














Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Van harte, was deze auto die bij Timmer stond? Zo ja wat aan de prijs kunnen doen of heeft hij de laatste zaakjes in order gemaakt?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
foto !?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Al weer een week voorbij…
Dit was inderdaad de auto die bij Timmer stond - de prijs stond vast, maar de probleempjes zijn verholpen (incl. nieuwe olie/filter, apk, etc.). Gezien de staat van de auto vond ik het wel reëel.
Was van plan afgelopen weekend een paar mooie plaatjes te maken, doch het weer heeft het lelijk laten afweten, zodat dit niet is gelukt. Door de week is het moeilijk aangezien ik in het donker thuiskom, maar ze komen eraan!!
Een paar kleine dingetjes verholpen (bijv. slechte schakelaar elek. raam); moet wel spoedig aan de slag met het lekkage probleem, de kofferbak begint al aardig te ruiken….. Het lijkt inderdaad op een lekkage bij het achterraam, als ik erop duw zie ik op sommige plaatsen het water tussen de ruit en de kit (?) zitten. Hele raam eruit?? Hoe gaat zoiets?
Auto start prima (even wennen om weer met een hand-choke te werken); de motor lijkt wel nog wat in te houden bij het gas geven (voel af en toe een ‘schok’, alsof er even geen power is). Hogere (buiten) temperatuur, en hoe meer kilometers gereden, lijken het probleem te verminderen. Binnenkort maar eens even langs de instellingen van de ontsteking lopen.
Wat loopt dat mooi!! Soepele motor, mooi rustig geluid, en dan die wegligging….. GENIETEN!






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
luigi01 schreef:
Een paar kleine dingetjes verholpen (bijv. slechte schakelaar elek. raam); moet wel spoedig aan de slag met het lekkage probleem, de kofferbak begint al aardig te ruiken….. Het lijkt inderdaad op een lekkage bij het achterraam, als ik erop duw zie ik op sommige plaatsen het water tussen de ruit en de kit (?) zitten. Hele raam eruit?? Hoe gaat zoiets?
hoe zit het met de service afhandeling voor die kleine dingetjes ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De lekkage komt meer dan waarschijnlijk door de achterruit, maar ook de twee gelijmde diehoeksruitjes zitten vaak los achter de sierstrippen. Alle drie de ruiten zijn gelijmd en horen goed vast te zitten. Zitten ze dat niet, dan kunnen ze in de zomer bij open ramen zomaar plop zeggen en op straat liggen (vooral de zijruitjes). Advies, zoek een goede glasboer en laat ze met professionele middelen verwijderen en opnieuw lijmen. DHZ kan natuurlijk ook, maar dan moet je erg goed weten waar je mee bezig bent en willen investeren in het juiste gereedschap.
En bij eventuele roest in de raamsponning eerst goed behandelen, als het erg is zelfs lassen, en pas als de ondergrond weer helemaal goed is raampjes er weer in. Zelf er voorzichtig uithalen en dan pas naar de glasboer zou denk ik mijn aanpak zijn. Zo kun je zien of er wat moet worden behandeld voordat de ramen weer terug gaan. Een glasboer is denk ik niet gespitst op roest onder de ruiten.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij zelf er uit halen sneuvelen in 90% van de gevallen één of meerdere ruiten. Heb je geen ervaring, blijf er dan van af en breng de auto weg. Overigens zou er in dit geval gewoon sprake van garantie moeten zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ah, da’s een goed punt, garantie! Zit er inderdaad op, ga ik achteraan! Ik ben weliswaar voorzichtig, doch heb op ruiten gebied geen ervaring - zou het zonde vinden om eea stuk te maken. Er zit trouwens ook een deuk in de achterbumper (van een paal zo te zien) - is een nieuwe bumper verkrijgbaar en makkelijk te plaatsen?
Ikzelf ben overigens bezig geweest met wat ‘kleine dingetjes’, zoals ik eerder noemde. Tja, het blijft mijn hobby, en al helemaal als er elektronica aan te pas komt, dus daar ga ik niet voor terug. Daarnaast ben ik ook nog eens vrij precies, dus snel geneigd om het zelf te doen, daar het dan gebeurt zoals ik dat graag wil.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoi Luigi, Proficiat met je aanwinst, het gaat goed met de CX-aanwas hier!!
Over dat inhouden: weet je of de carburateur onlangs grondig is gereinigd? Kan ook een hoop schelen. Oude benzine in de leidingen -> gomvorming -> verstopping van kleine kanaaltjes en sproeiers in de carburateur en dan mis je power als je echt gas geeft.
Bougies vervangen, rotor/verdeelkap schoon, condensator vervangen? Contactpuntjes gesteld?
Kleppen gesteld? Neem toch aan dat ze dat bij Timmer wel gedaan hebben, maar ik zou het even navragen!
Dat soort dingetjes maken wel het verschil!
Veel zweefplezier en vergeet die achterruitverwarming; die doet het bij vrijwel geen enkele CX! En als ‘ie het doet, is het resultaat zeer teleurstellend.
Succes, Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Zo, even een bezoekje gebracht aan CarGlass gisteren.
Men bevestigt dat het loshalen van een gelijmde ruit zeer moeilijk is; nou lijkt het er echter na inspectie op dat de ruit voor het grootste gedeelte al los ligt, dus die demontage zou zo maar eens kunnen lukken….. Volgende bezoekje is garage Timmer.
Léo, dank voor je advies - verdelerkap heb ik al losgehad, zag er zeer goed uit! Bougies en kleppen zouden gedaan zijn voor aflevering, maar ik wil hier nog wel naar kijken. Zal ook even de condensator doormeten, en de puntjes controleren (dwell = 55 graden - ??). Carburateur moet er ook maar eens aan geloven - het lijkt trouwens wel naarmate ik meer rijd langzaam beter te gaan; bij vol gas (tweetraps carb., dan dus ook tweede trap open) loopt de motor wel zonder schokken, en lijkt ook voldoende vermogen te hebben.
Ik hoop (...) morgen wat foto’s te kunnen maken!!
Volgens mij moet je hem gewoon wat rijker afstellen.
Zoooo, aan het eind van een dagje sleutelen….
Ik vond het hoog tijd om het hele ontstekingssysteem maar eens na te lopen: verdelerkap en rotor ok, punten verdienen wat aandacht. Dan loop ik meteen al tegen een probleem aan: de centrifugaal vervroeging zit erg vast! Dat zou wel eens het stotteren van de motor bij het optrekken kunnen veroorzaken! Vermoed dat er dinitrol in is gekomen, waardoor het nu allemaal veel te zwaar draait; alles weer gangbaar gemaakt. Bougies zien er perfect uit!, wat een prima kleur!!
Tijd om te starten - stationair toerental is duidelijk minder dan voorheen. Contactpunten afstand gecontroleerd met de ‘dwell’-meter, iets te wijd. Na veel “verdeler kap los, punten iets versteld, verdelerkap vast, starten en controleren” ‘de dwell’-hoek op de vereiste 55 +/- 2 graden gekregen. Stationair toerental nog lager… Dan het ontstekings tijdstip: kan bij de controle het merkteken op het vliegwiel niet eens vinden…. dan, waarempel, helemaal in de hoek! Enfin, na veel gepruts om het verdelerhuis los te krijgen lukte het om de ontsteking te stellen.
En toen de proefrit…. WAUW, dat gaat echt veeeeel beter dan voorheen!
En daarna nog snel voordat het te donker is een paar foto’s maken, bijgevoegd. Al met al een zeer tevreden gevoel aan over gehouden.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Goed gedaan!! Je bent wel een beetje een elktroman zo te horen.
Super dat het zoveel resultaat gaf!
Mag ik opmerken dat ik het wel merkwaardig vind dat je dat toch nog allemaal moest doen alvorens ze goed liep?
En met dit in het achterhoofd: reinig nou toch ook nog even de carburateur van binnen, oké?
(dus openmaken, sproeiers doorblazen met perslucht, remmenreiniger/papieren doekje erdoor etc.)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Kijk,
da’s natuurlijk een deel van de hobby lekker knutslen aan je auto en dan dat lekkere gevoel dat je het goed gedaan hebt. (hoop dat ik dat ook kan zeggen over 2 maanden als de motor er weer in ligt)
Blijft natuurlijk wel raar dat ze zo iets simpels bij Timmer niet ff gedaan hebben.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mark Gielen schreef:
Blijft natuurlijk wel raar dat ze zo iets simpels bij Timmer niet ff gedaan hebben.
Mark
Raar? Ronduit SLECHT!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste