1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vraag over koelvloeistofaftapplug BX
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 31 oktober 2010 10:12 PM

Hi BX Liefhebbers,

Komend weekend ga ik een Koelvloeistoefslang vervangen.
Dat betekent dat ik dus de koelvloeistof moet aftappen.
In de ‘Vraagbaak Citroen BX’ heb ik een helder stappenplan gevonden.

snelle samenvatting:
1. zet verwarmingsknop in warmste stand.
2. verwijder radiateurdop
3. open de drie ontluchtingsnippels
4. plaats opvangbak en maak aftapslangetje los
5. draai de koelvloeistofaftapplug op de motor los.
6. spoel gehele systeem door met schoon water en laat het goed uitlekken.
7. sluit de aftapplug van radiateur en motor.

Mijn vraag gaat over de koelvloeistofaftapplug (zie punt 5).
Op het plaatje in de vraagbaak zie ik hem duidelijk zitten.
Ik wil graag weten of ik deze plug er helemaal uitdraaien? Of slechts enkele slagen ‘losdraaien’?
En als ik deze plug weer vastzet; heb ik dan een momentsleutel nodig of is dat totaal niet aan de orde?

Ondanks dat ik denk er met het stappenplan wel uit te komen, zijn eventuele andere tips bij deze klus ook welkom.

Thanks!

Rob

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 31 oktober 2010 10:16 PM
  [ # 1 ]

Je gaat één slang vervangen, zeg je. Zet dan, als dat mogelijk is, een bak onder de betreffende slang. Slang los, laten lekken, eventueel spoelen, nieuwe slang erop en weer afvullen.

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 31 oktober 2010 10:28 PM
  [ # 2 ]

Je gaat één slang vervangen, zeg je. Zet dan, als dat mogelijk is, een bak onder de betreffende slang. Slang los, laten lekken, eventueel spoelen, nieuwe slang erop en weer afvullen.

Correct, één slang wil ik vervangen. Dit moment wil ik dan meteen maar gebruiken om de KVS te verversen. Vandaag heb ik de vraagbaak beetje zitten uitpluizen en las daarin dat je de KVS eigenlijk iedere twee jaar 1 x zou moeten verversen.

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 november 2010 08:57 AM
  [ # 3 ]

Dat klopt. Maar het stappenplan gaat ervan uit dat er geen slang vanaf hoeft. Nu moet dat wel, dus kun je de aftap-plug met rust laten. Spoelen kun je (eventueel) doen door de tuinslang op de plek van je verwijderde kvs slang te hangen, zo krijg je ook de meeste oude kvs eruit. De aftap-plug op het blok is erg lastig te vinden, zeker als je op straat moet werken.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 01 november 2010 10:22 AM
  [ # 4 ]

ik trek vaak de dikke slang ander bij de radiateur eraf.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 01 november 2010 11:49 AM
  [ # 5 ]

@Hilko16TZI, @McDean,

Thanks voor de tips. Helemaal duidelijk nu!

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 01 november 2010 12:38 PM
  [ # 6 ]
McDean schreef:

ik trek vaak de dikke slang ander bij de radiateur eraf.

die pak ik ook altijd en dan spoelen + bijhouden Wink

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 01 november 2010 01:09 PM
  [ # 7 ]

die pak ik ook altijd en dan spoelen + bijhouden

vraagje: als ik de leidingen schoonspoel met leidingwater, dan geeft dat toch problemen als het gaat vriezen? Er zal namelijk altijd wat water achterblijven. Of is dat geen probleem zodra ik de KVS toevoeg?

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 01 november 2010 01:14 PM
  [ # 8 ]

gewoon zoveel mogelijk water er weer uit halen maar dat probeer je denk ik sowieso wel Wink voor de rest is het geen probleem het antivries zal iets lager zijn doordat je aanlengt met water, maar de garage doet dat normaal ook. als je antivries tot -40 erin gooit is het dan allicht tot -30 beschermd hou er bij het aanlengen gewoon iets rekening mee of als je pre-mixed koopt is het ook geen ramp maar dan is het gewoon tot iets minder dan de fles zegt onder 0 beschermd. wellicht iets extra via de nippels ontluchten tot je ziet dat er kv uit komt ipv water. kwaad kan het in ieder geval niet.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 01 november 2010 01:22 PM
  [ # 9 ]
rehc schreef:

gewoon zoveel mogelijk water er weer uit halen maar dat probeer je denk ik sowieso wel Wink voor de rest is het geen probleem het antivries zal iets lager zijn doordat je aanlengt met water, maar de garage doet dat normaal ook. als je antivries tot -40 erin gooit is het dan allicht tot -30 beschermd hou er bij het aanlengen gewoon iets rekening mee of als je pre-mixed koopt is het ook geen ramp maar dan is het gewoon tot iets minder dan de fles zegt onder 0 beschermd. wellicht iets extra via de nippels ontluchten tot je ziet dat er kv uit komt ipv water. kwaad kan het in ieder geval niet.

nice! nu echt helemaal helder.  cool hmm

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 04 november 2010 11:27 AM
  [ # 10 ]

toch nog ff een vraagje.


Op bovenstaande foto staan die aanduidingen in een oranje tekstballon: slang 1, slang 2 en slang 3.

Ik wil graag weten of slang 2 exact dezelfde diameter heeft als slang 3.
Weet iemand dat?

Ik wil dat weten omdat ik op zoek ben naar slang 2 (slang 3 heb ik al in mijn bezit) en ik aangewezen ben op een universeel stuk aangezien dealers hem niet meer kunnen leveren.

Groeten,
Rob

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 04 november 2010 11:36 AM
  [ # 11 ]

nee die zijn anders. de maten zijn aldus citroen:

slang1: DIAM INT 17,2ET20,2
slang2: DIAM INT 16ET20
slang3: DIAM INT 20 ET 22

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 04 november 2010 11:39 AM
  [ # 12 ]

nee die zijn anders. de maten zijn aldus citroen:
slang1: DIAM INT 17,2ET20,2
slang2: DIAM INT 16ET20
slang3: DIAM INT 20 ET 22

Gaaf! thanks voor je reactie!

Groeten,
Rob

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 06 november 2010 12:23 AM
  [ # 13 ]

Ik zoek dus slang 2.
@Rehc zegt daarover dat de afmeting 16&20; zijn.

slang2: DIAM INT 16ET20

Nu is slang 2 nergens meer te krijgen. Ik heb verschillende bronnen geprobeerd (citroy, pasman, bart ebben, hegru ...). Jan van Gompel uit Eindhoven heeft wel een dergelijke slang gevonden. Dat wil zeggen een slang die er hééééél erg op lijkt. De openingen van de slang zin 18mm&20mm;. Dat wijkt dus iets af van de afmetingen die @rehc noemt (16mm&20mm;). Wat de kromming betreft, die zou wel heel erg in de buurt komen (aldus van Gompel aan de telefoon).

Nu kan ik er helaas niet ff langsrijden want van gompel zit zo’n 200 km van Enschede af.

Graag jullie advies: denken jullie dat het gaat lukken met die slang van Van Gompel?
Dat zou dus betekenen dat ik het verschil ‘aandraai’ met de klem.

Een universeel stuk - zoals wel eens toegepast aldus de berichten op dit forum -  schijnt niet te kunnen volgens advies van twee automaterialenzaken (het Oosten in Enschede en Breezan in Enschede).

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 06 november 2010 01:41 AM
  [ # 14 ]

Ik kan morgen even kijken of ik dat stuk niet nog heb liggen, kans is erg groot.

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 06 november 2010 10:02 AM
  [ # 15 ]
Vermond schreef:

Ik kan morgen even kijken of ik dat stuk niet nog heb liggen, kans is erg groot.

nice! ik hoor het graag.

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook