Hallo,
Ik wil bij mijn saxo 1.1 sx van 1997 de startmotor vervangen. Ik heb inmiddels begrepen dat dit vrij eenvoudig is, maar dat je er moeilijk bij kunt. kan iemand mij vertellen wat de beste manier is, aan de hand van een stappenplan?
Alvast bedankt!
Gr, Eric.
Forcemaple schreef:Hallo,
Ik wil bij mijn saxo 1.1 sx van 1997 de startmotor vervangen. Ik heb inmiddels begrepen dat dit vrij eenvoudig is, maar dat je er moeilijk bij kunt. kan iemand mij vertellen wat de beste manier is, aan de hand van een stappenplan?Alvast bedankt!
Gr, Eric.
Niemand?....
nog nooit moeten vervangen. Maar rij op rijblokjes van 20cm of gebruikt assteunen op een STEVIGE ondergrond om de wagen hoger van de grond te zetten ik denk dat het dan zichzelf uitwijst.
Maar wat is het probleem eigenlijk? Als het moeilijk starten is met deze temperatuur zou je beter eerst je batterij controleren.
Deze worden preventief alle 4 jaar vervangen bij garages nu gaan mijn batterijen meestal 8 a 9 jaar mee zonder problemen. Meet eens de spanning op de batterijklemmen zelf lager dan 11.5v met deze temperatuur = uitkijken voor een nieuwe (44ah 12v 300A din startpower is de goede)
K_saxo schreef:nog nooit moeten vervangen. Maar rij op rijblokjes van 20cm of gebruikt assteunen op een STEVIGE ondergrond om de wagen hoger van de grond te zetten ik denk dat het dan zichzelf uitwijst.
Maar wat is het probleem eigenlijk? Als het moeilijk starten is met deze temperatuur zou je beter eerst je batterij controleren.
Deze worden preventief alle 4 jaar vervangen bij garages nu gaan mijn batterijen meestal 8 a 9 jaar mee zonder problemen. Meet eens de spanning op de batterijklemmen zelf lager dan 11.5v met deze temperatuur = uitkijken voor een nieuwe (44ah 12v 300A din startpower is de goede)
Dynamo en accu zijn nieuw, laadstroom is ok.
Gelet op andere posts op diverse fora, waar men hetzelfde verschijnsel beschrijft, is het voor mij vrijwel zeker dat het de startmotor is.
ff snel uit t koppie (is ook weer ff geleden )
-accu losmaken
-luchfilter demonteren
-bedrading startmotor demonteren(grote en kleine draad)
-3 bouten van de startmotor losdraaien
-starmotor demonteren
—voordat de nieuwe er op gaat, let op de pasbus (deze moet overgezet worden)!!—
-nieuwe monteren en in omgekeerde volgorde werken
Rowan schreef:ff snel uit t koppie (is ook weer ff geleden )
-accu losmaken
-luchfilter demonteren
-bedrading startmotor demonteren(grote en kleine draad)
-3 bouten van de startmotor losdraaien
-starmotor demonteren
—voordat de nieuwe er op gaat, let op de pasbus (deze moet overgezet worden)!!—
-nieuwe monteren en in omgekeerde volgorde werken
Kijk, daar heb ik wat aan!
Rowan, dus het is van bovenaf goed te doen?
Gr.
si, no problemo. half uurtje max
Rowan schreef:si, no problemo. half uurtje max
thanks!
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik heb gisteravond de startmotor vervangen. Het stappenplan werkte goed en je kunt het idd in ongeveer 45min doen. Je moet alleen wel alle draden weer aansluiten en dat zijn er 3 (2 op de voeding en 1 voor de bediening) en geen 2, kwam ik na 4 uur zwoegen achter… Ik kon het door het gebrek aan licht en zicht echter niet goed zien en heb de startmotor dus meerdere keren in- en uitgebouwd op zoek naar de oorzaak waarom de solonoide wel reageerde maar de startmotor niet draaide…