Hallo technici,
Ik heb een serie 1 2000 pallas.
Het verstel-mechanisme van de rugleuning van de bestuurdersstoel is kapot.
het voelt alsof er een paar tanden van een tandwiel zijn afgebroken/verbogen na een wat te enthousiast leunen op de rug leuning. Rechtop staand heb ik een paar standen maar daarna gaat ie helemaal naar achter zonder tussenstappen.
Om het nader te onderzoeken wil ik de stoel uit de auto halen maar ik weet niet hoe dat moet.
Uiteindlijk probeerde ik de stoel er met rails en al uit te halen maar de inbusbout draaide na 2 slagen vrij en ik zag aan de onderkant van de auto in de stalen behuizing om het uiteinde van de bout iets meedraaien/rammelen.
Ik denk dat ik het gemold heb….
Kan iemand me zeggen hoe ik de stoel eruit krijg zodat ik naar het stelmechanisme kan kijken?
De auto moet volgende week maandag naar de keuring en ik probeer wat dingen zelf te doen, wat tot op heden niet echt lukt.
Dankjewel voor het lezen.
Caspar.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De stoelen staan op glijgootjes die met vier boutjes vast zitten aan de carrosserie.
Ik dacht Torx-dop 35..
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Inbus. Als het even kan, zou ik eerst de bout onder de auto laten weken in WD40. De bout steekt door de bodem heen en zou verroest kunnen zijn door weer en wind. Daarna raad ik aan eerst de sleutel in zo’n bout zetten en daar dan een paar klappen met een hamer op geven om de bout te laten schrikken. Het gat voor de inbussleutel is uitgelubberd voor je het weet.
De moer draaid dus in zijn behuizing mee aan de onderzijde,met een beetje handigheid kan je de moer klem zetten aan de onderzijde,met een schroevendraaier of iets dergelijks.
Met beleid krijg je dan de bout eruit gedraaid
Inspuiten met kruipolie is ook zeer handig.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Als je geluk hebt, draait de moer niet mee. Ik gebruik in het ongelukkige geval van meedraaien meestal een griptang.
roest en of tectylachtige producten maken dit vaak erg moeilijk ja. staalborstel helpt ook wel eens, maar ik heb bij mijn auto uiteindelijk die kooi om de moer weggehaald. Dan kan je bijvoorbeeld een pijpsleutel op de moer onder de auto zetten, maar pas idd op voor het uitlubberen van de inbus!zoveel mogelijk schoonmaken dus om niet te veel kracht te hoeven zetten.
Wow, wat een hulp!
Dank heren/dames.
Dus toch de bouten in de glijgootjes losmaken.
Ik proberen met beleid de andere 3 los te maken na eerst inspuiten van de onderkant.
Hoe je een griptang op de moer krijgt is me een raadsel. dan zou ik roch eerst de kooi weg moeten halen zoals Marien zegt?
Anywho, thanks!
Caspar

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ja, klopt. Die kan je soort van open vouwen met een toffe schroevendraaier.
Dank je.
Als ik de moeren niet kan bedienen zal ik de kooien openamekn.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
daan schreef:De moer draaid dus in zijn behuizing mee aan de onderzijde,met een beetje handigheid kan je de moer klem zetten aan de onderzijde,met een schroevendraaier of iets dergelijks.
Met beleid krijg je dan de bout eruit gedraaidInspuiten met kruipolie is ook zeer handig.
zo deed ik het ook, vanaf de onderkant een stevige, iets grotere schroevendraaier er bij/naast steken (recht omhoog), daarmee blokker je de moer. dan losdraaien vanaf boven. appeltje eitje !
open maken of open vouwen zou ik even mee wachten.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- BX 1.9 TURD, de Euro
Zeker! Eerst kijken of het gewoon lukt. Mocht dat niet het geval zijn, dan rommelen met tangen, schroevendraaiers of anderszins. Maar pas op voor dat inbusgat! Dat lubbert uit alsof het boter is! En dan kan je gaan boren, waarvoor er eigenlijk geen ruimte is. Zeker bij de achterste bouten.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Is er nog niet iemand geweest die na demontage de stoelen op een andere manier heeft vast gezet???
zodat je de volgende keer niet die rotterige moeren hoeft los te halen.
bijvoorbeeld dat je de stoel uit de goot kunt laten glijden.
is maar een idee maar mischien heeft iemand betere ideeën.
ieder geval succes en bij montage vastzetten met RVS.
groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
PS wanneer gaat op dit forum de winter tijd in?????
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Pas als ik het zeg!
Zeer bedankt weer heren van de hoge raad.
Vastzetten,als het echt niet anders kan kooitje verwijderen waar oorspronkelijk de moer in zat nieuwe bout en moer pakken/gebuiken met aan de onderzijde een grote carrosserie ring beetje koper vet tussen boutje en moertje en klaar is het.
(mag van RVS)
Meestal lukt het als je een schroevendraaier in het ovale gat van de kooimoer plaatst om ‘m los te maken zonder de kooi en de moer te slopen.
Scheelt weer wat geknoei…...
Er is niet voor niets gekozen voor een schuivende moer, zodat de sleden bevestigd kunnen worden zonder spanning op het glijmechanisme.
Als je de sledes zou willen openen, dan vallen de kogels eruit en glijden ze niet meer.
CX GTi Turbo 2 - All Black