Te lang omhoog kan ook betekeken dat het retourleidinkje niet goed doorstroomt kan ik uit ervaring vertellen. Sinds ik m’n retourleidingen van de achterveerpoten doorgeblazen heb, zakt ze achter wat sneller in. Vind ik niet erg, want het veert wel beter dan voor de blaasaktie.
@Johnny, hoe is de staat van je andere veercylinder? Deze kan er wel eens net zo lang op zitten als de vervangen cylinder en is daarom wellicht ook al behoorlijk versleten.
Verder nog niet gekeken ivb met de apk.
Zaterdag gaat ze weer op de brug om de bodem winterklaar te maken zal dan gelijk eens kijken naar de andere veercilinder. Moet wel zegen met die kant heb ik nog nooit problemen gehad zo lang als ik haar nu heb.
En volgens de vorige eigenaar (mijn schoonvader) hij heeft een keer ongeveer 3 jaar geleden een nieuwe lekzak geplaatst.Dus deze zit er nu ongeveer 4 jaar op
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland
Versleten aanslagrubbers van de draagarm kunnen ook zorgen dat de lekzak snel scheurt. Mn het rubber wat de hoogste stand beperkt. Als die versleten is, dan komt de auto meer omhoog en staat er fors spanning op de lekzak in de hoogste stand. ( ik spreek uit ervaring)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De 23 ie start niet meer vorige week een ritje naar Zaltbommel gemaakt en na 90 km begon het.
begon te stinken naar uitlaatgas in de auto, even een blik in de spiegel bleek de auto aardig te gaan walmen witte pluimen. Vervolgens een paar kilometer verder afslag A27 A2 begint de stoplamp te branden en slaat de auto af.
Motorkap open en motor goed warm en vettig van de olie. olie peilen en nog net een druppel olie aan de peilstok.
Olie bijgevuld starten en verder, maar nee na 2 km weer de stoplamp en per ANWB naar huis.
Auto eenmaal thuis maar eens gaan kijken veel olie in motorruimte,luchtfilter luchtslang.
Kleppen deksel verwijderd alles lijkt oké
Kopbouten los kop er af ook hier niet veel te zien wel veel aangekoekt.
cilinder een vertoont wat krasjes
Een klein test uitgevoerd beetje WD 40 op de cilinders gespoten en bij 1,2en 3 liep dit direct weg bij bij 4 bleef de olie staan.
Nu denk ik zelf dat de zuigerveren hun beste tijd hebben gehad waardoor er te veel olie in de verbrandingsruimte komt en dit de reden kan zijn dat ze niet meer start.
auto rijd op gas (benzine doet het niet)
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland
Het lijkt er op dat je een flinke olielekkage hebt, die mogelijkerwijs vervolgschade heeft aangericht. Je zuigerveren moeten wel heel erg slecht zijn om na 2 km weer een te laag oliepeil te hebben.
De walm die je rook in de auto is waarschijnlijk de olie die verdampt op het hete motorblok.
Voor het geval je motorblok (te) ernstige schade opgelopen heeft, er staan momenteel twee DX5 blokken te koop op marktplaats:





























Totaal aantal Berichten: 10413
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoeveel heeft hij bijgevuld? Dat lijkt me wel van belang…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jij hebt gelijk. En bovendien weten we niet waarom de stoplamp oplichtte. Was het te weinig oliedruk, een te hete motor (KVS) of (in dit geval onwaarschijnlijk) een te lage hydraulische druk?
Kortom ik heb een paar aannames gedaan, waaronder het bijvullen van de olie tot meer dan het minimum peil.












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik verbaas me er wel over dat als je auto niet start en er veel olie uit het blok is je meteen de kop eraf trekt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Boogaard dat had te maken met een eerdere mankement een jaar of iets langer geleden had ik een tapeindje kapot van een van de tuimelaars http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211206/ waarbij enkele kopbouten zijn los geweest mijn eerste gedachte was natuurlijk de koppakking. mede ook natuurlijk de olie op het blok en mijn koelvloeistof gedrag kwa bijvullen.Ook heb of had ik het gevoel dat de motor heel zwaar rond draait met de hand niet rond te krijgen
Jantje1948 de olie weer op peil gebracht ongeveer 1 1/2 liter
De eerste vraag van de ANWB was ook of de auto niet te warm was geweest nee dat gevoel had ik niet tot dat de auto er mee stopte reed deze goed en rustig 110 km met 28000 toeren was naar mijn mening niets aan de hand op die rook pluim en dichte mist achter mij na dan.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland
Ik hoor wel eens dat motoren beter (lees sneller) gaan lopen vlak voordat ze stuk gaan door hitte.
Heb je al gekeken of je een vretende zuiger hebt ? Bijvoorbeeld de 4de is een geduchte ivm warmte.
Jammer dat ie al uit elkaar ligt idd, je had even compressie kunnen meten. Of kunnen kijken of er te hoge carterdruk onstaat.





























Totaal aantal Berichten: 10413
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
johnny meijboom schreef:Boogaard dat had te maken met een eerdere mankement een jaar of iets langer geleden had ik een tapeindje kapot van een van de tuimelaars http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211206/ waarbij enkele kopbouten zijn los geweest mijn eerste gedachte was natuurlijk de koppakking. mede ook natuurlijk de olie op het blok en mijn koelvloeistof gedrag kwa bijvullen.Ook heb of had ik het gevoel dat de motor heel zwaar rond draait met de hand niet rond te krijgen
Jantje1948 de olie weer op peil gebracht ongeveer 1 1/2 liter
De eerste vraag van de ANWB was ook of de auto niet te warm was geweest nee dat gevoel had ik niet tot dat de auto er mee stopte reed deze goed en rustig 110 km met 28000 toeren was naar mijn mening niets aan de hand op die rook pluim en dichte mist achter mij na dan.
Met 28000 toeren verbaas ik me niet over die mist en die rookpluim.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die kop is ook niet fris zeg… de uitlaatkleppen zitten wel erg diep in de zittingen…. koprevisietje dus…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Duidelijk. Nieuw kopje regelen? Voel even of de zuigers erg los in de bussen zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kan het probleem niet door de oliekoeler komen.
Succes
Martin
Hoi Johnny,
je gaf aan dat er witte rook achter je auto hing? Normaal duidt dat volgens mij op een lekkage van koelvloeistof in je verbrandingskamer. Olie geeft in de verbrandingskamer juist blauwe rook.
Heb je koppakking mog nagekeken of er ergens doorslag was?
Je denkt zelf aan olieverlies langs je zuigers en in de motorruimte door een kapotte koppakking, maar alles lijkt zo op het eerste zicht in orde? Zaten alle kopbouten nog voldoende aangehaald?
Heeft iemand een idee wat er nu aan de hand kan zijn? Of heb ik de diagnose helemaal gemist?
Groet!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen