Hoi,
Ik kan een AX 1.1i TGE 4-drs uit 1994 kopen met ruim 2 ton op de teller. Morgen ga ik kijken en een stukkie rijden. De vraagprijs voor al dit moois is nog geen E 500,00…
Volgens de verkoper loopt hij nog goed en is er vorig jaar nog onderhoud gepleegd. Denk aan bandjes, uitlaat en remmen.
Wat is jullie advies? Doen voor die E 500,00
Kan een 1.1i-tje deze km stand aan? Wat zit er qua onderhoud nog allemaal aan te komen?
Mijn bedoeling is om een jaartje of 2 lekker goedkoop te rijden.
Graag jullie advies.
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Let op olielekkages, het iseen TU met 2 ton op de klok dus… of de koppakking lekt, of hij heeft gelekt en er zit een nieuwe tussen. In het laatste geval hoeft die 2 ton geen enkel bezwaar te zijn. Technisch kunnen ze dat prima aan.
Verder gelden natuurlijk de standaard dingen. Persoonlijk heb ik liever eentje die gewoon gebruikt is dan een karretje welke enkel voor de boodschappen van zijn plek kwam, en dus enkel korte stukjes heeft gereden waarbij hij zelden op temperatuur kwam.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ben het helemaal met Patrick eens: liever een auto die z’n kilometers heeft gemaakt en goed warm is geweest dan een stadskarretje dat door te koud blijven misschien wel een lage kilometerstand heeft maar ook vergevorderde slijtage en olieverbruik…
Nu is 500 euri voor een AX een prima prijs, houd er wel rekening mee dat je eventueel achterstalig onderhoud moet wegwerken.
Dit is dan ook een afdingpunt op de aankoop:
- wanneer is de D-riem voor het laatst gedaan?,
- hoelang is de APK nog geldig?
- remmerij en bandjes nog fatsoenlijk?
Voor de rest, de algemene AX-puntjes -> klik
Succes met de aankoop/ zoektocht!
‘Spirit of avant-garde’
Kilometers ben ik eigenlijk ook niet zo bang voor. Ik vroeg me af of er rond die kmstand bepaalde dingen zijn te verwachten.
Distributieriem is een goeie. Weet iemand bij welke kmstand dat moet gebeuren?
Als ik morgen de auto heb bekeken en misschien heb gekocht laat ik het jullie uiteraard weten!
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
D-riem elke 120K.
ergens tussen de 150-200K kun je een aantal falende zaken verwachten:
- koppeling/ drukgroep,
- koppakking,
- dynamootje.
Let daar dus op bij de bezichtiging (schoongespoten blok, hoog koppelingspedaal, zwak brandend acculampje etc)
Verder eigenlijk niets schokkends.
‘Spirit of avant-garde’
Bedankt voor de ‘gouden tips’. Ik zal er straks op letten!
C1 Ambiance 2006
Zitten de AX-jes dan niet ook aan aandrijfasjes?
Of was dat bij de 205 alleen bij de XY-blokjes?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een AX wordt héél oud met eventuele rammelende homokyneetjes…
‘Spirit of avant-garde’
Ben net terug.
Sjezus wat stuurt zo’n AX zwaar!
Zaten trouwens nog verse bandjes onder die niet zacht leken. Is dat normaal?
AX had een week stilgestaan maar hij startte goed en liep ie mooi. Best wel veel kracht onderin zo’n 1.1 en schakelen en remmen ging ook goed. Blokje was een beetje zweterig, maar dat vind ik niet schokkend.
Wel roest bij de achterraampjes, achterkant dorpels een beetje en bij het voorraam…
Distributieriem was onbekend; km stand is 233.000.
Moet grondig schoongemaakt worden. Eerst maar eens een nachtje over slapen.
Iemand tips?
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
René de Winter schreef:Sjezus wat stuurt zo’n AX zwaar!
Dat ervaart iedereen weer anders… Onder mijn AX 14TRS heb ik momenteel 165mm breed liggen en ik heb er totaal geen problemen mee… een maatje van mij die moet soms aan het stuur hangen om hem rond te krijgen.
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Ik heb zojuist een AX gekocht! Het is een andere geworden.
Hij is uit 1996, het is een rode 1.1i, 3-drs en heeft ‘slechts’169k gereden. Ziet er goed uit en rijdt lekker. Deze stuurt echt lichter dan die andere. Enige wat me opvalt is dat het stuur een beetje meebeweegt met een klinkerweggetje. Ben natuurlijk verwent met onze C1….
Maandag ga ik hem halen.
Als ik hem hier heb post ik even een fotootje.
C1 Ambiance 2006
Zwaar sturen ligt vaak aan de bandenspanning…
Ik neem aan dat de AX geen stuurbekrachtiging heeft.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gefeliciteerd!
Enneh, zwaar sturen kan idd. door een lage bandenspanning komen, maar ook door versleten banden, en er zit verschil tussen verschillende merken.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Foto’s! (Vinden we leuk)
Zwaar sturen bij rijden kan trouwens ook nog komen door verkeerde uitlijning. Zwaar sturen bij (bijna) stilstand is normaal. Da’s iets natuurkundigs.
Allee, je went er heel snel aan. Bijkomend voordeel t.o.v. een auto met bekrachtiging, of erger, met computer-interventie in de besturing, is dat je de weg veel beter aanvoelt. Als je AX ineens wél voelt alsof ze stuurbekrachtiging heeft, dan weet je b.v. dat het wegdek spekglad is.
Ze mag echter niet zenuwachtig of zoekerig aanvoelen. Een AX hoort strak te sturen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik heb de titel van mijn topic aangepast want de AX staat inmiddels bij mij voor de deur!
De terugreis was +/- 25km. Bandjes opgepompt en ff wat benzine erin gedaan. Wat rijdt zo’n 1.1itje trouwens pittig zeg.
Met mijn 1.94m kan ik er lekker comfortabel in zitten, dankzij de luxe stoelen. (Het is een AX Spot).
Ik wil een paar kleine dingetjes veranderen aan de AX. Buy it change it, make it your own, zeg maar.
Binnenkort plaats ik even een fotootje!
Alvast bedankt voor jullie spontane reacties.
René
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gefeliciteerd!
De ‘Spot’ is een leuke uitvoering en inderdaad: de 1.1i is een lollig pittig torretje.
Have fun!
‘Spirit of avant-garde’