Hallo,
De Saxo van mijn vriendin heeft teveel speling op het rechterachterwiel. Om hem door de APK te krijgen dient dit verholpen te worden. Ik begrijp dat hiervoor het beste de hele as vervangen kan worden.
Het betreft een 1.1 uit 2001 met ABS en trommelremmen. Dit type as kan ik maar niet vinden op de sloop. Bij de dealer geïnformeerd naar nieuw prijs. Die komt uit op 1000 ex btw. en uren. Dit is natuurlijk veel geld, daarom vraag ik tips of het ook goedkoper kan.
Ik heb iemand gevonden die de as wil reviseren, wiellagers vervangen en montage voor ongeveer 800 euro.
Is dit een goede optie? Iemand anders nog ideeën?
Groet, Hans-Willem
PS ik moet bekennen dat ik sinds een tijdje zelf een Audi rijd…
- AX GT Chic - Xantia 2.0 SX RIP - Xantia Break 2.0 turbo ct VSX RIP -
- Saxo 1.1 Chrono - Audi A4 1.9 TDI -
Dat laatste is natuurlijk wel erg jammer HW…
Het is blijkbaar een moeilijk te vinden onderdeel zoals wij ook al telefonisch besproken hebben, ik weet te weinig van het reviseren van zo’n achteras af om het zelf te doen en weet eigenlijk ook niet of die 800 voor reparatie+revisie te veel is.
Heb je al gekeken op E-bay of een Franse onderdelensite?
Emiel.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Als het alleen om de wiellagers gaat, waarom ga je dan de as vervangen??? Een set wiellagers kost ongeveer €180,-, afhankelijk van het type. De montage zal zo’n €100,- kosten. Dan is het toch zonde om een hele andere as te plaatsen. daarvan weet je vaak ook niet hoe de lagers er aan toe zijn. Die kunnen nog een ton mee gaan, maar als je pech hebt gaan ze maar 10000 km mee, kun je alsnog aan het werk.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
ik heb ook spelling op men rechterachterwiel gehad en ook enkel de lager vervangen incl alle rubbers. Je hoeft enkel de kant met de spelling te doen. Kijk wel hoe hard de as beschadigd is een krasje mag als het ovaal is is een optie deze terug rond te maken een bus erop en dan een nieuwe lager.
Enkel de lager en montage kost 88eur in bij de kleine garage om de hoek setje kost per kant 66eur incl en reken op 1.5uur werk bij een niet pro citroenmonteur. Een 2dehands as heeft geen zin teveel zoekwerk en die heeft zelfde probleem in geen tijd. Bij officiele dealer in belgie 300 eur voor lagers en montage.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het probleem is, dat vaak de spiebaan is versleten (nummer 3).
Dan heeft alleen een lager geen zin.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Alleen praat je dan over het draagarmlager en niet over een wiellager. Dan is het inderdaad makkelijker om de as te vervangen. Alleen is dan de vraag, is de vervangende as dan wel goed, of moet je die ook eerst reviseren???
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
We hebben onlangs een achteras op de sloop gehaald. Je moet zorgen dat je garantie krijgt. Drie maanden is gangbaar op dat soort delen. Laat dat ook op de bon zetten als dat er niet op mocht staan.
Edit: Probeer ook eens de Peugeot 106. Dat zou hetzelfde moeten zijn.
Het gaat om de lagers van de draagarmen, niet om de wiellagers.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Kun je de trommels met abs niet overzetten op een goede as van de sloop?
BX19trs schreef:Het gaat om de lagers van de draagarmen, niet om de wiellagers.
Emiel
Daar had ik het in men post over. Over nr 3 van de foto zou je volgens de monteur die dat bij mij heeft gedaan een bus kunnen zetten waardoor deze terug de juiste vorm heeft. Deze monteur doet vooral truck en camion herstellingen gedurende 30 jaar dus ik neem aan dat hij weet waarover hij spreekt.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
K_saxo schreef:
Deze monteur doet vooral truck en camion herstellingen gedurende 30 jaar dus ik neem aan dat hij weet waarover hij spreekt.
Een Saxo is echt wat anders dan een truck
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
revisie schreef:achterassen gaan altijd kapot op de lagerpunen van de draagarmen. nieuwe lagers is zonde geld, gewoon gereviseerde as eronder en klaar. moet je natuurlijk wel zeker zijn dat hoofdas en draagarmlagers vervangen zijn.
bij dealer kost de hoofdas al 700-800 euro zonder lagers etc dus als je voor dat geld alles nieuw en gemonteerd hebt is het niet duur. zolang het maar gebeurd door iemand die er ervaring mee heeft.
Die stang, nummer 3 op bovenstaande tekening kost 96,46 inclusief BTW bij de dealer. Da’s wel even andere koek dan de 700 á 800 waar jij het over hebt…
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dan heb je het over de traverse/subframe. Die kost 583,49 inclusief BTW. Maar ik snap niet waarom je die zou moeten vervangen als de spiebanen van de torsiestang zijn versleten. Kun je dat misschien uitleggen?
en plots werd het stil
En hoe groot is die kans dat de hoofdtorsiestang uitgeslagen is omdat de draagarmlagers versleten zijn? Zeker omdat er ieder jaar een technische controle / apk plaats vindt op een wagen. En de keurmeester zou dit moeten opmerken tijdens de controle.
Stel dat deze het niet opmerkt zou bij de meeste mensen <15000 km met versleten lagers blijven rondrijden. Voor de volgende controle.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Mijn vriendin heeft met haar peugeot 206 ook haar achteras moeten vervangen om wille van speling.
Gewoon naar de sloop geweest en een achteras genomen van een auto die voorraan een ongeluk heeft gehad.
En gewoon de assen vervangen (wel kijken of er abs en alle sensoren opzitten).
Dat is waarschijnelijk de goedkoopste oplossing.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.