Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gewoon even een paar stralerijen/spuiterijen in jouw regio benaderen.
Moet ook daar kunnen voor minder dan € 2 à 300,-.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Minimale kosten hier in de buurt zijn 100 euro voor vier velgen en dit is alleen stralen en poxyprimer.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Vandaag beginnen met weer werkend maken van de pneumatische oliepeil aflezer.
Allemachtig! Wat moet je veel loshalen om erbij te kunnen! Stuur eraf en er achter gekomen dat er in de motorruimte ook nog twee moertjes los moesten.
Er is me iets niet duidelijk:
In het balgje zit een heldere olie, hier is al iets uit gemorst omdat ik het aflezertje op de kop heb gehad.
Met welk type olie moet ik dit balgje vullen? Mooi systeem dat de afstelschroef onder het peilglaasje een heveltje aandruk voor de afstelling.
In de handleiding voor het vullen van de oliepeilaflezer staat “let op, voer deze handeling voorzichtig uit zodat de aflezer niet wordt gevuld met een lhm emulsie”
Instructie voor het vullen:
M.b.v. een injectiespuit langzaam 2,4 cm3 lhm vloeistof door opening “b” aanbrengen.
Als ik het goed zie is dat het slangetje bovenop de aflezer.
Spuit je hier de lhm in? Als ik dan het circuit volg gaat de lhm door de aflezer, door het bakje en komt er boven in een soort reservoir uit.
Hier staat ook een groene streep op (zie foto). Maar zo komt er toch lhm in het peilglaasje? En stel dat er in het balgje een andere olie zou zitten, dan wordt deze in het reservoir gedrukt als je de aflezer van boven vult….
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Als ik er zo naar kijk lijkt het me dat ik de lhm moet in spuiten in het slangetje boven het reservoir. De heldere olie die in het balgje zit kan ik door het andere slangetje inspuiten.
De lhm in het reservoir zal druk geven op de heldere olie in het balgje en het naar het peilglaasje stuwen. Zo staat het in het werkplaatsboek.
Hoe denken jullie over deze theorie?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet alleen dat “LHM emulsie” LHM is waar water in gedispergeerd is. En dat kan corrosie tot gevolg hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Eerst alles schoon maken met perslucht.
Daarna doen wat er in het wphb staat.
Vul opening B met 2,4 cm3 LHM doormiddel van een injectie spuit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Geef s.v.p. een reactie op mijn vragen/ uiteenzetting.
Ik vindt het geen logisch verhaal wat in het wphb staat, zal niet de eerste keer zijn dat er een foutje instaat..
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Ter verduidelijking een foto van de achterkant van de oliepeilaflezer.
Ik ben van mening dat de lhm in het slangetje gespoten moet worden welke nog is gekoppeld op het potje met de drie slangaansluitingen.
mijn theorie is dat je hierdoor rechtstreeks de lhm in het reservoirtje spuit, boven het balgje.
Bij mij zat er in het balgje een heldere olie, moet hier olie in zitten? Anders komt er toch bij het aflezen lhm in het peilglas?!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je moet hem vullen zoals in het boek staat.
Ander komt de LHM nooit in je kijkglaasje als je op de knop drukt,of je moet um veels te vol doen.
Vullen tot aan het minimum met LHM en GEEN andere olie.
Dit systeem werkt op luchtdruk zogauw je de knop indrukt komt er een “open ” verbinding met je motor/karter
Wie het niveau doorgeeft doormiddel van de twee slangetjes.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Het is ook de bedoeling dat er LHM in je peilglaasje komt
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Met dank aan Frank zijn uitleg ga ik het zoals beschreven staat in het wphb uitvoeren.
Mijn twijfels werden veroorzaakt in de waarschuwing “let op dat er geen lhm EMULSIE in het peilglas komt”.
Ik mag met de Kerst niet klussen aan de CX, dus daarna ermee verder. Wort vervolgd!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ook even goed onthouden dat je het ding NOOIT mag indrukken als de motor loopt….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat gebeurt er dan?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Slangetjes e.d. Losgehaald en schoongespoeld.
De oliesubstantie is nu uit het balgje verdwenen. Ik merk wel dat het balgje (door ouderdom) hard is geworden.
Dit maakt het nu onmogelijk om het niveau op de aflezer af te stellen d.m.v de afstelschroef aan de voorkant onder de aflezer.
Is er een manier om het plastic balgje weer soepel te krijgen?
Ook heb ik het kartonnetje met zilverfolie achter het oliepeilaflezertje weer glanzend gemaakt door een een strookje zilverfolietape overheen te plakken.
Hierdoor is het aflezertje weer helder geworden.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Doordrenken met olie van binnen en buiten
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.