Beste Citroën liefhebbers,
mijn naam is Juan en ik denk er sterk over om een CX 2,5D aan te schaffen.
Een jaartje of 15 geleden was ik al de trotse bezitter van een volledig afgeraggde 2,5 GTI.
Desalnietemin was ik er als student volledig verliefd op al hielden de waterpomp, de veerbollen, de dynamo, de koppeling en weet ik niet wat er al vrij snel mee op. Uiteindelijk heb ik ´m naar de sloop moeten brengen omdat ik de kosten van onderhoud, wegenbelasting en niet te vergeten benzine, hééééél veel benzine niet meer kon betalen van mijn stufie. Nu wil ik toch weer de goddelijke ervaring van het rijden in een CX weer ervaren en ik denk erover om nu een CX 2,5D uit 1985 te kopen. Kan iemand mij vertellen waar ik zoal op moet letten en wat de voor en nadelen van dit model zijn? Ik ben allang vergeten hoe de veerbollen moeten aanvoelen of wat dan ook. Alle tips zijn welkom en in het bijzonder de 2,5D tips.
Bvd en groetjes Juan.

Totaal aantal Berichten: 582
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
ik wil ook wel iets meer weten over de diesels!
over de veerbollen moet je niet zo veel zorgen maken. Die dingen kosten maar 25 a 30 euro per stuk.
liever dat de rest van het lhm systeem goed is
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Dank Siemenazu, een snellere reactie is bijna onmogelijk! echter weet ik ook niet wat LHM is.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
lhm is de groene drab (olie) waar je hydraulische systeem op leeft/functioneert!
Een CX op diesel is overigens een goede keuze, daar rijden ze erg lekker op! Let wel dat een 2.5d (zonder turbo dus) niet snel is. Absoluut niet te vergelijken met een moderne diesel. Wel een beresterk blok en ook is de vermogen/gewicht verhouding niet slecht, je komt dus best vooruit en er gebeurt ook wel wat als je gas geeft, maar als je er veel/vaak/dagelijks mee wil gaan rijden, tsja, zou ik misschien toch een turbodiesel overwegen!
Verder is er op het forum middels de zoekfunctie een schat aan info te vinden over aankooptips, veel tips zijn voor alle CXen gelijk, het gaat hoofdzakelijk over roest namelijk
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Is het wel mogelijk om zonder te huilen 120 of 130 te rijden of is dat een beetje teveel van het goede? Ik begrijp dat het de 2,5 GTI niet in snelheid zal evenaren, daar heb ik eens een vriend op een racemotor mee ingehaald met 210 km/uur waar ie uiterst verbaasd over was hihi.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
zeker wel, zelfs 150/160 is wel haalbaar. nogmaals, het is geen slak, maar je moet er gewoon niet teveel verwachten. ga anders eens proefrijden in een ongeblazen diesel…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Rij zelf al jaren een 2500 diesel kan perfect meekomen in het verkeer en de 150 haald ie ook wel.
rijdt gewoon goed en technisch lekker “simpel”
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Harder dan 130 was ik toch niet van plan om er mee te rijden, het gaat me meer om het echte CX gevoel! Ik heb aankooptips ingetoetst bij de zoekfunctie maar er ging er geeneen over de CX. En hoe weet ik of het LHM systeem goed is? Ik kan helaas pas over een paar dagen de proefrit gaan doen omdat ik nu in het buitenland ben.

Totaal aantal Berichten: 17407
- CX 2400 Super
Je kunt ook eens op http://www.citroen-cxclub.nl kijken en dan vooral in de afdeling FAQ (te kiezen aan de linkerkant van de homepage).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Thanx guys,
hier heb ik wel wat aan, er stond bij aankooptips alleen dat ik bij warme motor de koelvloeistofdeksel op een kiertje moest zetten en dat er dan geen koelvloeistof uit mocht stromen en maar 1 seconde mocht sissen. Stroomt het er dan niet bij alle auto´s meteen uit dan?

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Juan,
Tijdens je zoektocht zal je er achter komen dat iedereen belasting vrij wil dieselen en dat dergelijke auto’s dus schaars, duur en/of slecht zijn. Een 2 of 2,2 liter benzinemotor op LPG kost per kilometer ongeveer het zelfde en daarvan is veel meer aanbod.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het nadeel van benzinemotors is dat door de hogere toeren de motoren een stuk minder lang meegaan en LPG schijnt nog slechter te zijn voor de motor toch?

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De motor is over het algemeen het laatste onderdeel aan de CX dat stuk gaat
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
juanchi schreef:Het nadeel van benzinemotors is dat door de hogere toeren de motoren een stuk minder lang meegaan en LPG schijnt nog slechter te zijn voor de motor toch?
ik rij nu al 2 jaar en 42.000km cx op lpg, Voor mij is de 22trs op LPG de ideale wagen, ik vindt een diesel luidruchtiger, en personlijk ingewikkelder om aan te werken als er iets stuk aan is zoals bijvoorbeeld de injecteurs en de dieselpomp, een benzine is dan toch veel gemakkelijker om aan te werken, de meest ideale cx qua kracht versus prijs per kilometer is volgens mij de cx turbo diesel 2 maar deze zijn dan ook iets fragieler qua motor dan een 22trs op lpg…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Afgezien van de gebruikelijke technische zaken waar je op let, is er bij een CX maar een allesoverheersend aandachtspunt: ROEST!
Een CX kan er zo op het oog nog perfect uitzien, maar kan bij nadere inspectie volledig krokant blijken te zijn. Altijd de auto voor aankoop op een brug (laten) bekijken. Wanneer de bodem en verdere dragende delen de toets der kritiek kunnen doorstaan zijn er nog de volgende punten:
- Auto’s met een schuifdak zijn berucht vanwege de slechte afwatering, wat leidt tot aangetaste A-stijlen.
- De accubak is vrijwel altijd verrot.
- Bekende rotplekken zijn wielkasten, dorpels (onder de dorpelbeschermers, eigenlijk zijn alle plekken onder RVS en/of plastic delen waar vuil in blijft hangen verdacht) en achterste binnenschermen (bekleding verwijderen!).
- Bij auto’s met airco wil de voetenbak nog weleens aangetast zijn (condens).
- Verder roesten ze onder de “wenkbrauwen” (gedeelte van de motorkap boven de koplampen) en bij de serie 2 wil de onderrand van de kofferklep graag roesten. Onderkant deuren is bij serie 1 vaak slecht. Kijk ook bij geopende deuren naar de voorkant van de deur (tussen deur en A/B-stijl)!
- Roestblaren onder het derde zijruitje voorspellen vaak ook niet veel goeds…
Het is geen uitputtende lijst, maar een aantal punten die ik in de loop der tijd ben tegengekomen. Het lijkt erop dat de bouwjaren tussen grofweg 1982-1986 beter bestand zijn tegen roest dan de overige bouwjaren. Wat dat betreft zit je met een 85’er alvast goed!