Aanjager
rd1970
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 12 november 2010 08:04 AM

Hallo,

Ik heb een citroen xsara1.8 i staan ( met airco) waarvan de aanjager niet werkt.

een speurtocht levert het volgende op:

als de stekker verwijderd is van de kachelmotor en ik meet spanning staat er gewoon spanning op de dikke rode draad , dus de spanningsdraad, de dikke zwarte draad is naar ik aanneem massa meet ik op deze twee meet ik spanning.

nu staan er nummers op de genoemde stekker

1 : dunne grijze draad
2 : dikke zware draad
3 : dunne oranje draad
4 : dikke rode draad

zet ik nu spanning op de kachelmotor op de plaats 4 ( dikke rode draad)en massa op de plaats 3 ( dunne oranje draad ) draait de kachelmotor gewoon , uiteraard wel op volle en niet regelbare snelheid.

massa en spanning op de overige draden geeft geen resultaat.

Ook zit er vanaf onder gezien links nog een aansluiting waarop een, op dit moment dikke rode draad zit aangesloten, waarop geen spanning of massa kan worden gemeten.

waar moet ik nu verder gaan zoeken?, kachelschakelaar of kachelweerstand?, er vanuit gegaan dat de kachelmotor, die overigens vorig jaar ook al is vervangen ( kosten 360 euro ) ,nu wel heel is omdat deze onder directe spanning wel werkt.

nu heb ik al wel wat berichten over dit onderwerp gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit wat nu echt het probleem is

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook