Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Een AZU250 is kort (achterpootjes ingekort net als bij de Méhari) en heeft een 435CC motor. Tot zover deze besteleend-geschiedenisles.
Als we het toch nauwkeurig willen doen, de AZU250 had eerst de bekende 425cc.motor en pas in de jaren 70 kwam de 435cc motor.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Azulleke schreef:Een AK250 bestaat niet, dat is een AZU250 of gewoon Citroën 250
Daarom schreef ik het ook met quotes: ‘AK250’. Zo wordt hij echter doorgaans genoemd, maar officieel heet hij ‘250’. Een AZU250 bestaat overigens ook niet.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
toniclight schreef:Een AZU250 is kort (achterpootjes ingekort net als bij de Méhari) en heeft een 435CC motor. Tot zover deze besteleend-geschiedenisles.
Als we het toch nauwkeurig willen doen, de AZU250 had eerst de bekende 425cc.motor en pas in de jaren 70 kwam de 435cc motor.
Jeroen
Als we het dan toch nauwkeurig doen:
De AZU (smalle ribbel) had de 425cc motor, de 250 (brede ribbel) de 435cc.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
En als het dan helemaal nauwkeurig moet….
Er zijn dus ook 250’s geleverd met oud type motor (425 cm) en brede ribbel dus. Overgangsmodel.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
CitroenAZU schreef:En als het dan helemaal nauwkeurig moet….
Er zijn dus ook 250’s geleverd met oud type motor (425 cm) en brede ribbel dus. Overgangsmodel.
Haha, geniaal. En waarschijnlijk nog veeele andere ‘overgangsmodellen’: bakken met ‘overtollige’ onderdelen én de verschillende fabrieken maken bijna elke 2cv uniek.
Handjes schreef:Azulleke schreef:Een AK250 bestaat niet, dat is een AZU250 of gewoon Citroën 250
Daarom schreef ik het ook met quotes: ‘AK250’. Zo wordt hij echter doorgaans genoemd, maar officieel heet hij ‘250’. Een AZU250 bestaat overigens ook niet.
Als de 250 AK250 wordt genoemd is het een vorm van hardnekkige foute benaming die ik al vaak tegen ben gekomen in de ruim 25 jaar dat ik besteleendliefhebber, kenner en verzamelaar ben !
Heb vanavond mijn uitgebreide verzameling besteleendfolders weer eens uit de kast getrokken en de benaming AZU250 komt daarin vaak voor in verschillende folders uit de zeventiger jaren (van de vorige eeuw, gaaaaappppp). AZU250 bestaat dus heus, bewijs op papier van Citroën !
En ik moet toegeven na het bestuderen van mijn verzameling folders dat de 425cc 21PK ook AZU250 wordt genoemd door Citroën. Heb vele jaren een AZU Série B in bezit gehad die een sticker; Citroën 250 achterop had.
De benaming AK350 is ook wat dubieus….in Spanje hadden ze een AK350 logo achterop, ik bezit zelf zo’n besteleend, maar die heeft al brede ribbels….om het allemaal NOG ingewikkelder te maken.~In de franse folders is het gewoon “AK”. In de eerste folders spreekt Citroën over AK-350kg !!!
De benaming AZU250 komt pas voor vanaf 1970 in de folders.
En om het NOG ingewikkelder te maken; ik heb 20 jaar terug spaanse AK350’s gezien met hoog dak, dus uiterlijk als de AK400….....http://www.citroenazu.nl/index.php?topic=648.0
Maar het blijft mijn stokpaardje…...AK250 heeft nooit bestaan in officiele documentatie, bewijs me het tegendeel maar ! Mijn posteend van 1977 heeft een chassisnummer; AK-AP…..een Citroën 250, maar dat is de enige link van een korte besteleend met de benaming “AK”.
Handjes schreef:CitroenAZU schreef:En als het dan helemaal nauwkeurig moet….
Er zijn dus ook 250’s geleverd met oud type motor (425 cm) en brede ribbel dus. Overgangsmodel.Haha, geniaal. En waarschijnlijk nog veeele andere ‘overgangsmodellen’: bakken met ‘overtollige’ onderdelen én de verschillende fabrieken maken bijna elke 2cv uniek.
Inderdaad…....in Brussel hebben ze er 275 stuks van gemaakt ! Geen idee hoeveel in Frankrijk…...
Heb ooit door stom toeval een dergelijke besteleend gehad, de DJ-39-72…..best wel slecht, dus maar weer verkocht, je kan niet alles houden als je geen top-salaris hebt, de eend is overigens weer op de weg maar geen idee in wat voor staat, dashboard en stuur waren ook zeer uniek…....kleurtje ook mooi; Bleu Camargue,
Verzamelen kan ik heel goed, maar dikke baken geld verdienen is me nooit zo gelukt en een rijke vrouw heb ik ook nooit gevonden…....
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Azulleke schreef:AK250 heeft nooit bestaan in officiele documentatie, bewijs me het tegendeel maar !
Tegen wie heb je het nu? Want ik schreef ook dat de AK250 niet bestaan heeft.
Grappig dat Citroën dan wél weer AZU250 heeft gebruikt.
Tegen eenieder die blijft volhouden dat een AK250 bestaat
AZU250 is een hele gewone benaming die her en der in officiële documentatie voorkomt.
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-12-2010
- Ami 8 break.
- Ami 8 berline van moeders.
Heb gister 4 voorschermpjes en 2 deurtjes op de kop weten te tikken.
Mijn voorschermen zijn echt helemaal rot, dus dat is mooi.
Ik ga nu zo verder met de motor demonteren voor een nieuwe pakking set en koppelingsset.
Trotse bezitter van een ‘89 Volkswagen Polo.
Ex: ‘83 Acadiane, ‘76 Ami 8 Break.
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-12-2010
- Ami 8 break.
- Ami 8 berline van moeders.
Azulleke schreef:
Overigens is de aanhanger die hierboven op de foto staat ruim 25 jaar van mij geweest, heb hem in 2010 verkocht aan een Belg, net over de grens bij Breda als ik het goed heb.
Het is een AK400 geweest van 1976/77 en de kleur was lichtgeel. Ik heb hem beige gerold om bij mijn 1978-er AK400 te passen. Voordat ik hem kocht was hij knalgeel en hing hij achter een gele Acacdiane, dus wat dat betreft is hij weer terug naar het begin van zijn leven.De inbouw heb ik erin geknutseld in 1984, al geloof ik dat degene die hem van mij gekocht heeft er e.e.a. uitgehaald heeft. Zag ik op een foto toen de aanhanger pas op Marktplaats te koop stond.
Veel plezier ermee nieuwe eigenaar. De aanhanger heeft bij mij 25 jaar in de stalling staan stof te happen, maar omdat ik de eend waar hij achter hoorde ook ging verkopen heb ik hem verkocht. En inmiddels is hij dus weer doorverkocht
P.S. Leuk, die WaWa in de schuur !!!
Dat is nog is leuk om daar informatie over te horen! Hij gaat dezelfde kleur als mijn aca worden!
De WaWa is overigens van een kennis van me, die is die helemaal aan het opknappen, en heeft die een half jaar geleden uit Frankrijk gehaald.
Trotse bezitter van een ‘89 Volkswagen Polo.
Ex: ‘83 Acadiane, ‘76 Ami 8 Break.
Overigens heb ik nog een registratie documentje van die aanhanger, hij is ooit gekeurd en voorzien van een nummer, als je daar interesse in hebt stuur ik het graag aan je op.
Omdat ik de aanhanger verkocht aan een Belg heb ik het niet meegegeven bij de verkoop.
Toen ik hem kocht moest je nog belasting betalen voor aanhangers, 9 gulden per jaar als ik het me goed herinner, haha !
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-12-2010
- Ami 8 break.
- Ami 8 berline van moeders.
Azulleke schreef:Overigens heb ik nog een registratie documentje van die aanhanger, hij is ooit gekeurd en voorzien van een nummer, als je daar interesse in hebt stuur ik het graag aan je op.
Omdat ik de aanhanger verkocht aan een Belg heb ik het niet meegegeven bij de verkoop.
Toen ik hem kocht moest je nog belasting betalen voor aanhangers, 9 gulden per jaar als ik het me goed herinner, haha !
Dat is nog is leuk om te horen! Ik zal zo een pm met het adres sturen, want dat vind ik natuurlijk wel leuk!
Nou heb ik nog een vraagje of u toevallig foto’s heeft van toen u het karretje had?
Alvast bedankt.
Trotse bezitter van een ‘89 Volkswagen Polo.
Ex: ‘83 Acadiane, ‘76 Ami 8 Break.
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-12-2010
- Ami 8 break.
- Ami 8 berline van moeders.
Vandaag veel gesleuteld, en de schermpjes er af gehaald, motortje er uit, en versnellingsbak los en koppeling vast er afgehaald.
Ik denk dat ik woensdag naar Customs and Classics ga om een koppeling en fuseepennen te halen.
En nog wat fotootjes.
Trotse bezitter van een ‘89 Volkswagen Polo.
Ex: ‘83 Acadiane, ‘76 Ami 8 Break.
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-12-2010
- Ami 8 break.
- Ami 8 berline van moeders.
Nog steeds geen tijd gehad om naar Ede te gaan, dus koppeling maar besteld hier, komt donderdag binnen.
Motor is deels gedemonteerd, maar dankzij school, weinig tijd ervoor.
Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn horen jullie het.
Trotse bezitter van een ‘89 Volkswagen Polo.
Ex: ‘83 Acadiane, ‘76 Ami 8 Break.