Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Eén van de 12 hydraulische klepstoters van mijn 2.1 TD vertoont regelmatig meer herrie dan de andere 11.
De stoter is niet stuk, want hij is ook wel eens stil.
Vervuiling dus, al geprobeerd dit op te lossen met Wynn’s Hydraulic Valve Lifter Concentrate.
Dit goedje heeft de stoter in het verleden al eens stil gekregen voor langere tijd, maar sinds de laatste oliewissel (semi-synthetisch 10W40) niet meer.
Lastig is het echter om te bepalen welke stoter het is.
Ik dacht aan, direct na stilstand, kleppendeksel demonteren en kijken welke stoter je kan indrukkken
Weet iemand toevallig een andere truc?
Om alle 12 stoters rücksichtloss te vervangen is een te grote investering, gezien de leeftijd van 16+ en een km-stand van 415.000
Ik heb een reserveblok staan met een km-stand van ca. 200.000, waarvan ik de klepstoters wil demonteren en monteren in het draaiende blok.
Nu las ik dat het mogelijk is om hydraulische klepstoters ultrasoon te laten reinigen.
Voor montage wil ik dus de stoters laten schoonmaken.
Iemand ervaring hiermee?
Mag uiteraard ook met een niet-Citroën.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik zou de motor een flink aantal keer spoelen met een 5W40 motorolie, die heeft een betere basisolie structuur dan een 10W40 en iets betere schoonmaak additives. Daarmee zul je meer mee bereiken dan de stoters losmaken en ultrasoon reinigen lijkt mij. Het scheelt ook weer sleutelwerk en de rest van de motor profiteert er ook van .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Schoonmaken bij dit type stoter heeft geen zin, kapot is ook echt kapot.
Je kan het controleren, door ze te demonteren en proberen in te drukken, een goede stoter kun je niet indrukken.
Eruit halen is overigens wel een klusje, D-riem eraf en het frame waar de nokkenas in zit demonteren.
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Omdat de stoter niet altijd tikt, maar ook regelmatig stil is, heb ik niet het idee dat ie stuk is.
In mijn beleving is er sprake van vervuiling, wat ik op één of andere manier eruit probeer te krijgen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
halve liter ATF in je olie mikken schijnt ook wel goed te werken voor hydrolische stoters, om het eens goed schoon te krijgen.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Uiteraard probeer ik het probleem met zo min mogelijk sleutelwerk op te lossen.
Ik overweeg dus serieus de ATF-reinigingsactie.
0,5 l ATF toevoegen aan de 6 l motorolie, hoe lang hiermee draaien, in tijd dan wel km’s?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Is het niet zinvol om eerst even uit te vogelen wat het effect is van zo’n mix? Als je googelt kom je er toch redelijk verschillende meningen over tegen. Niet in de laatste plaats over de hoeveelheid.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een weekendje stevig sleutelen en je hebt je reservemotor er in.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Mwah, dat is misschien een latere optie. Ik kan me voorstellen dat Rene liever eerst voor een paar minder arbeidsintensieve opties gaat.
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Inderdaad!
En waarom een voor de rest nog goed lopend blok vervangen, wat alleen wat meer distributiegeluid maakt?
Dit kan altijd nog wanneer er aan het echt draaiende deel mankementen komen, zoals lagerschade of aanzienlijk compressieverlies.
De XUD 11-blokken lijken mij nagenoeg onverwoestbaar, km-standen groter dan 500.000 zijn goed haalbaar.
Als ik het probleem kan verhelpen door eventjes te draaien met wat ATF (heb ik nog staan), dan zijn de kosten slechts een schoon filter en 6 l olie plus een uurtje werk.
Ik ben dus nog altijd benieuwd naar ervaringen met zo’n reinigingsactie.
Ik google nog even verder.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986