Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Ik ben beniuwd hoe het momenteel met je project gaat. Tijd voor een update?;-)
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)
Project heeft een beetje stilgelegen. Ik was mijn sleutelplaats aan de Amstel kwijt maar heb hem gelukkig vanaf november bij een andere elektrische auto liefhebber in Almere kunnen neerzetten en eind januari ben ik begonnen met het opnieuw inbouwen van diverse nieuwe onderdelen: zo zitten er nu 32 ipv 28 accu’s in, is de HD pomp aandrijving vervangen door direct aandrijving op de hoofd (elektro) motor en heb ik een nieuwe lader uit Denemarken en nieuwe accu bewakingsmodules uit China gekregen, de hele boel moet dus weer worden ingebouwd. Inmiddels proefgedraaid en als de sneeuw verdwenen is kunnen we weer gaan proefrijden.
Zonet even een post geplaatst elders op het forum over defecte verwarming..die had ik er ook al uitgesloopt om te vervangen door een elektrisch want het koelsysteem plus warm water was ook al uit de CX verdwenen.
Hier wat er van komt als je alles er uit haalt ...
Enfin, hier het verwarmingshuis, boven in originele toestand, daaronder teruggeplaatst en even de elektrische verwarming eruit gehaald. Als je het “normale” verwarmingselement wil vervangen kun je beter een toegang in de zijkant zagen en dat is op de foto hieronder goed te zien, boven het originele huis en onder een zijdeur gezaagd in het kunststof (met geel gemarkeerd) en daarnaast de nieuwe electrische verwarming met de 5 rode draden naar het relais… Zo’n opening zagen is veel minder werk dan het hele verwarmingshuis eruit halen, maar dat is al vaker gezegd op dit forum.
niet ongevaarlijk natuurlijk zo’n elektrisch element dus ik wilde die goed toegankelijk hebben…even snel op een stuk multiplex geschroefd en het hele element kan er zo zijdeling ingeschoven worden…hieronder nog beter te zien
de routing van de frisse lucht via de ventilator wordt of via het verwarmingselement geleid of daarom heen, daar zorgt de servomotor aan bestuurderszijde voor, de servo aan de andere zijde sluit de ventilatielucht naar voren en naar de voeten (“standaard”) af ten behoeve van de ontwaseming van de voorruit ...
hieronder ook goed te zien waar het normale verwarmingelement zit als je het verwarmingshuis openhaalt ...
Ah ... is dat dan lekker snel warm in de auto hoor ik je denken ... nee dus het werkt niet: er is iets met de klepbediening aan de hand…dat moet ik eerst eens oplossen
Dat elektrische verwarmingselement wordt wel heel erg heet (1500 watt capaciteit) dus als die kleppen niet goed functioneren krijg ik wel een binnenbrandje natuurlijk omdat het element in een afgesloten gedeelte staat te gloeien als de warmeluchtklep het niet doet…kunnen we niet hebben. Dat element werkt op rond de 100V gelijkstroom en is dus direct op mijn accupakket aangesloten voor de electromotor.
Dat brengt me op een vraag: als ik de recirculatieknop indruk (en sluit een klep de luchttoevoer af), dan houdt de ventilator op met draaien, zou dat normaal zijn?
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Mooi werk!
Wel jammer dat de hoofdmotor nu stationair moet blijven draaien.
In mijn CX is het ook zo dat de ventilator stopt wanneer ik de recirculatieknop indruk.
Dat zal dus wel zo horen… Het is een erg eigenwijze kachelbediening.
Trouwens, ik kan het op de de foto niet goed zien of het in jouw CX ook zo is dat de warm/koud regeling met een thermostaat werkt (temperatuur aanduiding op de draaiknop in plaats van alleen blauw en rood). Als je kachelklep niet opengaat is het thermostaatje in de hemelbekleding, of de elektrische verbinding ermee, verdacht.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmmm… ik zat effe te denken. Als je een drukcontact op de hydraulique kan maken, dan zou je de hoofdmotor alleen stationair hoeven te laten draaien als de druk te laat wordt. Immers, bij stilstand heeft het systeem genoeg voorraaddruk om de auto bij een stoplicht op de rem en op hoogte te houden. De stuurbekrachtiging heb je bij stilstand toch niet nodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Absoluut waar, maar een klein aandachtspuntje is dan wel, dat de hoofdmotor ook aan de aandrijving is gekoppeld. Stel, je staat eens wat langer stil, bijvoorbeeld voor een open brug, en er stap nog eens iemand in en uit, de vering moet wat bijpompen, je kent het, en dan opeens activeert het manocontact de motor, om de druk weer op peil te brengen. Alleen, hij stond nog in de versnelling, want ja, zo ben je dat gewend, de koppeling heb je nauwelijks nodig met een elektromotor, en schakelen hoeft maar een paar keer per dag.
Niet helemaal veilig dus, vrees ik.
Als je toch het juiste schakelaartje hebt gevonden, dan denk ik dat een separate motor een elegantere oplossing is.
En om het geheel simpel, en dus betrouwbaar, te houden, laat je dat motortje constant draaien. Als de pomp niet ‘aanslaat’ loopt hij zeer licht, en zal het verlies beperkt blijven.
Maar goed, dit alles heeft Drs 5je al geprobeerd, en het kennelijk niet lekker werkend kunnen krijgen.
Jammer dat de pomp uit een C5 niet toe te passen is. (naar ik vrees te lage opbrengst voor vering, remmen én Diravi, en bovendien niet geschikt voor LHM)
Waarom zet je er niet een pomp van een C5 tussen, deze laat je pas werken als het systeem op druk is geweest. De pomp hoeft dan alleen het systeem via een druk schakelaar op druk te houden.
Jan
Een C5 pomp heb ik wel overwogen maar dat gaat niet werken helaas.
Inmiddels ben ik er via Hydraulique.nl achter gekomen wat de exacte voor en achteras verdeling moet zijn voor een CX(in mijn eigen documentatie staat die verdeling nergens) :
Ledig gewicht (met volle tank): 1265 kg
Gewicht op vooras: 845 kg of 67 %
Gewicht op achteras 420 kg of 33%
de RDW laat na ingrepen geen overschrijding van iets van 5% toe (t.o.v. de oorsponkelijk ontwerp waarden), dus: de batterijen moeten in ieder geval naar de neus verhuizen ... daar is gelukkig nog wel enige ruimte. Ik heb nu een mock up gemaakt van karton (16 cellen afgetekend) .. en nu een frame er in lassen. Heb ik ook weer wat meer bagage ruimte over achterin (voor de draagbare generator :^). Het liefst doe ik een deel van het achter-accu-pakket tussen de voorstoelen en tussen de achterstoelen ... maar dan moet ik de hele achterbank gaan verbouwen om er 2 stoelen van te maken met een zeer royale armsteun ertussen (waarin dan een deel van de accu’s komt). Had ik geen Prestige moeten kopen en van de accu’s een voetensteun maken? Maargoed, in Maserati’s en Panamera’s heb je ook zo idioot brede middentunnel .. dus waarom niet in een CX?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Maar voor de vooras is natuurlijk iets anders dan op de vooras…
Als je maar genoeg batterijen direct achter de voorbumper plaatst, kun je dit nadoen: http://youtu.be/dBOcZB874o8
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zou er niet een veiligheidsrisico kunnen zijn bij het plaatsen van batterijen vooraan? Zijn daar regels voor i.v.m. ontploffen / ontbranden / lekken etc bij een botsing?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Je startbatterij zit toch ook vooraan
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Een kleine update en tevens een afscheid ...
De direkte aandrijving van de HD pomp werkt nu…omdat de pomp andersom zit heb ik een XM pomp gebruikt die wel de goede kant opdraait (anders dan een CX pomp). De pomp wordt nu alleen aangedreven als de auto rijdt of als de motor draait…wat een niet het geval is bij een electrische auto (al kun je dat wel instellen)...als de auto stilstaat, dan ook de electro motor:
http://www.youtube.com/watch?v=TuMTXRwJpGY&feature=youtu.be
Goed te horen wanneer de ontlastklep open gaat. Wel vind ik die XM pomp behoorlijk ratelen (dat geluid kokmt niet van de electro motor!) .. misschien heb ik net een slecht exemplaar.
In de praktijk valt het een beetje tegen ... bij inparkeren gebruikt de stuurbekrachtiging alle voorradige druk in de voorraadbol. Halverwege het inparkeren moet je de bak dus even in de vrijstand zetten .. even laten draaien zodat de pomp weer druk levert .. .en dan weer verder sturen. Ach, het went. Een C5 pomp zou hier handiger zijn (electrisch aangedreven) maar die heeft weer niet de capaciteit van een CX pomp. Maar buiten het inparkeren, rijdt de auto wel lekker nu:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=PYBC6_U3reY&NR=1
Toch heb ik besloten de CX weg te doen. Hier de verdrietige aftocht:
http://link.marktplaats.nl/542634481
Het is een heerlijke auto en ga er nog wel één kopen, maar dan op benzine. Het elektrisch rijden moet je toch echt doen in een licht autootje van onder de 900 kg, anders heb je erg veel accuvermogen nodig om een redelijke actieradius te halen. De plannenmakers van elektrische DS’en wens ik dan ook veel sterkte .. ga maar sparen voor extra accu’s. Het accelereren is nog wel te doen, maar het pakket is snel leeg getrokken als je auto met bestuurder 13 a 1400 kg weegt. Ik rij nu zelf regelmatig in een andere elektrische auto in Amsterdam (Car2go) en dan merk je snel dat een goede actieradius bepaalt of een auto praktisch is of niet. Ik ben met de CX wel eens een tunnel ingereden op de ring van Amsterdam terwijl de accu’s behoorlijk leeg waren ... met zweet in je handen ben je dan toch weer blij dat de auto niet halverwege de tunnel stilvalt. Moet je een keer meegemaakt hebben!
mooi project hoor.
Maakte je eigenlijk gebruik van de rem energie ?
gompy58 schreef:mooi project hoor.
Maakte je eigenlijk gebruik van de rem energie ?
zeker, bij het loslaten van het gaspedaal ( uh ... elektrapedaal) gaat de wisselstroom motor energie opwekken ... dat liep wel op tot 20 Ampere ... bij 100 Volt is dat toch 2Kwh ...dat is dan weer het voordeel van een zware auto .. dit is zelfs instelbaar tot hogere waarden .. maar dan krijg je wel het effect tijdens het rijden van te grote weerstand door de motor en te snel afremmen (bij 40 km/h de auto in z’n 1 zetten ... van dat werk) ... ook niet zonder risico voor degene die achter je rijdt ... overigens is dat een interessant bij effekt van electrisch rijden ... zowel accelereren als afremmen met één pedaal!
Respect voor dit project. Erg zonde als de opgedane ervaring verloren zou gaan, en als er geen electrisch aangedreven en hydraulisch geveerde Citroen zou komen. In dit deel van het forum durf ik het bijna niet te zeggen, ik zal de naam niet noemen, maar ...... er is een model rond de 900 kg.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Drs 5je schreef:Toch heb ik besloten de CX weg te doen. Hier de verdrietige aftocht:
Jammer Quinten!!!!
Maar goed, ik zie dat je al een bod hebt gehad van liefst 100 euro van ene Bart.
Lekker kansloos weer…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D