wat mij opvalt is dat men het rijgedrag van een monovolume vegelijkt met een gewone middenklasser..
je moet niet vergeten dat een picasso eigenlijk een bus is..
wel comfortabel maar zeker niet te vergelijken met een mondeo laguna C5 oid…
Totaal aantal Berichten: 115
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
okay de 5008 is misschien ietsjes korter maar die heeft wel een wat stijvere vering die niet zo overhelt in de bochten
dus het kan wel
verder of het als komfortabel beschreven word of niet is klaarblijkelijk ook weer diskuteerbaar want in de engelse test zeggen ze weer dat de 5008 niet zo komfortabel is als de c4gp dus ook hier weer een smaak kwestie
tevens had de auto die ik voor de laguna had de berlingo wel een ekstreme wegligging daarmee reed ik in de winter harder als mensen met spijkerbanden dus ik weet niet altijd of het ermee te maken heeft of het een minibus is ik denk zelf dat de c4 komfortabel maar wat zwabberig geveerd is
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik heb een aantal weken in een 5008 gereden en die is idd een stuk stijver geveerd. Wat dan comfortabeler is, is natuurlijk subjectief.
noorman schreef:okay de 5008 is misschien ietsjes korter maar die heeft wel een wat stijvere vering die niet zo overhelt in de bochten
dus het kan wel
verder of het als komfortabel beschreven word of niet is klaarblijkelijk ook weer diskuteerbaar want in de engelse test zeggen ze weer dat de 5008 niet zo komfortabel is als de c4gp dus ook hier weer een smaak kwestie
tevens had de auto die ik voor de laguna had de berlingo wel een ekstreme wegligging daarmee reed ik in de winter harder als mensen met spijkerbanden dus ik weet niet altijd of het ermee te maken heeft of het een minibus is ik denk zelf dat de c4 komfortabel maar wat zwabberig geveerd is
Is er dan geen alternatief of fix voor dit veringsprobleem(?). Kan deze niet harder/strakker worden afgesteld, zowel bij std als luchtvering?
Totaal aantal Berichten: 115
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
ik denk zelf dat het met luchtveren wat moeilijker word
maar misschien zijn er wat kortere veren te verkrijgen dan word ie ook wat stijver
Ik sprak al met een landgenoot van jullie deze zomer en hij had er “luchtbollen” onder (bij std-vering en met caravan achter de wagen).Was C4 Picasso, maar hij had geen probleem om caravan zo groot als de mijne voort te slepen Dat is mss toch wel oplossing voor std-vering, maar zal even navragen in garage als kortere veren bij ons (luchtvering)zouden helpen.
Iemand anders ervaring mee?
Bedankt
noorman schreef:ik denk zelf dat het met luchtveren wat moeilijker word
maar misschien zijn er wat kortere veren te verkrijgen dan word ie ook wat stijver
Blijkbaar heeft de luchtvering uitvoering geen veren,maar “luchtzakken” op dezelfde plaats gemonteerd.
kan iemand uitleggen hoe die werken?
Totaal aantal Berichten: 190
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Vroeger waren hulpveren heel gewoon. zoals ik Pieterke in in ander topic ook al heb geschreven heb ik met mijn gewone C4picasso geen problemen. dit topic bracht mij op het iedee om nog eens naar hulpveren te googelen en ja M.A.D bestaat nog en heeft ook iets voor de grand picasso maar of dat ook in combinatie met de luchtvering werkt weet iik niet.
Kijk eens hier: http://www.mad-tooling.com/wm.cgi?lng=NL&main=1&id=70 of neem contact op met A.M.D.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Deze site vermeld wel degelijk bij GC4P dat hulpvering bestaat, excluding air suspension. DUS niet voor luchtvering. Heb de firma toch eens een mailtje gestuurd en wacht af wat antwoord van hen is.
Totaal aantal Berichten: 508
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
- Traction Avant 11BL 1955
Bij de Grand Picasso worden er ook andere veren achter gemonteerd als er een LPG tank onder komt. Heeft te maken met het gewicht i.c.m. de langere achterzijde. Bij de korte Picasso blijven de originele veren erop zitten.
Totaal aantal Berichten: 15708
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
pieterke schreef:noorman schreef:ik denk zelf dat het met luchtveren wat moeilijker word
maar misschien zijn er wat kortere veren te verkrijgen dan word ie ook wat stijverBlijkbaar heeft de luchtvering uitvoering geen veren,maar “luchtzakken” op dezelfde plaats gemonteerd.
kan iemand uitleggen hoe die werken?
Spreekt voor zich he, in plaats van veren op staal, veert het op lucht. Op de gecomprimeerde lucht in de luchtzakken dus. Door oppompen of aflaten kun je aldus de veerkarakteristiek veranderen. Ik neem aan dat dat bij deze auto automatisch wordt geregeld, geen idee of er iets aan af te stellen valt.
traks schreef:Bij de Grand Picasso worden er ook andere veren achter gemonteerd als er een LPG tank onder komt. Heeft te maken met het gewicht i.c.m. de langere achterzijde. Bij de korte Picasso blijven de originele veren erop zitten.
Denk echter niet bij de luchtvering. Citroën bevestigde mij dat er niet mag omgeschakeld worden naar std veren (bijvering waarschijnlijk ook) ivm veiligheid: ABS,ESP, airbags..
cornelus079 schreef:Vroeger waren hulpveren heel gewoon. zoals ik Pieterke in in ander topic ook al heb geschreven heb ik met mijn gewone C4picasso geen problemen. dit topic bracht mij op het iedee om nog eens naar hulpveren te googelen en ja M.A.D bestaat nog en heeft ook iets voor de grand picasso maar of dat ook in combinatie met de luchtvering werkt weet iik niet.
Kijk eens hier: http://www.mad-tooling.com/wm.cgi?lng=NL&main=1&id=70 of neem contact op met A.M.D.
Groeten, Gerard.
Gerard,
Dit antwoord krreg ik van Mad-Tooling:
Het klopt inderdaad dat de hulpveren set die wij hebben niet gemonteerd kan worden op de luchtveringversies. Wij hebben geen passende set voor de luchtvering auto’s
Het probleem is dat luchtvering ontregelt wordt door de versterkte hulpveer. En hierdoor niet meer goed werkt.
Hoe werkt de originele luchtvering? Normaal gesproken werkt dit ook als een soort hulpveer. Is het zelf regelbaar?
Begin 2008 kreeg ik mijn C4GP en ik heb daar heel lang aan moeten wennen, de wegligging was erg slecht, vele keren naar de dealer en vele keren naar de importeur maar blijkbaar is de wegligging van de auto ze slecht dat dit als normaal wordt ervaren, zoals in deze topic ook al is aangegeven heeft de bandenspanning een enorme invloed op de wegligging maar uiteindelijk is het niet mogelijk de auto stabiel op de weg te krijgen. Ik vind het een prachtige auto en een van de meest praktische die ik ooit heb gehad maar die wegligging is niet goed te krijgen maar heeft uiteraard te maken met de hoogte van de auto en de invloed van de wind. De mijne zal binnenkort uit de lease gaan en worden vervangen door een (prive) DS3. Mijn uitgebreide proefrit met die auto toonde aan dat een busje niet te vergelijke is met een normale “lage” auto.
Probeer er aan te wennen
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Bedankt voor de reactie. Dit soort info kan ik zeker verder gebruiken.
Hopelijk ziet Citroën dat ook ooit eens in en doet iets met deze klachten.