Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Mijn vader heeft een Xantia automaat waar ie best tevreden over is. Nu valt het op dat ie koud later schakelt dan warm. Maar wat we ons afvroegen, zou je zelf het schakel moment kunnen beìnvloeden? Bij 60 zou je eigenlijk willen dat ie in 4 ging maar dan blijft ie in 3. Als je dan doortrekt naar 70 - 75 dan schakelt ie naar 4 en dan kan je ‘m tot 65 in 4 houden maar dan ben je intussen alwel geflitst.
Dus iemand een idee of we ons kunnen bemoeien met het schakelmoment?
Volgens mij is dat gedaan om de motor sneller warm te krijgen, waardoor de emissies lager worden. Kan je denk ik niet zo veel aan doen.
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat van het warm rijden schijnt inderdaad te kloppen. Zou bij de Xm van de laatste bouwjaren ook zo zijn. Ik merk het met de mijne in ieder geval wel. Wat zou kunnen schelen is op de automaat de sneeuwstand inschakelen als die er op zit. Bij mijn Xm schakelt de bak dan bij lagere toeren. Wellicht kan dat bij die van je vader ook.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik zou juist geen hogere toeren willen met koude motor. Een sneeuwstand zit er niet op helaas. Ik had gehoopt dat ie vacuüm geregeld zou zijn o.i.d. In iedergeval bedankt voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Ik heb een aantal jaren BMW 530 tds automaat gereden (zakelijk), ook bij deze bolide was het, als de motor koud was dan schakelde hij later over naar de volgende versnelling dan wanneer hij warm gedraaid was. Dus waarschijnlijk was dat bedoeld om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, waardoor hij uiteraard ook zuiniger ging rijden.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
tsja zuinig is ie niet… 1 : 10 als je heel kalm aan doet.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Een BMW 530 Automaat moet je ook niet aanschaffen als je alleen in de stad blijft rijden.
Als je dit beest zakelijk gebruikt, word hij merendeels gebruikt voor de lange afstanden(snelweg), dan is het verbruik ongeveer 1:15/17 (op de snelweg) vanwege het feit dat het een 6 cillinder is(1900/2000 toeren bij 120 km p.u. in combinatie met cruise-control).
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Oké bedankt voor de reacties.
Ik ga m’n vader vertellen dat ie pech heeft en eraan zal moeten wennen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als het een bak is zonder sneeuw of sportstand is het nog de oude 4hp14 bak. Deze bak zou dit gedrag niet moeten vertonen. Hoe is het met de olie? Eens verversen kan wonderen doen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
We gaan binnenkort de olie vervangen. Zit er een filter o.i.d. die we kunnen vernieuwen/schoonmaken? De olie aftappen met de bak in neutraal?
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Wat voor een bak zit er onder?
Er zit wel verschil in de verversing van automatische versnellingsbakken.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik heb geen idee, staat er ergens een nummer op de bak o.i.d.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Welke motor ligt er in? En welk bouwjaar?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Het is een 18i 8 klepper uit ´96