Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
Het is precies het zelfde als wat ik met mijn XM heb gehad, ik ben alleen nooit achter gekomen wat het
nou precies was. Ik hoop voor jou dat je er wel achter komt, heb je je gas klep positie sensor al vervangen!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Die nokken zijn de 0-stand van de klep, oftewel volledig dicht. Het kan zijn dat je ecu nu zijn aangeleerde stationairgedrag niet meer kan gebruiken en je even je ecu moet resetten.
Als de auto nu uitvalt moet je dus op zoek naar de oorzaak en niet weer die nokjes gaan uitdraaien
Ik heb een boel 2.0 8v onderdelen liggen maar eigenlijk geen tijd om je een keer te helpen helaas. Misschien na de vakantie een keer of op een andere manier
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nou, net bij medeforummer par eXeMple! geweest, en de XM uitgelezen. Uit het motormanagment kwam alleen code 51: Oxygen/lamda sensor. Die zal dus wel stervende zijn.
Ook nog even de hydractiefcomputer uitgelezen, daar kwamen 2 foutcodes uit. 24: Vehicel speed sensor, en 31: Elektrovalve firm/soft suspension.
Daarna alle computers gereset, en weer naar huis gereden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
- Xsara Scootertje.
En merkbaar verschil na het resetten!?
Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ben ik ook wel benieuwd naar…
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Zowel qua vering als MM geen verbetering, helaas.
BX 16 TZI 1991 wit
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Brandt het HA-lampje nu weer bij het starten, of was dat eenmalig en blijft die nu weer uit?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Die heeft altijd al gebrand met het starten, ook voor het uitlezen/resetten. Nu brand die ook nog steeds bij het starten.
BX 16 TZI 1991 wit
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dan heb je wel een heel speciaal geval: 2 storingen opgeslagen in de VC maar toch een brandend lampje.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Ik kan d’r ook niks aan doen. Daarom was ik ook wel een beetje verbaasd dat die ondanks het gewoon brandende lampje bij het starten alsnog 2 foutcodes gaf.
BX 16 TZI 1991 wit
Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hoe lang brandt het lampje? 1 sec. of 3 sec?
Ik heb nl. hetzelfde. Zitten er storingen in dan brandt het lampje kort, en zijn alle storingen gereset dan brandt het langer. Is dat mss. een eigenschap van oudere VC’s?
Bij m’n vorige XM (een ‘99-er i.p.v. een ‘92-er) was het idd, lampje uit: storingen; lampje aan: geen storingen.
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Geen idee hoe dat zit, maar in elk geval geen verschil qua tijd met het branden van het lampje. Heeft altijd ongeveer 3 seconde gebrand bij het op contact zetten.
Toen ik ging kijken bij de XM toen die nog te koop stond, brandde het lampje niet bij het op contact zetten, alleen bij het in de sportstand zetten. Toen ik later de XM ging halen, brandde die wel, en heeft dat sinds dien altijd gedaan.
Kom net bij Chyparse vandaan, die heeft er een andere veerbol onder gezet. Die dacht dat het lekken daardoor kwam, dat er een haarscheurtje in de lasnaad zat. De XM staat nu voor de deur met een stuk karton eronder, ik ben benieuwd..
BX 16 TZI 1991 wit
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Afgelopen dinsdag ben ik langs medeforummer Wes geweest in Aalsmeer om te sleutelen aan de XM. In eerste instantie voor de lambdasonde over te zetten. Maar helaas paste beide stekkers van zijn lamda niet zoals het hoort op de mijne, dus daar waren we snel mee klaar.
Daarna gingen we de veerschotels overzetten. De mijne waren toch wel slecht. Oude gedemonteerd, en uitgebreid bekeken. Helaas nog geen foto’s van gemaakt, die zal ik nog maken! Helaas met het demonteren iets te enthousiast op de kop van de bovenste bout die op de veerpoot zit bovenop de veerschotel geslagen om de veerpoot los te slaan, waardoor ik de schroefdraad had gesloopt. Een hele dikke oeps. Gelukkig had Wes nog een veerpoot liggen, dus die gebruikt. Het de- en monteren van de poot ging niet echt soepel, maar uiteindelijk toch gelukt, met héél veel dank en complimenten aan Wes!
Ik had met in- en uitveren altijd een vervelend kraakje voorin, alsof ik hele stroeve veerpoten had of zo. Maar dat kraakje is nu compleet verdwenen, dat zullen de veerschotels wel geweest zijn die dat kraakje gaven bij in- en uitveren?! Super
Verder nog wat motorische delen uitgewisseld, de grote zwarte luchtslang, met luchttemperatuurmeter, en een zo goed als nieuwe stappenmotor. Nu zit de stekker van de luchttemperatuurmeter aangesloten op de sensor die ik een paar posts naar boven vroeg welke dat was, de stekker paste daar gewoon op. Bij Wes draaide de XM nog redelijk mooi stationair, maar ik was nog maar net weg en het begon alweer. Af en toe afslaan bij het intrappen van de koppeling, soms netjes stationair draaien met af en toe een sprongetje omhoog, of soms gewoon hoog stationair draaien. Helaas. Ik ga over een paar dagen eerst 3 weken met een Eend op vakantie, daarna ga ik bij thuiskomst zelf een nieuwe lambda er in zetten, kijken wat dat gaat doen. Wes heeft het uitgebreid laten zien en verteld hoe het moet, dus dat moet goed komen denk ik.
Ook kwam er nog een XM clublid even langs, om mijn 4 Michelin banden die ik had gekocht van hem langs te komen brengen. Ook super! Mijn huidige banden waren écht zo goed als kaal gesleten.
Eigenlijk vééls te weinig foto’s gemaakt, maar hierbij de enige 2:
Nogmaals mijn dank aan Wes voor het sleutelwerk, bij alles kreeg ik ook tekst en uitleg, en op al mijn vragen kreeg ik antwoord, het was een enorm leerzame middag!
BX 16 TZI 1991 wit
- Xsara Scootertje.
Graag gedaan Timo en als je nog hulp nodig hebt in de toekomst, bellen.
Bij de weg, vakantie met een 2CV is gaaf.
Totaal aantal Berichten: 448
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Mooi dat ze niet meer kraakt bij het veren! En dat er gelukkig weer goede banden onder liggen.
Weer wat minder kans dat je ineens van de weg zou glijden! Wel vreemd dat ze steeds zo raar stationair blijft draaien.
Maarja, nu eerst vakantie met een hele betrouwbare 2CV! ..*even afkloppen*
Joie de Vivre ..avec Citroën!