hahahah. ok…
Het is wel een dingetje he bij deze auto’s en deze leeftijd.
Weet jij of het motormanagementsysteem meldingen onthoud ook als het lampje niet meer brand?
Net even onder de auto gekeken. Ik dacht hij moet toch naar de garage maandag.
Het is een beetje een vieze zooi aan de onderkant. Er zitten twee slangetjes bij het oliefilter die zweten en aan de achterkant van het carter is het ook olieig.
Kan dat echter niet helemaal goed zien omdat ik niet helemaal onder de auto kan komen.
Ook als ik voor de auto staat is het aan de rechterkant wat zweterig aan de onderkant.
Is de ZX hiermee bekend en waar kan dit vandaan komen. Ik baal er wel weer een beetje van.
En waar zit de dop op het carter om de olie weg te laten lopen?
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
ZX Break groen metallic schreef:hahahah. ok…
Het is wel een dingetje he bij deze auto’s en deze leeftijd.
Weet jij of het motormanagementsysteem meldingen onthoud ook als het lampje niet meer brand?
ja het lijkt er wel op ben net klaar met de dash lampjes meteen allemaal maar vervangen appeltje eitje en alles werkt weer
zover ik weet onthoud de ecu het niet maar dat zal ik is na vragen per slot van rekening zit naast me werk de citroen dealer
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Als je de motor start en het lampje van het motor managment blijft een aantal sec branden zit er een foutcode in. Gaat het direct uit als de motor gestart is, Is er niets aan de hand!
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
ZX Break groen metallic schreef:Net even onder de auto gekeken. Ik dacht hij moet toch naar de garage maandag.
Het is een beetje een vieze zooi aan de onderkant. Er zitten twee slangetjes bij het oliefilter die zweten en aan de achterkant van het carter is het ook olieig.
Kan dat echter niet helemaal goed zien omdat ik niet helemaal onder de auto kan komen.
Ook als ik voor de auto staat is het aan de rechterkant wat zweterig aan de onderkant.
Is de ZX hiermee bekend en waar kan dit vandaan komen. Ik baal er wel weer een beetje van.
En waar zit de dop op het carter om de olie weg te laten lopen?
het is niet een specifieke zx kwaal hoor zie je vaker bij auto,s van deze leeftijd heb je t kleppendeksel pakking al gecontroleerd ? dat was bij mij de boosdoener lekt t van boven naar beneden en in de carterpan zit de “aftapplug” zie je zo zitten
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Ik heb nog niet echt goed gekeken maar het zou het wel kunnen zijn. Het lekt ook niet. Het is meer zweet en dikkige plak. Heb geen lekkage op de grond of zo.
Is de vulnippel de enige nippel die op de laagste plaats van het carter zit?
Mijn peilstok heeft ook gelekt dus daar kan het ook doorkomen.
Hij gaat maandag op de brug. Dan vraag ik meteen of ze hier naar moeten kijken. Als het het klepdekselpakking is laat ik die wel vervangen denk ik…
De keren dat hij brande bleef hij ook branden. Hij brand alleen lang niet altijd. Dit betekent dus dat er een storing opgeslagen moet zijn toch?
Als hij blijft branden is hij in noodloop volgens mij. Als de motor net gestart is blijft het lampje een aantal sec branden als er een storing in zit. Verder zit er maar 1 grote bout onder in het carter aan de acterkant (sleutel 21 dacht ik). Dit is de aftap plug. Verder zit er niets aan boutjes aan het carter. Behalve boutjes waarmee het carter op de motor gemonteert zit (sleutel 10). Deze zitten alleen vrij hoog. Dus het spreekt voor zich dat dit niet de aftapplug is.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Vandaag maar even een zaklamp gekocht om goed achter het blok te kunnen kijken waar de olie vandaan komt. Hij is droog bij het kleppendeksel en naar beneden. Aan de onderkant is ie wat vochtig daar waar de aandrijfassen naar het blok gaan (ongeveer op het punt waar de plaat onder de auto zit met het vierkant in het midden) Achterkant blok dus maar alleen aan de onderkant.
Hij lijkt ook wat te zweten op alle punten waar de slangetjes (ik denk voor de carterontluchting) het blok ingaan. En als ik onder de voorbumper kijk heb ik aan de rechterkant aan de voorkant ook wat zweet bij de boutjes.
HEt lekt niet!
Er zit wel iets teveel olie in het blok en kan er een probleem met de caterontluchting zijn (druk te groot) Of is er een probleem met aandrijfassen of bak.
Ik kan het niet helemaal goed zien. Maandag gaat ie op de brug. Misschien moeten ze dan maar eens kijken waar die vochtigheid vandaan komt. Het zit me niet echt lekker.
Nog 1 afsluitende vraag. Ik heb een ZX met het 1.6 blok. Maar ik heb nu het haynes boek en daar ziet het bovenaanzicht van dit 1.6 blok er anders uit. Ik heb het bovenaanzicht van het 1.8 blok (dus niet met het ronde luchtfilter en de dop voor oliebijvulling geintegreerd in het luchtfilterhuis.
Hoe kan dat. Bedankt overigens voor al jullie vragen op mijn ongetwijfeld domme vragen.-)
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
ik begrijp je niet helemaal met de afbeelding in je haynes boek inderdaad ziet de 1.8 er het zelfde uit als de 1,6 in die van ons maar dat is juist wel het blok met de olievuldop geeintregeert in het luchtfilterhuis en de 1,4 zoals mijn vorige zx heeft de vuldop midden op het kleppendeksel echter mijn vader zijn peus 306 1,6 heeft weer t zelfde als de 1,4 en dus ook in de xsara,s maar die zitten weer niet in de zx ?
nou hoop dat je het nog snapt en dat maandag het allemaal meevalt met je olie zweterij op je blok
ik hoor t wel groetjes
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
oow ja en die plug in je carterpan is de aftap plug he vullen doe je aan de boven kant en het zou idd: zomaar is van je lekkende pijlstok geweest kunnen zijn.
wat ik deed om er achter te komen was het blok schoon spuiten met remmenreiniger dan weer ff rijden kan je zien op een schoon blok waar het (evt) weer gaat lekken
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
In mijn haynes boek heeft de 1.6 geen vuldop geintegreerd in het luchfilterhuis en de 1.8 wel.
En de 1.6 in mijn auto heeft wel de olievuldop in het luchtfilter geintegreerd.
Snap je wat ik bedoel.
Ik vind dus geen 1.6 in het haynesboek met mijn bovenaanzicht.
Jij hebt toch ook een 1.6 en een haynesboek. Komt het met jouw wel overeen dan?
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
zkr snap ik wat je bedoeld maar ik heb geen haynes boek hoor maar zou de 1.6 er gewoon niet in staan dan ? alleen de 1.4 en de 1.8 verder is de 1.8 nagenoeg het zelfde hoor als de 1.6
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
De 1.6 zit er wel in in dat boek maar ziet er van boven niet zo uit als mijn 1.6.
Ik heb die vuldop namelijk in dat luchtfilterhuis zitten…
Enfin niet zo heel belangrijk denk ik.
Fijn dat jouw 1.6 en die van mij in de auto in ieder geval op elkaar lijken hahaha.
Auto terug van garage,
Fusee en stabilisatorstangen vervangen. Oude gezien poee. Die zagen eruit. Auto rijd compleet anders. Lekker strak en geen lawaai meer.
De olie bleek toch van het klepdekselpakking het te zijn. Deze is ook vervangen. Was nogal een klusje volgens die kerel omdat dat luchtfilterhuis erbovenop ligt en die moest er helemaal af.
Nieuwe peilstok erop.
Verlichting gemaakt.
Nu maar eens kijken hoe het gaat. Binnenkort het blok schoonmaken van de olie die er nog op zat. En ook een rondje uitlijnen en balanceren. Hij tril wat bij 130 op de snelweg…
Oh ja,
Het lampje brand nog steeds af en toe maar het ding is uitgelezen en geeft geen storing.
Iemand een idee??