1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Saxo Diesel Komt moeilijk door koude start.
John1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-12-2010

- Saxo Diesel 1.5
Gepost: 20 december 2010 11:10 AM

Hallo allemaal.

Ik heb een Citroen Saxo 1.5D 1998. Nooit problemen met starten. Maar sinds deze koude winter een ellende.
Ik moest vandaag 15 x voor gloeien voor dat de motor wou starten.
De gloeistafen zijn 2 week geleden vervangen en de accu ook, maar het probleem blijft.

Zijn er forum leden die dit zelfde hebben gehad en wat was de oplossing?

Gr. John

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 20 december 2010 11:45 AM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je last hebt van een bekend probleem:
“Valse lucht” in de brandstof, meestal veroorzaakt door een lek in de thermostaat van het “brandstofvoorverwarmingshuis”...

Als dit het geval is dan kun je belletjes zien in de brandstofslang die van het filter naar de brandstofpomp loopt:

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
John1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-12-2010

- Saxo Diesel 1.5
Gepost: 20 december 2010 01:08 PM
  [ # 2 ]
pascalvm schreef:

Ik denk dat je last hebt van een bekend probleem:
“Valse lucht” in de brandstof, meestal veroorzaakt door een lek in de thermostaat van het “brandstofvoorverwarmingshuis”...

Als dit het geval is dan kun je belletjes zien in de brandstofslang die van het filter naar de brandstofpomp loopt:

Bedankt, dus zo simpel iets kan er al voor zorgen dat ik moeilijk kan starten bij deze koude nachten?

Profiel  
 
Gepost: 20 december 2010 01:23 PM
  [ # 3 ]

Luchtbellen in het brandstofsysteem zijn funest bij een diesel. Daarom zijn ze ook altijd van een ontluchtingssysteem voorzien, zij het handmatig, zij het automatisch, zodat het systeem ontlucht kan worden na bijvoorbeeld vervanging van het brandstoffilter. Krijg je spontaan lucht in je systeem, dan zit er waarschijnlijk ergens een kleine lekkage.

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 20 december 2010 02:53 PM
  [ # 4 ]

Ik heb het luchtbellen probleem ook gehad maar ik heb ook al eens iets anders gehad waardoor ie, heel vreemd, bij temperaturen onder 0 bijna niet wou aanspringen. Bij het wisselen van m’n koppakking kwam ik erachter dat m’n inlaatkleppen te strak stonden, hierdoor kreeg ie bij koud weer niet genoeg temperatuur in de verbrandingskamer en sprong ie pas aan na een keer of 10 starten met rokende accukabels. Nu start ie meteen ook bij temperaturen onder -10 ik gloei 2 keer omdat ie dan meteen na het starten “gladder” loopt.

Dus als je geen belletjes in de brandstofleiding hebt/ziet is dit ook nog een optie.

Profiel  
 
John1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-12-2010

- Saxo Diesel 1.5
Gepost: 20 december 2010 04:31 PM
  [ # 5 ]

Nog even een aanvulling. Ik heb dit alleen bij een koude start in de ochtend. Als ik de motor aan heb en dan een paar uur later weer wil starten dan is er niks aan de hand.

Ik neem beide mogelijkheden mee. En ga kijken of hier de oplossing tussen zit. Ik word er er helemaal grazy van s’morgens.

Profiel  
 
Gepost: 20 december 2010 05:17 PM
  [ # 6 ]

De kou verergert het probleem, maar ook kan de langdurige nachtelijke stilstand net even wat meer tijd geven voor het vormen van luchtbellen. Maar het kan natuurlijk ook altijd iets heel anders zijn.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 21 december 2010 01:00 AM
  [ # 7 ]

Wij hebben nu onze 2e Saxo diesel en met beide auto`s dit probleem gehad;

Bij de eerste deed het probleem zich alleen bij het starten voor,
de huidige saxo liep daarna ook de eerste paar kilometer niet lekker.

Het vervelende was dat de garage echter niet achter het probleem kwam en ik zelf in eerste instantie ook niet, (bij de eerste saxo) toen heb ik eerst;

gloeibougies vervangen,
brandstoffilter en luchtfilter vervangen,
en kleppen laten stellen.

Toen ik voor de zoveelste keer op zoek was naar het probleem, was er een zeer behulpzame anwb man die toevallig met de auto van een van mijn buren bezig was en die vertelde dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn…

Als dit je probleem is dan is de oplossing vrij simpel;
even zoeken op “brandstofvoorverwarmingshuis”

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
John1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 17-12-2010

- Saxo Diesel 1.5
Gepost: 23 december 2010 03:27 PM
  [ # 8 ]
pascalvm schreef:

Ik denk dat je last hebt van een bekend probleem:
“Valse lucht” in de brandstof, meestal veroorzaakt door een lek in de thermostaat van het “brandstofvoorverwarmingshuis”...

Als dit het geval is dan kun je belletjes zien in de brandstofslang die van het filter naar de brandstofpomp loopt:

Dit was dus idd het probleem. het is gemaakt voor 50 euro en na twee keer voor gloeien start de motor ook bij -10. Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 23 december 2010 04:08 PM
  [ # 9 ]

Mooi !

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 23 december 2010 04:32 PM
  [ # 10 ]

Mooi dat het opgelost is

Echter je klepspeling op tijd eens controleren is zeker aan te bevelen

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 24 december 2010 11:47 AM
  [ # 11 ]

Klepspeling controleren is aan te bevelen;

Als je ze moet (laten) stellen dan is het handig dit te combineren met een distrubutieriemwissel omdat die er dan ook af moet, scheelt weer tijd (en als je het laat doen dus uiteindelijk ook in de kosten).

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 december 2010 11:48 AM
  [ # 12 ]

Bij een AX diesel hoeft de distributieriem er niet af om kleppen te kunnen stellen. De nokkenas kan ook blijven zitten. Het is namelijk géén XUD motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 24 december 2010 12:06 PM
  [ # 13 ]

@waterman:

Het gaat hier toch over een Saxo Diesel?
TUD5
Daarbij moet de nokkenas er wel af…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 december 2010 12:08 PM
  [ # 14 ]

Dus: stelplaatjes die tussen de nokkenas en stoterbeker liggen. Speciaal tooltjke er tussen, beker indrukken, stelplaatje er tussen uit halen, nieuw stelplaatje er tussen, klaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 24 december 2010 12:10 PM
  [ # 15 ]

Ok, weer wat geleerd;
Wat voor tooltje heb je dan nodig?

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook