Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Mijn 16v blok is uit de auto geweest, en ik heb de distributieriem, spanrollen, waterpomp en versnellingsbak vervangen. Nu de motor weer in de (een andere) auto ligt, hoor je de kleppen erg tikken. De olie is ook vervangen en ik heb het gevoel dat de stoters niet meer volllopen met olie. Hebben mensen hier ervaring mee gehad? Er zit viscositeit 10W40 in. De riem staat perfect.
Zou betere (duurdere) olie problemen kunnen verhelpen?
Heb ik ook gehad, maar was redelijk snel weg.
Je zou kunnen proberen om een half litertje ATF erbij te gooien op de motorolie.
Dat houdt ook je klepstoters soepel, schoon en voorkomt tikken. Is een middel dat al heel vaak gebruikt is bij de 16V motoren.
Wat ook nog een optie is, is een addattief voor de motorolie, bij Citroen te krijgen, specifiek voor klepstoters. Hoef je de olie er ook niet meer af te halen na bijschenken, blijft er gewoon opzitten. Is een klein grijs “conserve blikje”.
Word ook vaak bij de 1.8 16V C4 Picasso gebruikt tegen slecht/onregelmatig lopen van de motor.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Vortex, bedankt voor je reactie. Ik heb het idee dat het tikken al minder begint te worden. Ik ga in ieder geval wel achter dat middeltje aan, daar zal het vast beter van worden. Het is namelijk pas gekomen na het vernieuwen van de olie. Wel loopt het blok nu af en toe als een trekker. In elke versnelling voel je tussen de 2000 en 3000 rpm dat de motor opeens ‘pakt’ en het lijkt dat onder dit toerental de ontsteking niet lekker meewerkt. Ik ga dit weekend alle belangrijke ontstekings-onderdelen omwisselen/checken en hopelijk wordt ik er iets wijzer van.