Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Al even niets meer van me laten horen, maar nu weer terug van weggeweest en even bijgelezen.
Afgelopen zaterdag naar de wintercheck van de Citroën dealer in Alphen aan den Rijn geweest en daar kwam ik erachter dat onze auto vroeger als lease-auto van Athlon door iemand van de firma Cetric geleast werd, wel geinig om te weten.
Ik had de auto zelf al een heel eind in orde maar men constateerde (terecht) dat de koelvloeistof aan vervanging toe was. Dit besloot ik eer-gisteren zelf te doen en het was inderdaad vloeibare roest wat eruit kwam.
Alles volgens Haynes opgevolgd, al kon ik geen ontluchters vinden. Ik heb zoveel als mogelijk erbij gegooid en ben even gaan rijden tot de thermostaat open ging, toen weer iets erbij.
Gisteren en vandaag maakte de auto ongeveer 1 km na het starten een zoemend geluid en was ook een trilling merkbaar. Dit wordt vervolgens weer minder als de auto warmer wordt en tot vanavond kon ik na de ritten die ik maakte (zo’n 35 km per keer) er elke keer nog (best) wat koelvloeistof bij gooien.
Mijn vermoeden is dat de waterpomp (gedeeltelijk) droog loopt. Toch lijkt de temperatuurstijging vanaf het starten normaal en wordt de motor niet te warm en interieur wordt ook lekker warm. Vanmiddag ging er bijna niets meer bij en toch was dit geluid en trilling hoorbaar.
Heeft iemand een idee ?
Is dit ernstig (met dat ik het peil natuurlijk in de gaten blijf houden) ?
Waar zit de hoogste ontluchter van het koelsysteem (Haynes is hier niet duidelijk in voor de 2.0 HDI, 90PK) ?
Alvast vriendelijk dank,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Had koelwater vervangen in het donker bij een looplamp, ontdekte gisteren de ontluchter op het thermostaathuis en die op de kachel-aansluiting. Vanwege dat het geluid alleen in het interieur hoorbaar is en niet onder de motorkap (het tractorgeluid van de motor overstemt alles) denk ik dat er een luchtbel net voor / in de kachel zit.
Dit ondanks ontluchten van thermostaat en kachel. Die kachel ontlucht ik niet meer omdat het zeer lastig was deze weer te dichten.
Zal voorlopig de kachel vol open laten om de lucht er op die manier uit te laten.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Bij de Xantia staat je kachel altijd vol open. Er zit geen klep in het watercircuit om de interieurtemperatuur te regelen. Dit wordt uitsluitend met de luchtkleppen geregeld. Je kachelradiator krijgt altijd het volle vermogen van koelwater toegevoerd.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo Hendrik,
Dat werkt dus anders als bij ‘n DS. Onze auto heeft climate control, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt. Enfin, het was de laatste dagen lekker warm in de auto.
Ik heb de indruk dat het euvel wat minder aan het worden is. Ik heb met deze temperaturen dan ook weinig zin om de motorkap open te trekken als daar geen directe noodzaak voor is maar houdt het koelvloeistof-peil in de gaten en ontlucht bij het filterhuis (heb hiervoor tijdelijk de plastic motorkap verwijderd). Er hoeft de laatste dagen toch niet veel bij.
Ik houd jullie op de hoogte,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.