2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Saxo Diesel Komt moeilijk door koude start.
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 24 december 2010 01:08 PM
  [ # 16 ]
waterman schreef:

Dus: stelplaatjes die tussen de nokkenas en stoterbeker liggen. Speciaal tooltjke er tussen, beker indrukken, stelplaatje er tussen uit halen, nieuw stelplaatje er tussen, klaar.

Sterker nog, ik heb in ieder geval van 2 mensen vernomen dat deze “truc” ook toepasbaar is bij een XUD. En ik acht niet uitgesloten dat het ook mogelijk is bij een XU (benzineversie dus). Volkswagen doet het al jaren op deze manier. Er is echter voor zover ik heb kunnen achterhalen geen specifiek PSA gereedschap voor verkrijgbaar, zij schrijven alleen de methode met het verwijderen van de nokkenas voor. Ik heb wel van iemand die dit zelf bij zijn ZX diesel toepaste een paar Midlock gereedschapnummers toegemaild gekregen. Die nummers zijn 13131 en 13146. Er is echter niet meer aan te komen, mijn pogingen waren vruchteloos. Mocht iemand nog weten waar dergelijk gereedschap nog verkrijgbaar is, dan hoor/lees ik het graag. Want de hele nokkenas verwijderen voor een rondje kleppen stellen vind ik eigenlijk compleet mesjokke!! nuts

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 december 2010 01:18 PM
  [ # 17 ]

Bij een XU(D) kan het NIET omdat de stelplaat onder de stoterbeker zit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 24 december 2010 01:21 PM
  [ # 18 ]

Sjips, dan zijn ze dus echt mesjokke geweest bij PSA.  hmz

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 december 2010 01:52 PM
  [ # 19 ]

En bij Alfa Romeo, Aston Martin, Jaguar, Maserati, Ferrari.. enz enz enz.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 24 december 2010 05:52 PM
  [ # 20 ]

Die zijn ook allemaal mesjokke!  Laughing  Laughing

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 26 december 2010 04:56 PM
  [ # 21 ]

Maar goed;

Blijft dus als je niemand kent met het speciale gereedschap, dan moet de nokkenas eraf en dan is het m.i. om het te combineren met de distributieriem (/waterpomp)...

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 december 2010 01:51 PM
  [ # 22 ]

Ik denk dat de meeste garages die aan oudere auto’s onderhoud plegen wel over dat gereedschap beschikken. De voornaamste reden dat het nu lastig is om aan dat gereedschap te komen is het feit dat het bij moderne auto’s nauwelijks meer nodig is. Klepspeling wordt nu automatisch gesteld op oliedruk, zoals bijvoorbeeld al gebeurde bij de Citroen BX16v. Ik denk dat je dan het beste af bent bij een specialist of een universele garage. Zelfs met een distri-riemwissel blijft het makkelijker om het met dat tooltje te doen, omdat de nokkenas alsnog gewoon kan blijven zitten, met daarmee een kleiner risico dat -bijvoorbeeld- nokkenaskeerringen beschadigd raken etc. Niets onoverkomelijks, maar hoe minder je hoeft los te halen, hoe beter.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook