xemmers,
Na een aantal jaren gesukkeld te hebben met de vering, lijkt deze de laatste 2 jaar aardig te doen wat ze moet doen (afkloppen). Nu stort ik me op de motor. Laatst heb ik daar in het algemeen al iets over gevraagd (niet lekker oppakken van de motor). In mijn beleving komt de stappenmotor ook in beeld.
Gaat deze makkelijk stuk; Kun je dat ook doormeten; Is een 2e hands een alternatief (kosten/risico)?
Het gaat om een tct automaat, gas, uit 2000.
Groet Manus.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Lees dit topic van een XM-Club lid eens even door,ik weet niet of het de stappen motor bij type3 tct anders zit dat bij de type 1/2 tct.
Dit ook een interessant Topic van een XM-club lid met een bijzondere Xm tct.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
In mijn beleving is de stappenmotor alleen van belang bij stationair draaien en op het moment dat je het gas los laat en het motortoerental rustig teruggebracht moet worden naar stationair. In mijn geval sloeg de motor regelmatig af bij het gas los en afremmen/terugschakelen. Hoogst irritant en ook onveilig>wegvallen hudrauliekdruk en dito stuurbekrachtiging. Heb op ebay ergens in Duitsland een nieuwe gekocht voor niet te veel en sindsdien is dat gelukkig over.
Wanneer de stappenmotor open blijft staan dan gaat de motor inhouden bij warme motor en reageert dus slecht “op het gas”. Een 2e handsje kost je op de sloop 10 euro dus dat valt wel mee. Wil je het helemaal uitsluiten op een kosteloze manier dan kun je de slang achter de stappenmotor lostrekken wanneer de motor warm is en deze (welke de gasklep gepasseerd is) eens kunnen afdoppen d.m.v. bijv. een doek. Nu krijgt de motor geen extra lucht meer zoals het hoort bij een warme motor. Reageerd de motor nu goed op het gas ??? dan stappenmotor vervangen door een andere.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.