ombouwen 2cv en de wet
zloek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 20-03-2009

Gepost: 02 december 2010 04:09 PM

Hoi,

ik heb een vraag over het ombouwen van een 2cv. Velen zullen dit niet leuk vinden, echter ik heb een jongensdroom en die wil ik waar maken.

Als het chassis en de motor van de 2cv gewoon blijven zoals ze zijn en als ik een nieuwe koets van mijn eigen project erop zet (bv 2cv ombouwen tot burton) hoe zit dit dan met de wet?
Heet deze auto dan gewoon 2cv?
Hoef ik niks te melden bij de RDW of dergelijke?
Moet mijn eigen koets die ik zelf gemaakt heb ook gekeurd worden dat het veilig is enz?

En wat als ik een omgebouwde 2cv een eigen naam wil geven zoals burton dat gedaan heeft? Hoe moet dit dan?

Alvast Dank voor hulp.

Loek

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 02 december 2010 04:21 PM
  [ # 1 ]

Hallo Loek,

De wet noemt dat een samengesteld voertuig:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/aanpassen_of_restaureren/technischekeuringsamengesteldevoertuigen.htm

En daar is een keuring (naar mijn weten) voor verplicht. Hoe het dan op kenteken komt te staan heb ik geen idee over. Maar ik vermoed gewoon 2cv.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 02 december 2010 05:07 PM
  [ # 2 ]

Op het moment dat het aantal deuren veranderd, of de structuur van de carosserie (van 2cv naar cabriolet) dan ben je verplicht naar de RDW keuring te gaan.
Doe je iets anders, bijvoorbeeld een Ami-koets op een 2cv, of andersom, dan hoef je niet naar de RDW, omdat het aantal deuren niet veranderd.

Verder is de RDW absoluut niet happig op hout in een constructie, niet happig op scherpe randjes, en al helemaal niet op popnagels.
Als je een koets maakt zal je dus een stevige kunststoffen of metalen koets moeten maken die op de jusite plekken (deurframes, ruiten) verstevigd is. Verder mag je het chassis en de motor NIET veranderen/vervangen bij een zélfbouw project. De donor moet geschouwd worden voordat je aan de ombouw mag beginnen, dan worden er loodjes gemonteerd en kun je daarmee aantonen dat de RDW akkoord gegaan is met de basis van je nieuwe project.
Overigens moet je bij zelfbouw ook voldoen aan alle eisen mbt. verlichting, richtingaanwijzers, hoogte van de kentekenplaat, wattages van verlichting enz. die in het voertuigregelement zijn opgenomen ten tijde van de eerste ingebruikname van de donorauto.
Je kunt van de RDW website een folder downloaden waarin al die gegevens precies staan vermeld.
Dan moet het uiteindelijk bij de RDW geen probleem worden.
Maak ook een degelijk fotoverslag van je werkzaamheden, dat werkt namelijk ook positief bij de keuring.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook