Vandaag een start gemaakt met fase 2 van de restauratie Prestige 1976. Met fase 2 bedoel ik alle delen die gespoten moeten worden. Ik ben voorzichtig begonnen met het verwijderen van de deurpaneel. Toen ik alles los had bleef het paneel hangen bij de chroom deuropener. Na lang zoeken vond ik in de deur bij het mechaniek een borgpen. Toen ik deze los trok liet de deuropener los. Is dit de juiste manier van demonteren?
Nu ben ik alles aan het demonteren aan de deur en loop ik tegen een aantal “uitdagingen” aan:
* De chroom sierlijst aan de buitenzijde rondom het raam: deze heb ik van binnenuit van de deur los getikt met een stukje hout. Is dit de juiste manier? Later bij de montage kan de lijst er gewoon weer omheen geklemd worden?
* Wat is de juiste werkwijze voor het demonteren van de RVS buitenspiegel? Op de voet van de spiegel zit een zwart plastic flapje met daarachter een schroefje. Binnenin de deur zit de spiegel vast het een moer van een groot diameter (zie foto)
* Deurklink en slot:(zie foto) Zit vast binnenin de deur. Het raam zit er voor. Wanneer deze omhoog staat, kan ik er dan bij? Kan ik met een acculader spanning zetten op de motor om het raam omhoog te krijgen?
Ik hoor graag jullie ervaringen hierover zodat ik weer verder kan!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Hoi Plat dak,
ff kijken,
*die chroomlijsten zijn wel wat lastig maar het lijkt dat je een goede manier gevonden hebt, terugplaatsen kun je weer je blokje gebruiken om ze terug te tikken
*de spiegel, met het klemschroefje (er is vast een andere naam maar die ken ik niet) krijg je het bovenste stuk los, de voet, met de onderste rubberen rand kun je dan losschroeven met een pijpsleutel. ik geloof pijpsleutel 12 of zo.
die moer die je aan de binnenkant zit is gelast, die krijg je niet los, behalve misschien met plaat en al..
*deurklink en slot kan je bij als het raam omhoogstaat, ik zet de stekkertjes van de deur er gewoon even op, en dan gebruik je de schakelaars in de auto. Je deur is er al uit neem ik aan?
succes!
Hallo Yke,
Bedankt voor je nuttige aanwijzingen.
Bedoel je met “het klemschroefje” het schroefje wat achter het zwarte flapje zit op de voet?
Ik heb de deur er al uit, de auto staat niet in de buurt. Kan ik de stroom van een acculader gebruiken voor de motor van het raam?
CX Prestige 2400-1976

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat gaat prima
succes groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Dat schroefje zit idd onder dat zwarte flapje, kun je de spiegel er van halen en blijft de voet zitten, wel eerste ff eerste de stekker van de spiegel loshalen in de deur anders zit je daar mee te pielen als de speigel los is.
Succes.
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Toit plat schreef:
* Wat is de juiste werkwijze voor het demonteren van de RVS buitenspiegel? Op de voet van de spiegel zit een zwart plastic flapje met daarachter een schroefje. Binnenin de deur zit de spiegel vast het een moer van een groot diameter (zie foto)
Ik hoor graag jullie ervaringen hierover zodat ik weer verder kan!
spiegel losmaken met die inbus vergrendel schroefje en er af tillen.
dan zie je (aan de buiten) die holle vergrendelbout zitten. die klemt de basis op de deur. dus aan de buitenkant losdraaien ! aan de binnenkant draait ie in die vergrendel/verstevigingsplaat.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ik heb inmiddels de deuren LV en LA van de auto gehaald.
Hierna heb ik de deur gestript van deurpaneel en sierstrips e.d.
Raar…het paneel van de voordeur is van karton, de Prestige achterdeur is van polyester!
Nu zie ik ook waarom het paneel van de voordeur los hing.. bijna alle plugjes waren uit het karton gescheurd. Ik heb alle plugjes waar vast gezet met PE constructielijm en vastgezet met lijmklemmen.
Ze zitten er nu weer vast in. Nu ik de panelen toch gedemonteerd heb, er direct betere speakers ingezet.
Nu zitten er nog rode plugjes in de deuren van de chroom-sierstrip, ik kan die eigenlijk niet van binnen uit eruit drukken. Heeft iemand tips voor het verwijderen hiervan? Mocht dit niet lukken, (waar)/ kan ik dezelfde nieuwe plugjes kopen?
Hoe kan ik de “kruis"pluggen (van de stootstrip) van de deur krijgen, ze lijken erop geschroeft.
CX Prestige 2400-1976

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Dat van die panelen is normaal…... Is bij mijn Limo ook en bij de meeste série 1 breaks ook, achter zijn ze van (een soort) kunststof. Is wel mooi, blijven die tenminste goed
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Toit plat schreef:Nu zitten er nog rode plugjes in de deuren van de chroom-sierstrip, ik kan die eigenlijk niet van binnen uit eruit drukken. Heeft iemand tips voor het verwijderen hiervan? Mocht dit niet lukken, (waar)/ kan ik dezelfde nieuwe plugjes kopen?
Hoe kan ik de “kruis"pluggen (van de stootstrip) van de deur krijgen, ze lijken erop geschroeft.
Rode plugjes? Dat zegt mij niks in elk geval. (foto?)
En het is niet van metaal, geen ‘paddestoeltjes’ die op de deur zelf zijn vastgelast?
Ik plak sierlijsten altijd weer terug met kleefstrip.
Kruispluggen? Klinkt als gewoon parkers, die draai je er met een schroevendraaier uit, maar dat is een open deur.
Ga je de hele auto strippen en dan (laten) spuiten eigenlijk, dat je zo ver gaat met alles uit elkaar halen?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk dat de rode plugjes de plastic dingetjes zijn die om de paddestoeltjes klikken. Dus de dingen in die strips. Ik heb ze ooit in rood gezien en dat is het enige wat ik kan bedenken. Maar foto’s zouden zeker een hoop duidelijk maken.

O, reeds gevonden.
Hij bedoelt deze:
Volgens mij kun je die er gewoon met een nijptang of punttang uithalen. Ik vermoed wel dat dit eenmalig is.
Maar goed, zoals gezegd, ik persoonlijk bevestig de lijsten altijd terug met kleefstrip.
De chroom sierlijst zit inderdaad met deze rode plugjes vast geklikt aan de deur. Dat lukt je toch nooit om die dunne sierstrips vast te zetten met kleefband? Ik heb dit wel gedaan bij de lijst van de kofferbak waar CX Prestige op staat…
Deze heb ik ook verwijderd toen ik de kofferdeksel geheel heb gestript. Alleen kun je er er dan wel makkelijk bij.
Je moet dan van onder met pinnetje eruit drukken, daarna kun je het andere deel eruit halen. Wanneer je dit met beleid doet kun je ze gewoon weer gebruiken. Ik ben bang wanneer je ze er gewoon uit rukt dat ze dan kapot gaan.Aaan het plaatje te zien kun je ze bij CX Basis bestellen. Is er geen Nederlandse leverancier?
Ik ga inderdaad alle deuren uit de auto halen en strippen zodat ik alles kaal kan maken. Zo weet ik zeker dat het metaal rooestvrij is.
Het kaal maken van de deuren doe ik met een slijpmachine met een Scotchbrite schijf erop. Deze vreet zit niet in op het metaal. Tijdens het kaal maken kwamen er al enige plekjes te voorschijn die nog onder de verflaag zaten. Zou ik hier over heen laten spuiten dan zit er dus nog verborgen “ellende” onder. Voor mij dus het credo: beter in één keer goed en grondig.
Met die “kruispluggen” bedoel ik dus de witte bevestigingen die aan de buitenkant op de deur (blijven) zitten wanneer je de stootstrip eraf haald. Enig idee hoe ik die eraf kan halen. Ik wil alles eraf hebben om makkelijker te schuren/ plamuren en te spuiten. Reactieś zijn weer welkom!
CX Prestige 2400-1976

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Het kaal maken van de deuren doe ik met een slijpmachine met een Scotchbrite schijf erop. Deze vreet zit niet in op het metaal. Tijdens het kaal maken kwamen er al enige plekjes te voorschijn die nog onder de verflaag zaten.
Alle “kale” metaal meteen/zo snel mogelijk weer in de primer zetten anders heb je de eerst roest alweer te pakken (niet zichtbaar).
Dus als je morgen wat kaal maakt, morgen ook weer in de primer zetten
succes
groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
La Léo schreef:O, reeds gevonden.
Hij bedoelt deze:
Volgens mij kun je die er gewoon met een nijptang of punttang uithalen. Ik vermoed wel dat dit eenmalig is.![]()
Maar goed, zoals gezegd, ik persoonlijk bevestig de lijsten altijd terug met kleefstrip.
volgens mij zijn dat dezelfde als bij de Ds [ snoek ]
niet dat die makkelijker verkrijgbaar zijn , maar je kunt het “zoek-terrein ” een beetje uitbreiden
bv ebay.fr , daar kun je nog wel eens oude stock vinden
of op de sloop , mn de strip van de achter-schermen [meestal gaar ]
mijn ervaring is , dat je , bij voorzichtig los-wurmen , 1 goede van de +/- 5 [per srtip ] over kunt houden
verder kun je nog zoeken bij Wurth/Berner/Fabory
die hebben wel klemmetjes die er op lijken, maar vaak iets afwijken in maat
misschien dat een Dremel dan uitkomst kan bieden
succes

Waarom zo moeilijk doen en stad & land afzoeken?
Het is heel makkelijk om dit bij CX Basis te bestellen hoor. Ze verzenden alles gewoon per koerier.
Hoe ze eraf moeten zou ik niet weten, ik heb ze nog nimmer aan getroffen eigenlijk….
Kleefstrip: hiermee bedoel ik niet dubbelzijdig tape, maar speciale zwarte kit-op-de-rol. Lijkt een beetje op langgerekte dikke dropveter, wordt ook gebruikt om raamlijsten af te dichten. Werkt heel makkelijk en plakt perfect.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
goede tip van die kit-op-de-rol !
ook bij de brezan te vinden ?
mbt de cx/basis, wat dat betreft zijn ze goed en professioneel !
maak je wat foto´s van die details, dan snappen wij het ook !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje