1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Cotal versnellingsbak
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 december 2010 08:07 PM

In mijn traktiontijd (jaren 70) ben ik, tevergeefs, op zoek geweest naar een cotal versnellingsbak voor mijn ‘38 11BL. Deze bak stond beschreven in de Steinbuch uit de jaren ‘50. Het is een planetaire 4-bak (zoals een automaat), maar in plaats van met hydraulisch bediende rembanden werden de trommels electromagnetisch geremd. Verder was er een voorkeuzesysteem: je kon de bak al in de volgende versnelling zetten; het schakelen gebeurde pas bij bediening van de koppeling. Op papier een schitterend systeem dus, maar ik heb er nooi een kunnen vinden.
Iemand die er meer over weet?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 17 december 2010 08:52 PM
  [ # 1 ]

kijk eens op ebay.fr
een tijdje geleden [schat zo’n anderhalf jaar ] , heb ik wel een folder voorbij zien komen

was mij toen een beetje te duur, ik meende een 120euro

              salut

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 december 2010 08:55 PM
  [ # 2 ]

De folder €120? belachelijk!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 17 december 2010 09:00 PM
  [ # 3 ]

oh ,maar ja daar had je nou misschien net wat info uit kunnen halen

                very angry

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 18 december 2010 11:09 AM
  [ # 4 ]

De Cotal versnellingsbak werd ook toegepast op bijvoorbeeld Delage’s en Delahaye’s. Er bestaan nog een paar Tractions die hiermee rondrijden. Herkenbaar aan een klein schakelpookje (knobbeltje) aan het stuur.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 18 december 2010 02:28 PM
  [ # 5 ]

zo dus:

Profiel  
 
Gepost: 18 december 2010 02:33 PM
  [ # 6 ]

Wat vaag dat de originele versnellingspook er nog gewoon achter zit…

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 december 2010 05:45 PM
  [ # 7 ]

Deze versnellingsbakken werden meestal na verkoop van de nieuwe Citroen, ingebouwd als accesoire.
En volgens mij nooit af fabriek.
In andere mooie Franse oude merken zaten ze wel standaard gemonteerd.
We noemen het een voorschakel bak, deze zaten ook in de jaren ‘50-‘60 in autobussen gemonteerd.
Frictie pedaal te gebruiken bij weg rijden en daarna om te laten schakelen, terwijl je hem voor die tijd reeds in een andere versnelling had gezet.
Rijden in de stad was niet echt een pretje, in combinatie met een onbekrachtigd stuur en toen nog leuke passagiers die tot aan de voorruit stonden.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 december 2010 06:00 PM
  [ # 8 ]

Leuk onderwerp en twijfel, inderdaad bij de Delages en Delahae’s zat een klein schakelpaneel aan de stuurkolom voor de 4 versnellingen en de achteruit.
Maar het kan ook, dat je bij de traks gewoon moest voorschakelen in het dashboard en dat bij de bediening van de frictie hij verder schakelde.
Waar het om ging met deze Cotal bak was dat hij dus 4 versnellingen had.
Op de foto is die 4e versnelling niet te zien, dat knopje dat je ziet kan overal van zijn ik zie er geen H patroon in, maar het zou kunnen.
Laten we het verder uitzoeken.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 18 december 2010 06:05 PM
  [ # 9 ]

Is er dan echt een groot voordeel t.o.v. een conventionele schakelbak? Zo ja, wat is dat voordeel?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 december 2010 06:18 PM
  [ # 10 ]

Waarschijnlijk heb je nog nooit met een Traks of een HY gereden dat zou kunnen, maar dan verlang je de hele dag naar die 4e versnelling.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 18 december 2010 06:56 PM
  [ # 12 ]

De bedoeling was om de Traction in 1934 ook met een automatische versnellingsbak te leveren maar de prototypes hadden teveel problemen met heetgelopen olie in de bak. Gelukkig hadden de ingeneurs dit al zien aankomen en was er ook een 3 bak in ontwikkeling. Er was echter weinig tijd voor doorontwikkeling en tot 1957 bleef deze deze bak bijna ongewijzigd in alle modellen. Alleen bij de zescilinder werd een andere bak ontwikkeld maar ook met 3 versnellingen.

Hierbij een tekening van een Cotal bak.

Afbeelding Bijlagen
cotal1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 18 december 2010 07:00 PM
  [ # 13 ]

dan verlang je de hele dag naar die 4e versnelling

Dan is een ID-bak (en eventueel blok) een makkelijker oplossing…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 december 2010 07:06 PM
  [ # 14 ]

Nou… makkelijk….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 18 december 2010 07:14 PM
  [ # 15 ]

Wat verkrijgbaarheid betreft in ieder geval…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook