Ik ga naar een andere werkgever en heb nogal wat uren (lees weken) op te maken. Mooi de tijd om wat (preventief) onderhoud uit te voeren aan mijn Xsara (1.6i 8v uit ‘99)
Op de to-do-list:
- Koelvloeistof verversen
- Motorolie vervangen
- Filters vervangen
- Toch maar fatsoenlijke ruitenwisserbladen monteren.
- Silentblocks voor en achter vervangen
- Nieuwe fuseekogels
- Nieuwe reactie stangen
- Misschien schakelstangen vervangen
- Zeer waarschijnlijk koppakking vervangen, ze zweet wat
- Dus ook D-riem ?
- en kleppenstellen
- Nieuwe oliepijlstok
- Rechter buitenspiegel opnieuw spuiten
- Scharnier linkerdeel van achterbank vervangen
- ?
Ik heb de werkplaats van mijn vader tot mijn beschikking. Helaas geen brug of smeerkelder. Ik heb zelf al redelijk wat gereedschap, mijn vader heeft ook een aardig assortiment gereedschap. Er mist echter nog wel wat gereedschap:
- Op het verlanglijstje staat een momentsleutel met gradencirkelschijf, een moerensplijter voor vastgerotte moeren. Om de fusee los te krijgen een kogeltrekker? Suggesties voor specifieke modellen? Nog andere gereedschap tips?
- Voor wat betreft het vervangen van de silentblocks voor en de fuseekogels, is het nuttig om de complete draagarmen te vervangen? Ze zien er nog goed uit, zijn naar mijn weten recht.
- Dan nog het melding na het starten die aangeeft dat de auto een beurt moet hebben. Kan ik die zelf resetten?
- Nog suggesties voor zaken die ik eenvoudig tijdens het onderhoud mee kan nemen? Zie ik iets over het hoofd?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zal de makkelijkste vraag maar even voor je beantwoorden: Onderhoudsindicator kun je resetten door de dagtellerknop ingedrukt te houden terwijl je de auto op contact zet.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, dat is inderdaad wel makkelijk! Thx!
Vossie schreef:Op het verlanglijstje staat een momentsleutel met gradencirkelschijf, een moerensplijter voor vastgerotte moeren. Om de fusee los te krijgen een kogeltrekker? Suggesties voor specifieke modellen? Nog andere gereedschap tips?
Gewoon een moment sleutel met een bereik van 20 a 60nm en een losse gradenschijf, een momentsleutel met ingebouwde gradenschijf zijn erg prijzig, losse gradenschijf kost 10 a 15 euro.
Moerensplijter heb je niet nodig, zo oud is de auto niet en als het af fabriek vastzit, draai je het zo los. Moeren van de uitlaat (spruitstuk -> downpipe) zien er altijd roestig uit, gelukkig zijn het hittebestendige moeren, die draai je zo los, monteer ze weer met een beetje kopervet.
Fusees tik je gewoon met een hamer los, door op de draagarm te slaan.
Dop 35 kan ik aanraden, daarmee zit de aandrijf as.
Bij het demonteren van de draagarmen en fusees, is de kans groot dat je de as uit de bak trek en de keerring beschadigd, dan is makkelijker om de as in zijn geheel te verwijderen om een nieuwe keerring te monteren.
Hm, ik dacht dat ik hier al op had gereageerd. Anyway, Ik dacht dat mijn vader wel een dop 36 zou hebben, niet dus. Dan maar ergens een dop 35 op de kop tikken. Momentsleutel heb ik al wel in huis. Gradencirkel zat helaas niet in de doos, maar die wordt alsnog opgestuurd.
Ik zit nu een lijstje met de te bestellen onderdelen te maken en in de vraagbaak te koekeloeren. Waar ik even niet bij stil had gestaan is dat de d-riem er ook af moet. Is +/- 3jaar en 25k km terug vervangen. Ook maar gelijk meenemen? En maar gelijk klepspeling afstellen.
Toch wel spannend, ik ben best handig, maar zowel d-riem, koppakking als kleppen stellen wordt voor mij een first.
Edit: oh ja, weet iemand zo of ik ik 16mm of 18mm fuseekogels heb? Ik heb stuurbekrachtiging, dus ik denk 18mm?
Zo, van de week lekker aan het klussen geweest:
Verse vloeistoffen, nieuwe filters, nieuwe draagarmen inclusief silentblocks, fusees, reactiestangen, oliepijlstokje, nieuwe antenne, bougies, kleppendekselpakking en dan vergeet ik vast nog wel wat.
Heb daarnaast de motorkapbekleding wat beter vast gezet.
Silentblocks waren echt af, reactiestangje en fusee rechtsvoor was ook niet helemaal lekker en het klepdekselpakking had ook droogtescheurtjes. Er kwam water bij de antenne naar binnen, die bout + moer waren inmiddels zo verrot dat die bout direct afbrak. Dan maar een nieuwe antenne, ontvangst op de radio is gelijk een stuk beter. Ook komt er nu weer een fatsoenlijke hoeveelheid lucht naar binnen, pollenfilter zat helemaal vol met troep.
Koppakking nog niet vervangen, ik hoop dat de olie op het blok van het kapotte pijlstokje in combinatie met de gare klepdekselpakking is. We zullen het zien, anders gaat dat over twee week.
Nog op de to-do-list:
- Rechter buitenspiegel spuiten
- Nieuw scharnier voor de achterbank
- Beter verlichting in de kofferbak.
- En als het tegenzit koppakking + d-riem + spanrol + waterpomp.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Vossie,
waarom vervang je silentblocks en draagarmen?
Welke symptomen geven voor je aanleiding om dit te gaan doen?
De antenne bij mij begint ook te lekken. Heb je een originele gehaald of gewoon eentje bij de materialenhandel die je wel aanstond?
De auto was niet erg spoorvast meer, zeker niet als er wat spoorvorming was. Het slingerde dan wat. Dat is nu opgelost. Draagarmen heb ik vervangen omdat de silentblocks niet goed uit de draagarmen waren te persen.
Antenne heb ik gewoon bij een automaterialenhandel gehaald, daar was voor o.a. Citroen een goed passende gewoon op voorraad, gezien het gat in het dak kon dat niet wachten. Is nog best wel een nette antenne, niet zo’n autostyle geval.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Hmmm….
Ik had verwacht enkele weken bij de APK een opmerking te krijgen over het weggedrag, maar niet dus. Geen enkele opmerking.
Er is ook geen speling in het stuur, maar dat het ding nu zo strak stuurt, kan ik ook weer niet zeggen. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, en het hok is ook redelijk windgevoelig, maar na 15 dkm in 12 weken zou ik wat meer koersvastheid gewaardeerd hebben.
Wat kost dat geheel van draagarmen etc, en is dat te doen zelf?
Reken per draagarm incl. fusee en silentblocks op +/- 90E/stuk, zonder fusees +/-75E. Is op zich goed zelf te doen, het lastigste vond ik nog om de stabi-stang weer goed vast te krijgen, de nieuwe silentblocks zijn namelijk een stuk stugger. As-steunen en een 2e krik zijn wel heel erg makkelijk. Als ik het nog eens zou moeten doen dan denk ik ongeveer 1 1/2 - 2 uur max. per keer kwijt te zijn, misschien zou het ook wel in een uurtje lukken.
Dat moet toch prettig zijn, als je zo handig bent. Jaloers!
Is leuk om te doen, en als je het zelf doet, weet je ook zeker dat het goed is.
Bij de garage moet je er maar op vertrouwen dat ze grondig werken.
En het scheelt natuurlijk een berg geld.
Veel plezier met je goed onderhouden Xsara.
Ik heb een Xsara 1.9D uit 2000.
Bij de laatste keuring kreeg ik een opmerking over de silentblocks?
Kan iemand mij zeggen waar ze het over hebben?
Hoe zien ze eruit en waar zitten ze?
Een foto zou helpen
Alvast bedankt