Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Yep. https://www.findpart.org/part/h-c-130439/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt voor je reactie!
Dit is waar het forum voor staat, elkaar op de hoogte houden en helpen daar waar kan. Top!:smt225
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Dynamo is gereviseerd. Vervangen: diode brug en stator.
Spanningsregelaar lijkt ook verdacht, de achterkant lijkt aangetast door hitte.
Het revisiebedrijf gaf me nog het advies mee om hiervan de massa draad na te kijken.
Ik heb dus maar alle zichtbare massa punten in de buurt van de spanningsregelaar los gehad en schoon gemaakt.
Begin volgende week de dynamo weer inbouwen. Wie kan me hier nog een tip over geven?
Ik heb de dynamo verwijderd via de onderkant (nadat de steenvanger eraf was gehaald)
Hoe krijg ik die lompe dynamo strak van onderaf gedemonteerd?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is een benzine dan zoveel anders?
Bij mijn diesel kan het gewoon bovenlangs.
Alleen de startmotor moet onderlangs.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bovenlangs lukt niet omdat er te weinig ruimte is tussen de radiateur en de koelwaterslangen.
Anders moet ik een slang los maken waardoor ik daarna weer vloeistof moet bijvullen en ontluchten…
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan van boven af. (CX turbodiesel) maar van onder gaat ook prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dynamo gereviseerd, nieuwe diodebrug, strator en spanningsregelaar.
Massa schoongemaakt en nu ik toch bezig was alle stekkerverbindingen en relais schoon gemaakt.
De nieuwe spanningsregelaar vast gezet door een aanwezig gat achter de koplamp. Nu hangt ie niet meer los achter tussen de lamp en de accu.
Maar…
Toen ik de accu aansloot, eerst de plus dan de min. Er kwam een pufje rook uit een relais toch ik de min met vonkjes aansloot op de accupool.
Wat is hier fout gegaan?:-S
Na een probleemloze rit van 280 km. Kwam ik er achter dat van de claxon enkel met de toeter het deed, de luchthoorn deed het in tweede fase niet.
Dus zeer waarschijnlijk is de relais van de luchthoorn opgeblazen…
Mijn vraag: wat is hiervan de oorzaak denken jullie?
Vraag 2: is het zo dat wanneer je de knop van de claxon tot de eerste fase indruk het toetertje het doet. Dat wanneer je de knop helemaal indrukt het toetertje en de luchthoorn geluid maken? Zo ging dat in ieder geval bij mij. Moet het niet zo zijn dat de relais of het toetertje of de luchthoorn aanstuurt? In dat geval heb ik een andere relais nodig dan die er in zit. Welke relais moet ik nu bestellen?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb het schema even bekeken.
Maar het is indrukken tot de eerste ;is claxon ,verder drukken dan wordt het relais aangestuurd voor de luchthoorns.
Maar om ze beide via een relais te schakelen is niet verkeerd.
En inderdaad zogauw je het luchthoorn hoort doet de toeter het nog steeds.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Als ik je goed begrijp zijn bij mij zowel de claxon als de luchthoorn geschakeld via het relais.
Dit hoort dus officieel niet zo te lopen? Klinkt ook erg raar wanneer je de schakelaar helemaal in druk.
Je hoort dan de hoorn brullen met daar tussendoor die piep claxon:lol:
Hoe moet ik beide nu aansluiten? Een duidelijk schema/schets zou helpen.
Wat kan nu de oorzaak zijn van het opblazen van de relais? Toen ik als laatste de min draad op de accu aansloot knetterde de accupool. Op het moment dat deze erop zat kwam er een pufje rook uit de relais
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
4 mag nooit naar de min !
Dit geeft kortsluiting omdat er op drie een plus ataat
Drie vier of drie vijf staan met elkaar in verbinding als je de schakelaar in drukt of loslaat van de claxon .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Op je relais staan nummers.
Als je op 85 stroom zet en 86 aansluit op de min schakel je het relais in.
Dan wordt er bv als er poot nr 30 een plus staat deze doorgegeven aan poot nr 87
Haal je de stroom eraf ( van poot nr 85 )en er blijft stroom op poot nr 30 stroom staan dan wordt deze door gegeven aan poot nummer 87a
Jouw aansluiting is helaas fout.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dankjewel Frank!
Dan is inderdaad no. 4 (min) de boosdoener.
Ik was bezig met de boel bij de accu om een mooi plaatsje te vinden voor de nieuwe spanningsregelaar
Ik zag toen de gele draad zonder kabelschoentje los, met een nieuw ik hem in de mult stekker gedrukt.
Omdat deze plaats leeg was trok ik de conclusie dat de draad daar in moest.
Dus die gele massa draad hoort daar niet, dan moet ik uitzoeken waar die wel hoort.
Op 87A moet dus wel een andere draad komen..zou deze dan ook naar de luchthoorn moeten? (5 gaat daar ook naar toe)
Zoals je al begrepen hebt is elektriciteit niet mijn doen, ik probeer er iets van te snappen
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je moet daar een vierpotig relais in zetten dan klopt het weer.
De claxon wordt rechtstreeks bekrachtigt door de drukknop.
Druk je verder dan druk je het tweede contact in en deze gaat via het relais naar de compressor voor de luchthoorn.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
voor de volledigheid:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!