Hoi allemaal,
Poging twee, had gister al een topic gemaakt maar die lijkt verdwenen te zijn..
Ik heb eergister in de sneeuw met de 16v een stoeprandje gekopt en de linker voorophanging
is afgebroken. Het wiel hangt erbij (zoals op de foto’s te zien) als een mank pootje.
Ook staat de veerpoot scheef naar buiten toe, het gedeelte waar deze aan het chassis vastzit (dus onder de kap) lijkt nog wel recht.
Is dit nog te herstellen zonder dat ik later last van ga krijgen met banden die ongelijk slijten
enzovoorts? Ik ben zelf niet te beroerd om de boel uit elkaar te schroeven, maar met dit weer…
Hieronder drie foto’s.
http://www.twitpic.com/3bwbeq
http://www.twitpic.com/3bwc5p
http://www.twitpic.com/3bwcle
Alvast bedankt voor de moeite
Groeten,
Niels
PS: Dit is de ex-16v van redsun van het bxsportief forum, die technisch gezien eigenlijk verder in topstaat is
ziet er uit als een afgebroken pen van de fusseekogel, redelijk simpel te vervangen.
gebruik ook even de zoekfunctie van het forum, dan kan je wast wel iets vinden over het hoe en wat bij het vervangen van een fussekogel.
Krik in ieder gevan de wagen even op en probeer het wiel iets verder naar binnen te drukken, goeie kans dat nu je aandrijfas uit de versnellingsbak hangt en je olie er uit loopt.
en ook HIER even kijken
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Nu lijkt het op de foto ook alsof de aandrijfas aan stukje uit de bak is komen zetten.
Is deze er gewoon terug in de duwen?
En wat heb ik nodig, een nieuwe draagarm? Is er nog verschil in onderdelen tussen een 16 klepper en een “normale” bx?
Pfffff wat baal ik hier ontzettend van zeg, zeker met dit klote weer.
En niet kunnen rijden, en amper kunnen sleutelen..
je gaat zeker geen nieuwe draagarm nodig hebben lijkt mij, wat in je draagarm zit is een helft van de fusee, die zal je er uit moeten zien te krijgen, of een 16V een andere fusee heeft dan de ander BXen dat zal je ff aan een 16V bezitter moeten vragen, maar lees in ieder geval even de Link die ik je gaf, zal heel verhelderend zijn, aandrijfas kan gewoon terug gedrukt worden.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Het restje fusee kogel uit de arm krijgen is even vervelend, je kan er nu geen fuseekogeldrukker op zetten.
De fuseekogel uit de fusee halen is ook oneindig gekloot. Ik zou kijken of je niet toevallig een fuseekogeldop kan vinden. Ik heb het laatst op de ranzige manier gedaan met beitel en hamer, maar nu de onderste arm los is van het fuseehuis zal dat ding dus alle kant op gaan en krijg je hem er niet uit.
Er bestaan doppen voor met 4 kantelen. die passen dan weer in de uitsparing op de kogel. De kogel zelf is 20 euro. die dop zal je even moeten zoeken of ergens lenen. Zoiets als in onderstaande link, weet niet of exact is voor de BX kogels.
http://cgi.ebay.co.uk/Sealey-Lower-Ball-Joint-Socket-Peugeot405-Citroen-SX027-/290481438884?pt=UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item43a20b00a4
Bedankt voor je reactie.
Ik had even over de link heen gelezen maar heb inmiddels de pagina bekeken waarop wordt uitgelegd hoe de boel uit elkaar moet. Dat wordt een aardige pestklus volgens mij
Is er wellicht en 16v kenner die mij kan vertellen of er verschil is tussen de onderdelen die hierop zitten en de onderdelen die op een “normale” bx horen?
Ben net nog even wezen kijken en de aandrijfas is inderdaad uit de bak geschoten. Dit verklaart ook
de plas olie die eronder lag bij het afslepen. Wat me wel opviel is dat het gedeelte in de bak langzaam ronddraait na het starten van de motor, maar dit zit wel normaal zijn? Ook komt de linkerkant van de auto niet meer omhoog?
De moed is me echt in de schoenen gezakt inmiddels, aangezien ik helemaal niet zo’n sleutelaar ben zelf..
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ik weet trouwens niet 123 hoe je die veerpoot weer in het gelid krijgt. Op de foto is te zien dat de bevestiging boven behoorlijk is verbogen. Dat zal wel cruciaal zijn of de zaak dadelijk weer enigszins fatsoenlijk uitgelijnd staat. Ik heb daar geen ervaring mee.
De veerpoot aan de bovenkant maak ik me opzich nog niet eens zoveel zorgen over,
het lijkt alsof deze alleen scheef staat in het rubber. Het ijzeren gedeelte van het
chassis ziet er vergeleken met de andere kant nog gewoon goed uit.
Zou het niet gewoon makkelijker zijn om een tweede hands veerpoot te scoren en deze
eronder te mikken, in plaats van de fusee losmaken, of zeg ik nu iets heel doms?
Groeten,
Niels
PS: Een voordeel: De fusee linksvoor was al niet meer 100%..
een hele poot verwisselen voor een kapotte fuseekogel ( want meer is het niet ) lijkt me een beetje te veel van het goede, het losmaken van een en ander zal echt niet gemakkelijk worden nu de boel gebroken is, heb je de zekerheid als je een andere poot neemt dat daar ook een goede fuseekogel in zit ??, dan blijf je met het vervangen van de poot nog steeds zitten met het onderste gedeelte van je fusee wat je los zult moeten maken.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
De veerpoot zou ik laten zitten.
Het zou mooi zijn als je gewoon het fuseehuis kan demonteren. Dan kan de garage of jezelf wel die kogel eruit krijgen. Je zal vrees ik die moer van de aandrijfas nooit los gaan krijgen. Zodra je daar een dop op zet en kracht zet, dan gaat dat moment in de veerpoot zitten en daar kan ie niet zo goed tegen denk ik. Het onderste ophangpunt zit immers los.
Je zou dan bijna het fuseehuis met as en al demonteren, de veerpoot gewoon laten zitten. Dat hele zaakje in de bankschroef, as eruit. Vervolgens die kogel eruit, en daarna alles weer terug zetten.
Dat restje uit de draagarm zou ik met zo’n 2-armige poelietrekker eruit duwen.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Lijkt me sterk trouwens dat die veerpoot nog fris is daarboven. Dat ding staat 20 cm scheef, terwijl die star is daar boven. Dat zou ik toch even checken. Als het chasis niet is vervormd, dan heeft die veerpoot de geest gegeven. Die is zo vervangen trouwens.
ik heb precies het zelfde gehad met de 14E toendertijd nog, het enige verschil is deze is dat de garage vergeten was de fusee te borgen maar dat maakt het resultaat niet anders, wiel stond er nog iets erger bij dan dit wiel, de fusee terug gemonteerd en deze keer wel geborgd, veerpoot is toen niet vervangen want die had gewoon die ruimte bovenin, bij mij is dat dus toen allemaal goed gegaan, sindsdien vervang ik liever de fuseekogel zelf.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Het lijkt er van boven op alsof de veerpoot gewoon in het rubber is gedeukt.
Ik denk dat het ik kreng maar gewoon naar een garage laat brengen, denk niet dat ik
hier zelf uit ga komen.
Mocht het chassis aan de bovenkant van de veerpoot verbogen zijn is het zeker einde verhaal?
met het verdwijnen van de bx uit het nederlandse straatbeeld is het zonde om een bx voor zoiets op de sloop te gooien, zelfs een 1400
edit: opmerking is weg dus mijn reactie is niet meer nodig
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Ik snap je reactie veertientje en ik ben het met je eens (dit is inmiddels ook mn 3e BX, waarvan 2e 16v, daarnaast ben ik opgegroeid in citroen´s), maar niet iedereen bevindt zich in de financiele situatie en/of heeft voldoende technische kennis om zoiets “even” terug in elkaar te zetten. Er wordt op dit soort fora vaak luchtig gedaan over reparaties, maar het is niet voor iedereen zo makkelijk.
Ik probeer expres geen domme vragen te stellen, maar de helft van de bovenstaande termen zijn voor mij abracadabra. Benodigd gereedsrap heb ik niet in bezit, en sleutelen met 7 graden onder nul zie ik niet zitten.
Ik heb inmiddels contact gehad met een garage die em wel wil ophalen en hopelijk kan en wil repareren.
Voor mij betekend dit een rekening van rond de 500 eu op een auto die nog niet het driedubbele daarvan waard is. Ik hoop dat iedereen in ziet dat de auto voor mij wel degelijk emotionele waarde heeft maar momenteel ben ik gewoon gefrustreerd dat zo’n klein schuivertje zulke grote gevolgen kan hebben.
Klote stoeprand..
Ik begrijp jou reactie ook , maar als je het echt goedkoop gefixt wilt hebben dan zijn er misschien wel mogelijkheden om de hulp in te roepen van forumleden die je bij de reparatie willen assisteren, er worden gezamelijk wel eens motortjes gewisseld enz…., er vanuitgaande dat jij zorgt draagt voor een leuke sleutelomgeving en wat versnapperingen ( frikandel koffie ) dan moet er met leden bij jou uit de buurt misschien wel wat te regelen zijn.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij