Beste Citroën rijders
onder onze citroen C3 1.6 van 2002 zitten 4 michelin zomerbanden.
Na een kleine maand de auto in bezit te hebben willen we nu toch voor winterbanden kijken. de maat die er nu onder ligt is 185/60r15.
Een beetje goede band is nergens meer te krijgen in deze maat. Volgens de dealer kan er geen enkele andere maat onder ivm ABS en de remkrachtverdeler.
Op een advertentie op marktplaats van een garage staat dat op deze bandenmaat ook 175/65r15 kan.
Wat is nu waar? Ik heb er zelf helemaal geen verstand van. Misschien kan iemand mij helpen.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat van die ABS en remkrachtverdeler lijkt me een sterk verhaal. Het is natuurlijk wel zo dat alle vier wielen dezelfde afmetingen moeten hebben. Ik rijd in ieder geval met een andere maat winterbanden 185/60R15 ipv 195/55R15) en zowel de ABS als ESP/ASR werken prima, krijg geen storingsmeldingen of wat dan ook.
Voor wat betreft die alternatieve maat, ik denk dat je qua keuze vrij beperkt bent. Mijn winterbanden heb ik uit België gehaald..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Lijkt mij dat dat prima moet kunnen. De afwijking is minimaal met deze maat. Tevens kun je winterbanden beter niet te breed hebben, dus ik zou het gewoon doen. Verder ben ik het helemaal eens met 2d.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Op deze site staat een tool om banden berekeningen te maken:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
en de afwijking bij 175 / 65 / R15 is inderdaad maar minimaal
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Tire Size Comparison
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
185/60-15 111mm 302mm 603mm 1894mm 528 0.0%
175/65-15 114mm 304mm 608mm 1912mm 523 0.9%
Zoiets zeg maar
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Bedankt voor de snelle reacties. Dan heb ik iets meer mogelijkheden zover er nog een winterband te krijgen is
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is 185/60R15 wel de originele maat?
Deze maat staat op de sticker op de linker A-stijl, waar ook de voorgeschreven bandenspanning op staat.
Het is niet zo dat alle 4 wielen dezelfde maat moeten hebben, de APK-regels hebben het over per as.
Dus voor en achter mogen verschillen, links en rechts per as dus niet.
Ook is er het misverstand dat de banden van hetzelfde merk moeten zijn.
Alleen het type band, dus radiaal of diagonaal.
Dus links Michelin en rechts Vredenstein in dezelfde maat mag.
Onder onze Pluriel liggen nu 205/60R15-banden in plaats van de originele 185/65R15.
Dit vanwege een lichtmetalen velg die breder is dan de originele stalen velg.
Op bijvoorbeeld http://www.banden-ackermans.be/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=103 kan je berekenen wat het verschil in afrolmaat is.
Ook kan je berekenen tot welke breedtemaat band je op de velg kan leggen, is dus afhankelijk van de J-maat.
Dat verhaal over ABS en remkrachtverdeler is gewoon bullshit!!!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Deze site geeft 175-65-15 NIET aan als alternatief, wel bv 205-55-15.
Zie http://www.banden-pneus-online.nl/equivalentie-banden-advies.html
Correctie, als je 175-65-15 intikt als origineel geeft íe WEL als alternatief 185-60-15, kennelijk kijkt het programma alleen naar bredere (enz) alternatieven.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En op deze http://www.wheelsizecalculator.com/tiresizecalculator/ kan je zelf aangeven hoeveel mm smaller of breder je maximaal wilt en het maximale verschil in afrolmaat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hier onder de C2 liggen 185/55 R15 Vredesteins Sbowtrack 3. Was ook de standaard maat die de Energy Savers hadden om de stalen velgen.
bedankt voor alle reacties. Op onze sticker staat inderdaad 185/60/15.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Ik zou voor winterbanden juist kiezen voor een smallere maat indien deze leverbaar is.
Een smallere band biedt een hogere vlakte druk en hoeft in geval van regen het water minder ver naar de kanten te transporteren om dit water af te voeren.
(Extra) Brede banden zijn onder winterse omstandigheden niet aan te bevelen.
Kijk maar eens naar beelden van bv de Rallye van Monte Carlo in de sneeuw, dan staan de rallye-auto’s bijna op 2cv banden qua breedte
In de zomer hebben ze er behoorlijk dikke sloffen onder zitten.
En het grote voordeel van smallere en hogere banden is de toename van het veercomfort, als gevolg van een hogere wang. In de sneeuw hoeft je auto toch niet zo strak te kunnen sturen als op het circuit.