Hallo iedereen,
na veel zoeken in de zoekfuntie ... zit ik toch nog met enkele vragen.
Ondertussen heb ik alle bedrading verwijderd, de uitlaatpijpen losgemaakt, motorsteunen ook.
Alles zit klaar voor demontage maar toch nog deze dingen:
de bouten die de bak aan de motor zetten, hoe kom je daarbij ?? Enkele zijn mooi bereikbaar, andere totaal niet. Tips ?
Is het mogelijk om de startmotor te verwijderen ?
en hoe krijg ik die drie bouten van de koppelomvormer los = langs welke kant (onder starter) kom ik daar best bij ?
Danku voor enige mogelijke tips !
Jozef
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bak aan motor? Ik gebruik altijd een ratel (3/8 of 1/2 inch), een verlengstuk (soms) en een knietje. De onderste bouten zijn van onder af goed te doen.
Startmotor verwijderen? Soms (kleine startmotor, zoals Femsa) kan je die zo weghalen, anders moet eerst het inlaatspruitstuk weg.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Voor de koppelomvormer los te maken van het vliegwiel/starterkrans is het raadzaam om de sartmotor los te demonteren.
Je zal de carburateur in de meeste gevallen ook even demonteren moeten.
Dan de bouten losmaken die de motor aan de bak vast houden. Zitten 2 boven en 2 onderaan de motor, sleutelmaat 17mm.
Alles is los ! Behalve die ene bout 17 bovenaan. Die niet aan de starter zit maar aan de andere kant.
Moet die groene bol er daarvoor af ??
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Je kan er beter bij als je de elektroklep van het kleppenhuis van de bak afschroeft. Daar zit echter wel een veer achter dus oppassen bij losschroeven, en vastschroeven is ook een beetje gepruts. Maar anders is het losschroeven van die laatste moer erg moeilijk. Ik zal eens kijken of ik een plaatje heb.
Als dat mogelijk zou zijn . Ik denk wel dat ik u verhaal 99% kan volgen.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
De electroklep zit hier:
en ziet er zo uit:
Bovenstaande plaatje is van een CX C-Matic maar die gebruiken dezelfde electroklep. Die kan je met 2 boutjes van het kleppenhuis afschroeven (op de foto zie je er 1) en dan komt ie los, maar hij drukt een veer in het kleppenhuis dus er zit wat kracht achter. Opgepast dus.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Sterker, 2 veren voor het gemak. Los gaat nog, maar weer vast…
Mooi CX-plaatje trouwens Michiel, (c) regelen we per PB ?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik heb ooit eens gehoord van een ex. citroen monteur dat je de electroklep niet van het kleppenhuis af mag draaien en dus in zijn geheel moet verwijderen.
Wat daar van waar is en waarom weet ik niet meer.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Ik heb hem meerdere malen losgehad. Er zit zelfs geen pakking tussen. Het enige risico dat je loopt is dat je de rubberen o-ring beschadigd of dat de klep, veren en kogel er uit schieten. Ik haal liever de electroklep los dan het kleppenhuis van de bak. En het moet toch echt uit de weg wil je die laatste moer lossen…
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Rogier 1975 schreef:Sterker, 2 veren voor het gemak. Los gaat nog, maar weer vast…
Mooi CX-plaatje trouwens Michiel, (c) regelen we per PB ?
Overigens is het op een GS beter te doen, daar zit ie boven op de bak, goed bereikbaar.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:citro-power schreef:Ik heb ooit eens gehoord van een ex. citroen monteur dat je de electroklep niet van het kleppenhuis af mag draaien en dus in zijn geheel moet verwijderen.
Wat daar van waar is en waarom weet ik niet meer.Ik heb hem meerdere malen losgehad. Er zit zelfs geen pakking tussen. Het enige risico dat je loopt is dat je de rubberen o-ring beschadigd of dat de klep, veren en kogel er uit schieten. Ik haal liever de electroklep los dan het kleppenhuis van de bak. En het moet toch echt uit de weg wil je die laatste moer lossen…
Wat is er op tegen om het complete kleppenhuis van de bak te draaien? Is niet meer werk dan de electroklep eraf te draaien en je loopt geen risico van de door jou aangegeven risico’s.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Het kleppenhuis heeft eigenlijk geen vlees in de bak dus het risico om schroefdraad kapot te draaien bij hermontage is erg groot. Daarnaast is de pakking tussen kleppenhuis en bak een waanzinnig beroerde constructie die gedoemd is om stuk te gaan bij demontage, en daardoor gaat lekken, waardoor je alle druk in het systeem kwijt raakt. Bovendien kan je er niet/nauwelijks bij aan de achterkant omdat de bouten zowat onder de dwarsbalk van het subframe zitten. En het zijn dus 8 vs. 2 bouten.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
O.K., duidelijk. Heb niet barre veel ervaring met het sleutelen aan de C-Matic’s, vandaar.
Hallo,
ik had al één van die bouten uit de electroklep losgezet, tja en de andere zal er dus ook uit moeten . Ik zou niet weten hoe ik er anders ooit bijkom.
Volgens wat ik hier lees kan het, maar is het dus voorzichtig zijn met de veren.
Waar komt trouwens dat stukje zwarte leiding vandaan midden onderaan het carburatorvoetstuk ?