In juni een Xsara gekocht van 2003 met 190000 op de teller.Een heerlijke en zeer netto auto.Helaas is mijn koppakking defect.De kosten variëren tussen de 1000 en 2000 euro.Nu is dit te repareren,maar kan het niet aantrekkelijker zijn om er een revisie motor in te laten leggen.Het blijft een moeilijke keus en hoe is een auto na een koppakking reparatie.Ik heb bij een andere auto ooit een revisie motor in laten leggen en toen was dat de goedkoopste oplossing.Ik kan dit alles niet zelf en moet dit laten doen.Geld kost het dus in ieder geval.Wat is wijsheid?
Het gaat om een Xsara exclusieve tdi
Das een hoop geld, dat moet goedkoper kunnen.
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
2000 euro is wel de hoofdprijs, tussen de 500 en 1000 lijkt me prima te doen. En ik weet niet wat een revisiemotor kost, maar ik geloof er geen bal van dat de prijs daarvan inclusief inbouwen kan concurreren met die van een koppakking vervangen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Een jaar of 6 geleden heeft mijn broer in zijn 306 TD een gereviseerd blok laten lepelen bij de Peugeot garage (oude blok was echt niet meer te redden!), ik meen dat dat toen meer dan 2000 euro heeft gekost…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ik ben al een 600 a 700 euro kwijt aan onderdelen/kop vlakken.Die kleine onderdelen hakken er best in.
Verder:waterpomp en distributie riem.Ik vindt het ook veel geld,maar het is niet anders.Ik kocht ooit een motorblok waar 90000 km?? mee gereden was voor 850 incl btw.Deze rijdt trouwens noch rond.Dit afzettend ,als je een blok voor niet te duur kan vinden, tegen de koppakking,maakt de keus lastig.Het blijven beste ingrepen.
edsmit schreef:Het gaat om een Xsara exclusieve tdi
TDI? dat scheldwoord gebruiken we alleen bij Duitse auto’s, je bedoelt een HDI
Een Exclusive, volgens mij is dat dan altijd de 110PK versie, dus met intercooler.
De Xsara met HDI motor heeft een vervelende eigenschap, je kan de kop niet lichten met ingebouwde motor, dus de complete motor moet eruit. Bij een 110PK is het wat meer werk vanwege de slangen en buizen naar de intercooler. Zelf heb ik nog geen koppakking bij een HDI gedaan, heb wel de Haynes van de Xsara, daar staat expliciet in dat de motor eruit moet.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de eerste generatie 2.0HDI motoren last hebben van een lekke kop. Als je deze laat repareren dan weet je wat je heb, eventueel laat je ook meteen de koppeling vervangen, als alles er toch uit ligt. Dan kun je er weer tegenaan met een nieuwe riem, koppakking en koppeling, dan heb je al grote en dure posten gehad.
Dikke pech…. Als ik snel rondkijk kost een reparatie minimaal de helft van de dagwaarde van de auto.
Ik lees hier dat het blok er uit moet dan is het zeker een picasso uitvoering?
Ik zie drie mogelijkheden——spoedcursus automonteur voor beginners of opruimen en uithuilen en opnieuw beginnen.
Je kunt hier ook een oproep doen voor wat hulp. Ik weet niet of je sleutelruimte hebt of kunt regelen maar voor een beetje geoefend klusser is het goed te doen.
Als je het min of meer zelf kan doen:
Koppakkingsetje laten we zeggen 100 €
Kop afpersen 60 €
Kop vlakken 70 €
Waterpomp ongeveer 55 €
Distributie setje laten we hoog schatten 100 €
Olie en filter 35 €
Eventueel als de kop kaduuk is kan er nog zo’n 200 € bijkomen voor een kop van de sloop
420 € eventueel + 200 als de kop naar zijn grootje is = 620,- en natuurlijk geschaafde armen/handen veel gefoeter, gedeukte ego’s en frustratie maar dat zal elke klusser herkennen.
En ja als het niet lukt ben je dit kwijt
Gr Jabo
Ahhh koelvloeistof vergeten de’r komt nog twee tientjes bij
Gr Jabo
Voor de Picasso weet ik het niet, heb het boek van de “gewone” Xsara, waar het in staat dat de motor uitgebouwd moet worden.
De kosten die je opnoemt zijn wel wat hoger, D-riemset en waterpomp zijn wat prijziger, reken op 200 euro totaal. Maar er komt nog meer bij, de verstuivers moeten eruit, dus de hogedruk leidingen los halen, wat betekent dat je hier ook weer nieuwe O-Ringen en leidingen voor nodig heb. De hogedruk leidingen mag je niet hergebruiken, reken op 100 euro of meer voor een setje leidingen.
Ik wil niemand ontmoedigen, maar sleutelen aan een diesel is niet voor beginners, zeker niet aan een commonrail diesel. Ter info, commonrail verstuivers worden niet voor niets in een cleanroom gereviseerd, het kleinste vuildeeltje kan funest zijn.