Volgens mij liggen bij mij de synchroniseerringen van m’n versnellingsbak redelijk aan puin. Als ik op wil schakelen dan hoor ik hard KRRRGGG als ik hem in de 3e en 4e versnelling wil zetten. Terugschakelen naar 3 of 4 gaat wel prima.
Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan oplossen;
- Moet er een nieuwe versnellingsbak onder? Zo ja, welke bakcode moet ik dan hebben? En wat is een goede prijs voor een goede bak op bijvoorbeeld http://www.onderdelenlijn.nl?
- Of kan de bak gereviseerd worden?
Verder moet denk ik de drukgroep vervangen worden want als ik bij stationair toerental de koppeling intrap, hoor je een onregelmatig tikkend geluid van onder de auto komen.
Het gaat om een Saxo 1.1 uit 2000 met 92.000km op de klok.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb een paar jaar terug rond de 300,= euro betaald voor een goede bak met nog geen ton op de teller.
De bak kwam bij Bart Ebben vandaan.
“De Vos” in Beneden-Leeuwen had toen een bak liggen voor rond de 200,= euro maar die had 2 keer zoveel kilometers.
Het ging toen om een Saxo 1.5D.
ik heb begrepen dat een versleten drukgroep ook het kraken bij overschakelen kan verklaren?
Iets met dat hij door de versleten drukgroep niet goed in zn vrij komt bij het intrappen van de koppeling..
wat kost een drukgroep vervanging bij de garage, evt. incl nieuwe koppelingsplaat?
Kevin_91 schreef:ik heb begrepen dat een versleten drukgroep ook het kraken bij overschakelen kan verklaren?
Iets met dat hij door de versleten drukgroep niet goed in zn vrij komt bij het intrappen van de koppeling..wat kost een drukgroep vervanging bij de garage, evt. incl nieuwe koppelingsplaat?
iemand?
Een koppelingset, bestaat uit een drukgroep, plaat en druklager, het is aanbevolen om dit altijd als set te vervangen, reken op c.a. 200 euro voor een setje. Een beetje garage moet dit wel in een halve dag kunnen doen, incl. de set, nieuwe keerringen, versnellingsbakolie en ander klein materiaal, reken op c.a. 500 euro bij een garage.
Een losse drukgroep en/of plaat is wel te koop, maar dat is in verhouding tot een set niet echt veel goedkoper, gezien de hoeveelheid werk is het verstandig om dit altijd als set te vervangen.
Heb je de hoogte van het koppelingspedaal al gecontroleerd, die moet 13 a 14cm zijn.
Wanneer is de bakolie voor het laatste ververst?
Als er nog olie van het oude type in zit, dan schakelt dat in winter altijd minder fijn, nieuwe type is klasse GL5, oude is nog 4 of 4+. Klasse 4 en 4+ word nog verkocht, vooral Total schijnt er nog een grote voorraad van over te hebben. Neem bij voorkeur van het merk MPM of Esso (bij de Peugeot), dat is zeker GL5, en anders even op de fles kijken.