Kan ik de bouten van mijn licht metalen velgen gebruiken om de stalen winterwielen mee te monteren ?
Bij de AX had ik namelijk andere bouten nodig als ik staal en lichtmetaal uitwisselde ... dit had met de lengte van de bout te maken + dat je de licht metaal bouten verziekt als je ze op staal gebruikt.
Ja, dat kan. Ik heb net dit weekend mijn licht metalen velgen onder de C4 coupé omgezet naar metalen velgen.
De wielmoeren passen bij mij, alleen lijkt het iets vreemd. De metalen velgen sluiten aan op het eerste conische gedeelte van de moer. Er blijft daardoor een stukje van de moer buiten steken, met daarom de sluitring. Deze zit dan ook los om de moer.
Voor niet-ingewijden lijkt het alsof de moer niet goed vast zit.
als ik kijk op service citroen krijg ik de indruk dat er verschillende bouten worden gebruik voor lichtmetaal en staal. Persoonlijk zou ik bij twijfel even langs de dealer gaan.
Als je een C4 bout voor LM. en een bout voor staal naast elkaar legt en je meet vanaf het conische vlak, dan is de bout voor LM. gewoon 3 tot 4 mm korter dan de bout voor staal.
Dus ik zou zeggen dat het niet kan…
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:Als je een C4 bout voor LM. en een bout voor staal naast elkaar legt en je meet vanaf het conische vlak, dan is de bout voor LM. gewoon 3 tot 4 mm korter dan de bout voor staal.
Dus ik zou zeggen dat het niet kan…
Nu we toch met maten gaan gooien ...
Weet je toevallig de maat van de “staalbout” ? (ik heb nog wel een vracht staalbouten liggen van de AX)
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Japio schreef:Ja, dat kan. Ik heb net dit weekend mijn licht metalen velgen onder de C4 coupé omgezet naar metalen velgen.
De wielmoeren passen bij mij, alleen lijkt het iets vreemd. De metalen velgen sluiten aan op het eerste conische gedeelte van de moer. Er blijft daardoor een stukje van de moer buiten steken, met daarom de sluitring. Deze zit dan ook los om de moer.
Voor niet-ingewijden lijkt het alsof de moer niet goed vast zit.
Klopt idd, in het instructieboekje kan je dat ook terugvinden.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Rock’s schreef:BasisBIX schreef:Als je een C4 bout voor LM. en een bout voor staal naast elkaar legt en je meet vanaf het conische vlak, dan is de bout voor LM. gewoon 3 tot 4 mm korter dan de bout voor staal.
Dus ik zou zeggen dat het niet kan…Nu we toch met maten gaan gooien ...
Weet je toevallig de maat van de “staalbout” ? (ik heb nog wel een vracht staalbouten liggen van de AX)
Volgens mij kun je die gewoon pakken.
De winterbanden onder de C4 zitten nu ook vast met een mix van bouten van Xsara en BX.
Is allemaal hetzelfde.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90