Vrees inderdaad dat ik dat met jullie eens moet zijn, dit hoort toch gewoon bij een goede aflevering!
Er is wel gesproken over het stellen van de kleppen, en even de bougies vervangen, doch die bougies zaten zo vast dat ze echt niet onlangs los geweest zijn… De olie is in ieder geval wel vervangen, die was gitzwart toen ik een proefrit maakte. Hoop wel dat het filter dan ook vervangen is. En die kleppen…? Toch ook nog maar even controleren.
Ik moet nog in conclaaf over die achterruit.
Toch zo’n heeeeerlijk ritje gemaakt vanmiddag!! Nu kan ik tenminste weer normaal meekomen in het verkeer!

Totaal aantal Berichten: 6173
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
waterman schreef:Mark Gielen schreef:
Blijft natuurlijk wel raar dat ze zo iets simpels bij Timmer niet ff gedaan hebben.
Mark
Raar? Ronduit SLECHT!!
Hi hi, ik kocht ooit mijn eerste BX met de belofte van de verkopende garagist dat hij “er omheen zou lopen en naar zou kijken”. Dat was ook letterlijk wat ie eraan gedaan had

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk heeft topicstarter niet veel hoeven betalen voor deze auto?
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Doe-het-zelf korting denk ik D!
Zeg maar: je gaat eten bij Le Garage, alwaar je ter plekke door die ijdele kooknicht achter de pannen wordt geschoven om je eigen maaltijd te bereiden, waardoor je de kalfszwezerik dan voor slechts € 55,00 hoeft af te rekenen i.p.v. de oorspronkelijke € 59,00.
O wacht ff….die vergelijking gaat natuurlijk geheel mank, aangezien een autohandelaar geen topkok is met een alom geroemd en gewaardeerd restaurant.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroen!
Om een ‘mooi’ einde te geven aan dit topic…..
Tja, eigenlijk wel duidelijk dat in ieder geval niet alles naar tevredenheid was verlopen. Het werd nog mooier…. Binnen een maand de koppeling eruit! Nog net thuis weten te komen. Auto opgehaald, en gerepareerd - kosten: arbeidsloon garantie, onderdelen voor mij. Auto rijdt inmiddels weer als een zonnetje, maar ik had wederom een naar gevoel over de rekening. Garage lid van de Bovag - toch maar eens contact opgenomen met de Bovag ‘ombusdslijn’ - en inderdaad, indien er niet specifiek op het door mij ondertekende koopcontract een afwijkende garantie is afgesproken, geldt de Bovag garantie, en die is toch echt op zowel onderdelen en arbeidsloon. Om een lang verhaal kort te maken, eindelijk gebruik kunnen maken van mijn Rechtsbijstand verzekering, via welke uiteindelijk alles geregeld is! (zodoende de lange tijd tussen mijn vorige reactie en deze).
Nou, ik rijd als een Koning; heb inmiddels transistor ontsteking gemonteerd, hetgeen met name het rijden enorm heeft verbeterd (geen haperen van de motor meer), doch ook het starten heeft verbeterd. Hoop dat het verbruik nu ook nog wat naar beneden gaat, dat was ongeveer 8 km/ltr! (ik moet toch zeker de 10 km/ltr kunnen halen met deze auto). Het wordt nu tijd om eens naar een bijeenkomst te gaan en mede forum leden te ontmoeten!

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
He Rob,
dit is geen einde, maar het begin van een lang topic, van jouw mooie vroege CX !
gewoon de topic titel op je eerst post wijzigen naar “Rob en z´n Super” (als topic starter kan je die zelf wijzigen), en lekker verder gaan in jouw draadje met alles wat je tegenkomt !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Zoooo, da’s al weer lang geleden dat ik iets van me heb laten horen. Tja, dat betekend qua auto in ieder geval dat ik een probleemloze tijd heb gehad! Heerlijk zweven, beetje poetsen, en te veel tanken… Maar ja, je krijgt er dan ook wat voor.
Maar eens een temperatuur meter/voeler geplaatst om de motor temp. in de gaten te kunnen houden; heb echter nog niet de juiste plaats voor de voeler gevonden, want de temp. op de meter komt niet boven de 75 C uit. Wilde de voeler dicht bij de waterpomp plaatsen, of is er een betere plaats om dit te doen?
Iets anders merkwaardigs: na een aantal dagen (2? 3?) kost het starten iets meer moeite; dit komt omdat alle benzine uit het filter (tussen de pomp en de carb.) is verdwenen; het filter moet dus eerst weer worden gevuld, wat een aantal seconden kost. Starten dezelfde dag of volgende ochtend is direct bij het omdraaien van de sleutel. Nou is er nog door de garage (jaja!) een terugslag klep tussen de pomp en het filter gemonteerd, maar dit mag dus niet baten - ??? Waar gaat die benzine dan naartoe (in het verloop van een paar dagen)??
Leuk om af en toe een mede-enthousiast langs de weg tegen te komen!

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
op de meter komt niet boven de 75 C uit.
Dat lijkt me erg koud. Start de motor eens op en voel met de hand hoe lang het duurt voordat er water naar de radiateur gaat. Wellicht is je thermostaat stuk. Wat voor blok ligt er in jouw auto?
Ps. Ik keek nog even naar je foto’s. Mooie kleur! Ik vraag me alleen af wat iemand voor ogen heeft om een stropdas op de motorkap te plaatsen. Ook de extra lijstjes rond de koplampen: ienmand die toch liever een Prestige had gehad?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat verklaart wellicht ook je hoge verbruik.
De motor is volgens mij (boekje wat ik zo bij de hand heb) van het type M20 - 1985 cc. Het lijkt mij dat er op zich geen problemen zijn (verwarming lijkt mij ok (hoewel ik mij er niet aan zal ‘branden’), tijdens het -helaas- file rijden springt de fan regelmatig aan), doch dat het alleen aan het punt ligt waar ik de voeler heb gemonteerd: die zit nu vlak bij de carb., op de toevoer/afvoer van de koelvloeistof om eea te verwarmen - heb ik gedaan om beter te kunnen inschatten wanneer ik de choke geheel kan ‘uitzetten’.
Doch er moet natuurlijk een punt zijn welk een betrouwbaarder waarde geeft; tja, het plaatsen rechtstreeks in de vloeistof zou natuurlijk het beste zijn, maar dat gaat met de huidige sensor niet lukken.
Ben met je eens dat er een aantal toevoegingen niet erg fraai zijn, zoals die ‘stropdas’; ben echter bang dat het verwijderen ervan nog lelijker zal zijn, want dan moeten er gaten worden gedicht in de motorkap… Grinnik - tja, de auto is in 2007 naar Nederland gekomen voor zover ik weet - misschien had iemand voor ogen om er veel meer voor te vangen, door haar met die toevoegingen op een duurdere uitvoering te laten lijken…
Hmmm, interessante opmerking, te lage bedrijfs temp, en daardoor een te hoog benzine verbruik. Volgens mij moet ik rond de 10 km per liter kunnen halen, ik haal echter max. 9km/ltr. Wat zijn hier de ervaringen?

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
M20 is de oude motor.
Ik ga ervan uit dat de auto geen standaard koelwatertemp heeft (dat hadden alleen de latere 2500 modellen meen ik).
Op zich lijkt me een plaats vlakbij het motorblok een goede plaats, ik neem aan dat jij een voeler hebt die je in de slang moet steken? Dus je bent verplicht een plek te kiezen aan het uiteinde van de slang. Je moet denk ik wel de uitgaande temp meten en niet de temp van het koelwater als deze weer retour komt van de radiateur.
Aannemende dat het koelwater stroomt van onder ìn de radiateur en boven weer uit, moet je de dus de slang kiezen die van de onderkant van de radiateur naar de motor loopt. Ik denk idd dat de waterpomp wel een goede plaats is.
Dat de motor in de file warm wordt is normaal. Goed ook dat de fan’s aanspringen. Maar dat laat onverlet dat zodra je weer ‘ruim baan’ krijgt de temp drastisch terug kan lopen en dat het water echt te koud word (te veel gekoeld wordt).
Ik kan mij herinneren toen mijn thermostaat kapot was tijdens een koude wintermaand dat de temp meter in mijn auto nauwelijks in bewegeing kwam. Ik heb lang gedacht dat de meter kapot was…. terwijl mijn motor simpelweg ijskoud bleef. Omdat de verwarming niet echt warm werd kreeg ik zo’n vermoeden dat er iets anders aan de hand was…..
Mijn auto heeft inderdaad geen std koelwater temp meter. Ik heb gewoon een metertje (digitaal) met een bereik tot 110 C gekocht, met een externe voeler. Niet zo mooi, maar om eens het een en ander te testen voldoet het prima.
Keek nog even vanmiddag voor het wegrijden, en zag dat ik de voeler vlak bij het expansie vat had geplaatst, op de slang.
Om te controleren of de thermostaat ok is, heb ik de voeler verplaatst naar een beugel (met een temp sensor schakelaar) op de bovenkant in het het midden van de radiator aan de motorzijde. Indien de temp vrijwel direct na het wegrijden oploopt, loopt er dus direct warme koelvloeistof naar de radiator, en staat de thermostaat dus altijd open. Morgenochtend de test, ben benieuwd!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
maartens schreef:Aannemende dat het koelwater stroomt van onder ìn de radiateur en boven weer uit, moet je de dus de slang kiezen die van de onderkant van de radiateur naar de motor loopt.
Wat is dat dan voor water, dat van onder naar boven stroomt??
De beste plek is zo dicht mogelijk bij/in de cilinderkop. Of direct na de waterpomp maar voor de thermostaat. Ik denk niet dat er bij jou al een afdichtplug aanwezig is op een plaats waar bij bijv. een GTi Turbo de temperatuurvoeler zit aangezien jouw blok (en kop) veel ouder is.
Vlakbij het koelbolletje lijkt me in elk geval een onhandige plek want daar is het water sowieso al een stuk kouder.
Kun je die externe temp.voelers niet gewoon kalibreren, zodat het verschil in temperatuur van buiten en in het koelsysteem wordt gecompenseerd?
Om te testen of je thermostaat werkt kun je ook gewoon voor de auto gaan staan terwijl deze na een koude start stationair loopt en als dan binnen 5 minuten de slang van de waterpomp naar de bovenkant van de radiateur warm wordt, is ie zeker kapot. (blijft in dat geval altijd geopend)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Wat is dat dan voor water, dat van onder naar boven stroomt??
Heet water stroomt naar boven als het bovenliggende water kouder is… en stijgt dus (net als warme lucht) op.
Syphonkoeling werkt volgens dit principe.
Met de komst van waterpompen werd dit systeem verlaten en werd de circulatie ‘gedwongen’.Ik ga er echter nog steeds van uit dat warm water onder in de radiateur stroom en het (relatief) koude er weer boven uitgaat.
Ik zou even ‘het stroomschema’ uit het WP moeten raadplegen of mijn theorie ook klopt.