Hi BX Liefhebbers,
Komend weekend ga ik een Koelvloeistoefslang vervangen.
Dat betekent dat ik dus de koelvloeistof moet aftappen.
In de ‘Vraagbaak Citroen BX’ heb ik een helder stappenplan gevonden.
snelle samenvatting:
1. zet verwarmingsknop in warmste stand.
2. verwijder radiateurdop
3. open de drie ontluchtingsnippels
4. plaats opvangbak en maak aftapslangetje los
5. draai de koelvloeistofaftapplug op de motor los.
6. spoel gehele systeem door met schoon water en laat het goed uitlekken.
7. sluit de aftapplug van radiateur en motor.
Mijn vraag gaat over de koelvloeistofaftapplug (zie punt 5).
Op het plaatje in de vraagbaak zie ik hem duidelijk zitten.
Ik wil graag weten of ik deze plug er helemaal uitdraaien? Of slechts enkele slagen ‘losdraaien’?
En als ik deze plug weer vastzet; heb ik dan een momentsleutel nodig of is dat totaal niet aan de orde?
Ondanks dat ik denk er met het stappenplan wel uit te komen, zijn eventuele andere tips bij deze klus ook welkom.
Thanks!
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je gaat één slang vervangen, zeg je. Zet dan, als dat mogelijk is, een bak onder de betreffende slang. Slang los, laten lekken, eventueel spoelen, nieuwe slang erop en weer afvullen.
Je gaat één slang vervangen, zeg je. Zet dan, als dat mogelijk is, een bak onder de betreffende slang. Slang los, laten lekken, eventueel spoelen, nieuwe slang erop en weer afvullen.
Correct, één slang wil ik vervangen. Dit moment wil ik dan meteen maar gebruiken om de KVS te verversen. Vandaag heb ik de vraagbaak beetje zitten uitpluizen en las daarin dat je de KVS eigenlijk iedere twee jaar 1 x zou moeten verversen.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat klopt. Maar het stappenplan gaat ervan uit dat er geen slang vanaf hoeft. Nu moet dat wel, dus kun je de aftap-plug met rust laten. Spoelen kun je (eventueel) doen door de tuinslang op de plek van je verwijderde kvs slang te hangen, zo krijg je ook de meeste oude kvs eruit. De aftap-plug op het blok is erg lastig te vinden, zeker als je op straat moet werken.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik trek vaak de dikke slang ander bij de radiateur eraf.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
@Hilko16TZI, @McDean,
Thanks voor de tips. Helemaal duidelijk nu!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
McDean schreef:ik trek vaak de dikke slang ander bij de radiateur eraf.
die pak ik ook altijd en dan spoelen + bijhouden
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
die pak ik ook altijd en dan spoelen + bijhouden
vraagje: als ik de leidingen schoonspoel met leidingwater, dan geeft dat toch problemen als het gaat vriezen? Er zal namelijk altijd wat water achterblijven. Of is dat geen probleem zodra ik de KVS toevoeg?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
gewoon zoveel mogelijk water er weer uit halen maar dat probeer je denk ik sowieso wel voor de rest is het geen probleem het antivries zal iets lager zijn doordat je aanlengt met water, maar de garage doet dat normaal ook. als je antivries tot -40 erin gooit is het dan allicht tot -30 beschermd hou er bij het aanlengen gewoon iets rekening mee of als je pre-mixed koopt is het ook geen ramp maar dan is het gewoon tot iets minder dan de fles zegt onder 0 beschermd. wellicht iets extra via de nippels ontluchten tot je ziet dat er kv uit komt ipv water. kwaad kan het in ieder geval niet.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
rehc schreef:gewoon zoveel mogelijk water er weer uit halen maar dat probeer je denk ik sowieso wel voor de rest is het geen probleem het antivries zal iets lager zijn doordat je aanlengt met water, maar de garage doet dat normaal ook. als je antivries tot -40 erin gooit is het dan allicht tot -30 beschermd hou er bij het aanlengen gewoon iets rekening mee of als je pre-mixed koopt is het ook geen ramp maar dan is het gewoon tot iets minder dan de fles zegt onder 0 beschermd. wellicht iets extra via de nippels ontluchten tot je ziet dat er kv uit komt ipv water. kwaad kan het in ieder geval niet.
nice! nu echt helemaal helder.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
toch nog ff een vraagje.
Op bovenstaande foto staan die aanduidingen in een oranje tekstballon: slang 1, slang 2 en slang 3.
Ik wil graag weten of slang 2 exact dezelfde diameter heeft als slang 3.
Weet iemand dat?
Ik wil dat weten omdat ik op zoek ben naar slang 2 (slang 3 heb ik al in mijn bezit) en ik aangewezen ben op een universeel stuk aangezien dealers hem niet meer kunnen leveren.
Groeten,
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
nee die zijn anders. de maten zijn aldus citroen:
slang1: DIAM INT 17,2ET20,2
slang2: DIAM INT 16ET20
slang3: DIAM INT 20 ET 22
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
nee die zijn anders. de maten zijn aldus citroen:
slang1: DIAM INT 17,2ET20,2
slang2: DIAM INT 16ET20
slang3: DIAM INT 20 ET 22
Gaaf! thanks voor je reactie!
Groeten,
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Ik zoek dus slang 2.
@Rehc zegt daarover dat de afmeting 16&20; zijn.
slang2: DIAM INT 16ET20
Nu is slang 2 nergens meer te krijgen. Ik heb verschillende bronnen geprobeerd (citroy, pasman, bart ebben, hegru ...). Jan van Gompel uit Eindhoven heeft wel een dergelijke slang gevonden. Dat wil zeggen een slang die er hééééél erg op lijkt. De openingen van de slang zin 18mm&20mm;. Dat wijkt dus iets af van de afmetingen die @rehc noemt (16mm&20mm;). Wat de kromming betreft, die zou wel heel erg in de buurt komen (aldus van Gompel aan de telefoon).
Nu kan ik er helaas niet ff langsrijden want van gompel zit zo’n 200 km van Enschede af.
Graag jullie advies: denken jullie dat het gaat lukken met die slang van Van Gompel?
Dat zou dus betekenen dat ik het verschil ‘aandraai’ met de klem.
Een universeel stuk - zoals wel eens toegepast aldus de berichten op dit forum - schijnt niet te kunnen volgens advies van twee automaterialenzaken (het Oosten in Enschede en Breezan in Enschede).
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik kan morgen even kijken of ik dat stuk niet nog heb liggen, kans is erg groot.
Vermond schreef:Ik kan morgen even kijken of ik dat stuk niet nog heb liggen, kans is erg groot.
nice! ik hoor het graag.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic