Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
waterman schreef:Dus: stelplaatjes die tussen de nokkenas en stoterbeker liggen. Speciaal tooltjke er tussen, beker indrukken, stelplaatje er tussen uit halen, nieuw stelplaatje er tussen, klaar.
Sterker nog, ik heb in ieder geval van 2 mensen vernomen dat deze “truc” ook toepasbaar is bij een XUD. En ik acht niet uitgesloten dat het ook mogelijk is bij een XU (benzineversie dus). Volkswagen doet het al jaren op deze manier. Er is echter voor zover ik heb kunnen achterhalen geen specifiek PSA gereedschap voor verkrijgbaar, zij schrijven alleen de methode met het verwijderen van de nokkenas voor. Ik heb wel van iemand die dit zelf bij zijn ZX diesel toepaste een paar Midlock gereedschapnummers toegemaild gekregen. Die nummers zijn 13131 en 13146. Er is echter niet meer aan te komen, mijn pogingen waren vruchteloos. Mocht iemand nog weten waar dergelijk gereedschap nog verkrijgbaar is, dan hoor/lees ik het graag. Want de hele nokkenas verwijderen voor een rondje kleppen stellen vind ik eigenlijk compleet mesjokke!!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een XU(D) kan het NIET omdat de stelplaat onder de stoterbeker zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Sjips, dan zijn ze dus echt mesjokke geweest bij PSA.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En bij Alfa Romeo, Aston Martin, Jaguar, Maserati, Ferrari.. enz enz enz.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Die zijn ook allemaal mesjokke!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik denk dat de meeste garages die aan oudere auto’s onderhoud plegen wel over dat gereedschap beschikken. De voornaamste reden dat het nu lastig is om aan dat gereedschap te komen is het feit dat het bij moderne auto’s nauwelijks meer nodig is. Klepspeling wordt nu automatisch gesteld op oliedruk, zoals bijvoorbeeld al gebeurde bij de Citroen BX16v. Ik denk dat je dan het beste af bent bij een specialist of een universele garage. Zelfs met een distri-riemwissel blijft het makkelijker om het met dat tooltje te doen, omdat de nokkenas alsnog gewoon kan blijven zitten, met daarmee een kleiner risico dat -bijvoorbeeld- nokkenaskeerringen beschadigd raken etc. Niets onoverkomelijks, maar hoe minder je hoeft los te halen, hoe beter.