Mensen,
Heeft iemand een tip hoe de gloeibougies achter de brandstofpomp, de 2 meest linker dus het best vervangen kunnen worden? Het lijkt onmogelijk daar bij te komen zonder bijzonder gereedschap of pomp en leidingen te verwijderen.
Als iemand er ervaring mee heeft, alle tips en truucs zijn welkom!
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met een sleutel 12 met een knikje er in ben ik er altijd bijgekomen. Ok, het is krap, maar moet geen probleem zijn hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tijdens een shoptripje naar Frankrijk vandaag, zag ik dit mooie stukje gereedschap liggen bij het rek met gloeibougies, een hoge dop-12 met een kniestuk eraan.
Het (preventief) vervangen van de gloeibougies over 10.000km als de de D-riem weer aan de beurt is, word met dit gereedschapje erg makkelijk.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar… met die doppen kom je niet overal bij. Ik heb zelf zo’n setje en kan ze eigenlijk maar bij 2 van de vier gloeibougies gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, in dat geval vertrouw ik op de expertise van Lucas, hij heeft ze de vorige keer ook eruit gekregen
Met alles op zijn plek is er geen ruimte om met of een (kleine) steeksleutel, of een dop met cardan de gloeiers 2x links los te draaien. Leidingen van diesel, pomp zelf en het gietijzeren uitlaattraject bovenop het blok met koude start lucht retour (heet dat zo?) aangesloten op uitlaatspruitstuk en ontluchting (denk ik) van olie vulpunt zitten volledig in de weg. Doordat de bougie onder een hoek van 45 graden zit kun je geen sleutel of dop kwijt, zonder vast te komen zitten in de leidingen en overkapping.
Dus, we hebben de bovenste kap van het spruitstuk los gehaald, verwijderd en zo de 2 meest linker met ratel, cardan, verlengstuk en dop en de meest rechter met ratelsteeksleutel de bougies kunnen vervangen.
Zonder de kap te verwijderen kun je er simpelweg niet bijkomen. Kap verwijderen was eitje, gelijk wat roet verwijderd, daarna was de rest ook een eitje met geduld en beleid anders verlies je de moeren en vallen ze precies tussen onderblok en een stalen plaat en ben je ze kwijt.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92