ZO, even vlug voor het slapen gaan:
Ik zit de laatste tijd een beetje te spelen met het idee dat het mogelijk moet zijn om de zgn. body-roll (het om de lengte as “rollen” van de carosserie in bochten) in een CX tegen te gaan.
Ik weet dat al hel kort na de lancering van de DS Citroën is gaan experimenteren met anti-roll ophanging: zie deze link.
Experimenten die dus dik 13 jaar door zijn gegaan met verbluffende resultaten, die het helaas nooit tot productie stadium brachten.
Ik veronderstel dat dit vroeg systeem grotendeels of zelfs geheel mechanisch is, gezien computers en sensors in die periode niet bepaald in auto’s voor kwamen. Ik weet tevens dat iemand in de afgelopen paar decennia dit systeem gereconstrueerd heeft op zijn DS (zijn naam is mij ontgaan, moet ik nog even navragen, en kan zo geen info online vinden).
Tevens veronderstel ik dat alhoewel verder verfijnd, de hydrauliek onder de CX in principe gelijk is aan die onder de DS
Nu is dus de vraag, zou het mogelijk zijn om met bijvoorbeeld extra veerbollen e.d. het CX systeem aan te passen om dit zelfde effect te realiseren?
Heeft iemand hier ervaring mee? ZIjn er verhalen bekend van mensen die dit gedaan hebben? Of heeft iemand uberhaupt ideeen over hoe zoiets te doen?
Voor alsnog gewoon een nieuwsgierigheid, maar misschien ook op termijn een interessant experiment..
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ken je de Xantia Activa. Daarin is het toegepast. Geen eenvoudig systeem en erg onderhoudsgevoelig. Maar wel perfect als het in goede conditie is.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton














































Totaal aantal Berichten: 43339
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die oplossing is er wel. Te koop vanaf 500 euro, incl apk:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik geloof dat eerder iemand hier geopperd heeft om het hydractief systeem van een XM in een CX te bouwen. Tja, alles kan… Maar het lijkt me toch Mission Impossible.
En met jouw budget Alban…?
Trouwens, die body roll hóórt bij de CX, heerlijk…!
Niks is onmogelijk,maar om het veersysteem van een xantia activa over te zetten op een CX,dan mag je wel een goed stel hersens en een paar goede rechte handen hebben.
Hmmm wel een leuk onderwerp om over na te denken,al is het maar hoeveel moet je aanpassen aan je CX om het voorelkaar te krijgen en dat is veel.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Die oplossing is er wel. Te koop vanaf 500 euro, incl apk:
Hee! Precies zo eentje staat hier nog voor de deur!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
het activa systeem en de hydractive gebruiken als ik het me goed herinner een flinke dosis computer technologie. Sensoren enzo die geijkt zijn naar de wagen waar ze in zitten, dat soort zaken. overigens heeft Citroen de CX gebruikt voor prototypes van het hydractief en activa systeem gedurende de vroege jaren 90, en exemplaren hiervan staan in de Conservatoire
Gaat me in principe ook niet om het in die van mij inbouwen, dit is vooralsnog een zuiver academische oefening. Ik vindt het een verdraaid interessant gegeven dat ze bij citroen in d jaren 50 en 60 in feite al een zeer ver stadium hadden bereikt qua door ontwikkeling van het toch al innovatieve hydraulische systeem dat ze toepasten. Vooral ook juist omdat ik vermoed dat het in eerste instantie grotendeels mechanisch was, terwijl de systemen die uiteindelijk op de Xantia en de XM terecht zijn gekomen juist heel zwaar op het potentieel van computers leunen, met de bekende gevoeligheden die electrische en computergestuurde systemen juist vooral in de jaren 80 en 90 in auto’s vaak aan de dag legden..
Ik had zelf al zitten denken aan opties als een soort kleppen systeem dat de links/rechts vebindingen blokkeert getriggerd door bijvoorbeeld de snelheidsmeter, of gewoon handmatig met een knop.
Of een systeem met een tweede set bollen, waarbij die bollen alleen voor/achter aan elkaar gelinkt zijn, die onafhankelijk van het normale circuit ingeschakeld kunnen worden en als zo danig wanneer ingeschakeld extra stijfheid leveren..
zoals gezegd vooralsnog een zuiver academische oefening
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Voor meer stijfheid zou je volgens mij juist bollen moeten uitschakelen i.p.v. inschakelen.





























Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is geen kwestie van mer stijfheid. Buitenkant meer druk en binnenkant minder…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik moet even zoeken maar weet dat een aantal jaren geleden ooit een redelijk artikel in de Citro-e expert heeft gestaan, ga voor je zoeken maar is pas na het weekend.
groeten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Precies; wat ik me nog herinder van dat verhaal is dat citroen het systeem voordat ze het op een xm bouwden eerst op een Cx hebben gebouwd. Deze Cx staat nu bij die “kerel” in frankrijk die alleen orginele citroen’s met lage km’s koop en deze uitgestald heeft in een museum. (waar deze Cx ook staat omdat het immers een “orginele citroen” betreft).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
mbender schreef:Ik moet even zoeken maar weet dat een aantal jaren geleden ooit een redelijk artikel in de Citro-e expert heeft gestaan, ga voor je zoeken maar is pas na het weekend.
groeten
Deze heb ik ook gelezen maar
Was toch bij een “gewoon"iemand terecht gekomen ????
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Hier staat ook een draadje met zo’n verhaal. Met foto van een CX met extra bol onder de kap..
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
jantje1948 schreef:Het is geen kwestie van mer stijfheid. Buitenkant meer druk en binnenkant minder…
Inderdaad, mea culpa, stijfheid is niet het juiste woord.. maar wat dan wel… nu ja.. het is maar een woord
par eXeMple! schreef:Voor meer stijfheid zou je volgens mij juist bollen moeten uitschakelen i.p.v. inschakelen.
Mijn denken zat hier meer in de lijn van… als een tweede bol als het ware een corrigerende tegendruk kan teweegbrengen, specifiek samenhangend met stuurbeweging, zodat tijdens het normale rijden de wagen haar karakteristieke comfort behoud, ik zit nu ook maar in het wilde weg te bedenken hoe dit zou werken…
F.SvM schreef:mbender schreef:Ik moet even zoeken maar weet dat een aantal jaren geleden ooit een redelijk artikel in de Citro-e expert heeft gestaan, ga voor je zoeken maar is pas na het weekend.
groeten
Deze heb ik ook gelezen maar
Was toch bij een “gewoon"iemand terecht gekomen ????
mbender alvast bedankt, ik weet inderdaad dat dat artikel ergens rondzwerft, mijn oom had het onlangs nog in zijn hand, maar die kan het nu ook niet meer terug vinden
F.SvM, als ik het me goed herinner betrof het iemand die zelf het systeem in zijn DS had gereconstrueerd.
marcelka schreef:Hier staat ook een draadje met zo’n verhaal. Met foto van een CX met extra bol onder de kap..
idd, die had ik ook getroffen, maar dat gaat dus inderdaad om dat CX prototype in de Conservatoire, die werd gebruikt om het hydractief systeem van de Xantia/XM te testen, en dat is dus juist niet de lijn die ik zoek…
In de tussentijd misschien nog veel interessanter als academische oefening om zelf eens te gaan met wat ideeen en schemas…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ben ook al een tijdje van plan om een anti-rol systeem a la activa in m’n CX te sleutelen. Probleem met het systeem van de activa is dat het opgelost is met hydraulische reactiestangen tussen de linkervoor en rechterachter draagarm. Hiermee wordt de rol genullificeerd via een systeem dat voornamelijk wordt aangestuurd door laterale G-krachten. Die aansturing is verder geen probleem, maar die hydraulische cylinders zijn vrij lang. Heel misschien dat het lukt om er eentje tussen te klussen aan de voorkant van een CX, maar achter moet je de stabilisatorstang vrij drastisch ombouwen om het te realiseren. Niets is onmogelijk, maar eenvoudig is anders.
Ik begin denk ik binnenkort gewoon met hydractief inbouwen om mee te beginnen. Ik denk niet dat ik een xm computer pak, ik ga de schakelparameters denk ik zelf verzinnen. Daarna een 0-rol of zelfs een fractie tegen rol systeem. Houd er trouwens ook rekening mee dat de camber van je wielen ermee rekening houdt dat de auto in een bocht inveert. Als ie niet meer inveert, staat de camber zonder verdere aanpassingen ook niet meer goed, het wiel leunt niet meer de bocht in. Daar moet je dus waarschijnlijk ook wat aan doen, zodat je camber geen gekke dingen gaat doen als je met nul rol een bocht in gaat.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Ik ben ook al een tijdje van plan om een anti-rol systeem a la activa in m’n CX te sleutelen. .... hydraulische reactiestangen tussen de linkervoor en rechterachter draagarm. ... xm computer pak, ik ga de schakelparameters denk ik zelf verzinnen ... bocht in gaat.
Hoi Sans-Pareil… dat machtige zwarte monster met de OZ velgen die ik in Abbennes zag is van jouw? knap ding, Collette gaat optisch dezelfde kant op (Vooralsnog met wat meer RVS en met de originele GTi velgen, maar op termijn zouden die velgen ook nog wel eens verwisseld kunnen gaan worden, maakt dat qua comfort nou heel veel verschil een inch of 2 a 3 meer?). Ik zie net je draadjes, die gaan we sowieso volgen, ben ook heel nieuwsgierig hoe dat Hydractief verhaal uitgaat pakken.. en een SM tunen, gewaagd, maar stiekem ook wel heel geil…
Voor deze academische oefening zoeken we het echter wat ouderwetser, dus computers willen we helemaal omzeilen, er moet een manier zijn om het zuiver mechanisch aan te pakken. Die reactiestangen zijn trouwens wel een mooie tip. want idd, de rolbeweging is niet zo zeer een links/rechts reactie, alswel een links/rechts EN voor/achter verhaal.
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela