tilanus schreef:Ik heb ook ervaren met deze wagen dat de bandenspanning van behoorlijke invloed is op het rijgedrag. Ik rijd over het algemeen ook met 2.6 rondom.
Klopt, ik reed eerst met 2,5 en nu met 2,7. Nooit geweten dat dat kleine beetje meer zo’n verschil maakt. Veel koersvaster.
3 x XM 2.0
1 x DS 20 Pallas
2 x C5 Break 2.0
1 x Grand C4 Picasso Exclusive 1.6i THP EBV6 Nocciola
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
blb4citroen schreef:Onze oude Ford Mondeo rijdt over diezelfde drempels stukken comfortabeler!
Dit is echt geen vergelijk. Een Mondeo is een compleet ander type auto met bovendien een veel lager zwaartepunt. Daarbij is het onderstel compleet anders. Voorts maak je dan ook nog de vergelijking met een auto die met afstand het beste onderstel in zijn klasse heeft. Dat is hetzelfde als de wegligging van een Fiat 500 vergelijken met die van een MB S500. Totaal scheef dus.
Is inderdaad geen vergelijk: verschil in ervaren wegligging heeft vooral te maken met totaal ander zwaartepunt bij Mondeo (veel lager). Ik heb in het geheel geen klagen over de Pic qua wegligging, ook al heb ik voordien altijd in sedans of stationwagons gereden.
3 x XM 2.0
1 x DS 20 Pallas
2 x C5 Break 2.0
1 x Grand C4 Picasso Exclusive 1.6i THP EBV6 Nocciola
tilanus schreef:Daarbij is het onderstel compleet anders. Voorts maak je dan ook nog de vergelijking met een auto die met afstand het beste onderstel in zijn klasse heeft.-)
pfff niet vergelijkbaar met het C5 onderstel…
volgens EvilTwin
Het grote verschil is dat een C5-3 in feite een verkleinde C6 is (incl geavanceerd onderstel).
De v70/s80 echter staat op een Mondeo onderstel (Ford EUC/D-platform) en dat is opzichzelf weer afgeleid van de kleinere Mazda3/Focus (Ford C-1 platform)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EUCD_platform
ronama schreef:volgens ET
ik kan mijn post niet meer wijzigen..
kan 1 van de mods dit mss veranderen in EvilTwin
merci
Ik heb ook minder problemen met dit weer. Gewoon omdat ik m’n snelheid aanpas.
Maar ik werd geadviseerd om de duurdere versie Exclusive (met luchtvering) te kopen omdat die een groot comfort met de caravan zou geven. Nou met of zonder caravan blijft het een schommel.
Zoals iemand zei op een forum : “wij dweilen over de weg”.
Heb soms dus ook gevoel eventjes geen contact te hebben met wegdek.
En dan inderdaad putjes of verhogingen in het wegdak. Schommelen maar.
Gewoon onaanvaardbaar.
Nooit zo’n problemen gekend met m’n Sharan!
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
ronama schreef:tilanus schreef:Daarbij is het onderstel compleet anders. Voorts maak je dan ook nog de vergelijking met een auto die met afstand het beste onderstel in zijn klasse heeft.-)
pfff niet vergelijkbaar met het C5 onderstel…
volgens EvilTwin
Het grote verschil is dat een C5-3 in feite een verkleinde C6 is (incl geavanceerd onderstel).
De v70/s80 echter staat op een Mondeo onderstel (Ford EUC/D-platform) en dat is opzichzelf weer afgeleid van de kleinere Mazda3/Focus (Ford C-1 platform)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EUCD_platform
Er werd gerefereerd aan de ‘oude mondeo’. Daarmee doelde ik er ook op dat deze in zijn tijd met afstand het beste onderstel in zijn klasse had. (had ik iets duidelijker moeten verwoorden)
pieterke schreef:Ik heb ook minder problemen met dit weer. Gewoon omdat ik m’n snelheid aanpas.
Maar ik werd geadviseerd om de duurdere versie Exclusive (met luchtvering) te kopen omdat die een groot comfort met de caravan zou geven. Nou met of zonder caravan blijft het een schommel.
Zoals iemand zei op een forum : “wij dweilen over de weg”.
Heb soms dus ook gevoel eventjes geen contact te hebben met wegdek.
En dan inderdaad putjes of verhogingen in het wegdak. Schommelen maar.
Gewoon onaanvaardbaar.
Nooit zo’n problemen gekend met m’n Sharan!
Wat ik me afvraag als ik je ervaringen met die luchtvering lees, heb je dat niet opgemerkt toen je een proefrit maakte met die uitvoering ?
Proefrit bestond uit kort ritje op de autosnelweg met standaardvering met C4P en niet GC4P. Luchtvering was niet voorradig (wel in showroom voor demonstratie, maar niet voor proefrit).
Dus geloofde ik wat de verkoper vertelde en koos voor nog betere (????) luchtvering.Stom nadien gezien, maar probleem is iets wat niet constant, maar wel regelmatig oprispt bij wind, slecht wegdek, hogere snelheid….Dus wanneer auto meer vatbaar is (zeker monovolume)voor zijdelingse bewegingen.
Kan mezelf nu wel voor de kop slaan, maar dat helpt niets aan de situatie. Citroën heeft weet van dit soort klachten van zeker 3-4 jaar ver en deed(doet) er niets aan. Daar ligt het probleem.
het is wel een misverstand dat een auto met HP vering.. een slechter weggedrag vertoont dan een zonder..
wederom Eviltwin heeft vaak genoeg aangegeven dat dit niet waar is…
idd Hp vering geeft een schommelgedrag maar ligt vaster in de bocht als een conventioneel geveerde auto..
alleen die voel je beter op de weg…
dus ik vermoed gewoon dat de zachte vering van je C4 tov je staalhard geveerde sharan (tov de C4P)het probleem is..
Edit mod; post gewist.
Er wordt niet in het topic gediscussieerd over mod-acties. Zie regel 2.
Bij vragen/opmerkingen kan dat via pb/mail.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 26-11-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 Vti Ligne Business Lpg
cornelus079 schreef:edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Welke banden laat je monteren?? Kan interessant zijn.
Rij zelf met “Michelin alpine 93H TL primacy 215/55R16” en heb uitstekende resultaten. geen slippen of schuiven. Heb daar bij Profile tyrecenter twee jaren geleden € 145,-/st excl BTW voor betaald.
Groeten, Gerard.
Good Year Ultragrip Perfomance 215/55/R16
Moet eerlijk zeggen dat het daar toch aan gelegen heeft, heb hem gisteren op de rw uitgeprobeerd en
zonder problemen harder dan 70km gereden. het wegdek was gelijk aan de situatie toen ik het zijwaartse glijden ontdekte
Wat het schommelen ed betreft bij het inhalen van vrachtwagens : dit is me niet opgevallen
Wel is de vering compleet anders dan die van andere merken, heb jarenlang Opel gereden en moet zeggen dat de C4 prettiger over drempels ed rijdt als onze laatste auto
Prettige feestdagen allemaal
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik ben blij te lezen dat hiermee het symptoom bestreden is!
Fijne feestdagen en veel veilige kilometers gewenst!!
Na dikn 140000 km is het enige nadeel van de auto, al vanaf het begin de “schommelige” koets.
Dwarsrichels op de snelweg of een lage put in het wegdek? Niet fijn om overheen te rijden.
En inderdaad met sneeuw op de wegen of ernstige gladheid gaat de auto soms gewoon schuiven wanneer andere wagens heel strak blijven rijden op het zelfde wegdek. Met na het wegschuiven van de achterkant is hinderlijk en voelt dan erg gevaarlijk.
Dit is gisteren tijdens een monsterachtige rit uit de Ardennen nog eens bevestigd!
Rijdt overigens elke winter met winterbanden. De tweede set inmiddels.
Oh ja , en bij een eventueel volgende Gr Picassso geen 17 inch meer. Wat een comfort verschil met de 16 inch versie!
Gr Molenaar.
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
ik ben idd blij dat je probleem opgelost is
wel wil ik even kwijt dat comfortabel soms wel ten koste gaat van het 1 of het ander
ik woon nu 12 jaar in zweden en heb dus kan ik gerust zeggen winters meegemaakt waarbij men kan zeggen dat het in nederland praktisch zomer was.
maar de c4 gp is nu eenmaal geen lekker wagen als je te hard door de bochten gaat (overhellen en dan schuiven)
ook is hij al een keer terug geweest waarbij ze de esp getest hebben bij de garage
mijn citroen garage in arvika tevens ook mercedes garage vertelde dat de esp idd erg matig was op de c4 gp
mijn vorige auto een renault laguna 2001 was veel agressiever en daar reed ik met goedkope winterbanden mee dat verschil is er dus helaas wel .
maar voor de rest is het en hele comfortabele auto
hij verloor helaas in de test in noorwegen tegen de peugeot 5008 die op hetzelfde karosserie gebouwd is juist op dit punt
ze vertelde dat op rechte wegen was er geen comfortabelere auto te vinden dan de c4gp maar in het bochtenwerk was de wat strakker afgeveerde 5008 toch beter.