koppel is beschikbaar over een zeer groot gedeelte van het toerenbereik.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Zeer zeker van 1500 toeren heb je zeer veel koppel hoor
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het aantal pk en Nm klinkt veel en als de C6 eenmaal op gang is, heb je er ook ruim voldoende aan. Bij optrekken vanuit stilstand merk je toch dat er heel wat massa in beweging gezet moet worden. Het lekkere gevoel van in je bestuurdersstoel gedrukt te worden, mis je ook bij de 3.0d van de C6…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!