koelventilatoren V6
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 december 2010 10:25 PM

Door een lading sneeuw en ijs heeft de koelfan aan de bestuurders kant de geest gegeven. Ik vermoed dat de fan geblokeerd zat en de motor dus is doorgebrand… De andere is dmv stekker loshalen gecontroleerd en die draait dan op vol vermogen.

Volgens mijn orga en service citroen moet ik part nummer 125 315 hebben. (200 watt Ecia,  219 incl btw ex montage.)

Is het handiger om dat bij de Brezan te halen of moet ik hiervoor echt naar citroen? Ik vermoed namelijk dat ze dat ding echt niet op voorraad hebben en de kans is dat een brezan het sneller heeft.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2010 11:57 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat het voor de snelheid niet veel uitmaakt. De dealer heeft een hoop onderdelen de volgende dag al binnen, tenminste, dat is mijn ervaring.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 december 2010 12:24 AM
  [ # 2 ]

Voor dit spul had ik idd al zo’n vermoeden. Morgen even kijken wat de Brezan voor een prijs roept tov van wellicht een gebruikte die een dealer nog heeft liggen en die er direct in kan.

Ik geef de voorkeur aan nieuw, maar ik rij toch liever direct weer met 2 werkende ventilatoren. Met -5 rijden gaat prima, maar als je in de file komt heb ik geen idee wat er gebeurt…

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 20 december 2010 06:05 AM
  [ # 3 ]

heb je hem wel gemeten??
zou misschien ook het relai’s boven de linker koplamp kunnen zijn.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 december 2010 10:52 AM
  [ # 4 ]

Zover ik heb kunnen beoordelen zitten ze samen achter 1 reais. Als de een draait moet de ander het dus ook doen.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 20 december 2010 01:24 PM
  [ # 5 ]

Er zijn 3 relais die met die twee fans te maken hebben, de relais 813, 814 en 815 Deze zitten alledrie achter de linker koplamp. De middelste van die drie heeft alleen met de rechter fan te maken. De andere 2 met zowel links als rechts. Als ik het schema goed interpreteer kan een niet werkend relais 813 ervoor zorgen dat de linker het niet doet en de rechter wel. Relais 813 is degene die het meest aan de buitenzijde van de auto zit.

Je kan met deze temperaturen volgens mij best een tijdje met maar 1 fan. De lucht is zo koud dat minder doorstroming dan gebruikelijk al genoeg koelt, ook in de file. En met deze temperaturen staat de airco waarschijnlijk ook uit, dus daarvoor hoef je ook minder warmte af te voeren. En je verarmt de auto dus er verdwijnt ook al redelijk wat warmte via de kachelradiateur.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 december 2010 01:37 PM
  [ # 6 ]

Ook de zekering, waarachter de beide ventilatoren in serie staan, kan het veroorzaken.
Als deze defect is draaien beide ventilatoren niet op lage snelheid, maar de rechter wel op hoge snelheid.
Hij zit in het extra zekeringenkastje aan de voorkant van de accu.
Dit probleem had ik vorige week, bij inschakelen airco geen ventilatoren, bij lostrekken steker op sensor in uittrede blok alleen de rechter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 december 2010 05:37 PM
  [ # 7 ]

Het is opgelost…

Nieuwe fan is erin gegaan. Degeen die eruit kwam klonk ook met draaien met de hand niet fijn. Daarna bleek de boel het echter nog steeds niet samen te doen. Na wat zoekwerk was ook een grote 30 amp zekering gaan hemelen.

Airco staat met dit weer idd uit, maar zodra je standje ontwasemen aanzet gaat de airco ook aan de slag.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 december 2010 08:45 PM
  [ # 8 ]

Dus toch de zekering, zoals ik al als mogelijkheid aangaf.
Het zware draaien wellicht de oorzaak.
Hoe draait de rechter?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 december 2010 12:03 AM
  [ # 9 ]

de bijrijderskant draaide geruisloos. De bestuurderskant nu ook weer hoor.

Alleen jammer dat die originele dus naar de K is. Dat ding blonk nog als nieuw. Maar goed, daar zie je niks van en alles werkt weer. De oorzaak van alles is denk ik ijs geweest. Er zit in de randen van het frame een partij ijs ... Daar zal uiteindelijk de zekering ook wel op stuk zijn gegaan.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 21 december 2010 10:44 AM
  [ # 10 ]

Die fanmotoren zijn zeer robuust.
Ik zou ook echt eerst alle andere opties uitsluiten.

Het zijn echt dingen die je heel goed van de sloop kan halen. Ik heb er ook nog wel een.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 december 2010 12:29 PM
  [ # 11 ]

Mijn dank voor het aanbod Jan, maar het is al opgelost.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook