Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
LPG is niet slecht voor een motor - alleen oudere motoren die niet op loodvrije benzine kunnen rijden kunnen extra slijtage aan de kleppen en klepzetels krijgen. Is bij de CX echter geen probleem. Daarnaast rijdt LPG schoner dan benzine - ook voor de motor.
Een ongeblazen diesel is heerlijk relaxed rijden met desondanks best vlotte gemiddelden op de snelweg. Maar snelle inhaalacties en stoplichtsprintjes - da’s niet waar een ouderwetse ongeblazen diesel goed in is. Geldt trouwens ook voor de XM diesel zonder turbo.
Motor er versnellingsbak kunnen bijna niet kapot. Al het andere wel. De gouden tip is natuurlijk: neem iemand mee als je de auto gaat bekijken. Hou je ons op de hoogte?
Zal ik zeker doen, bedankt voor alle tips, ik ga ze zeker gebruiken!
Groetjes Juan

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
alle puntjes zijn zowat opgenoemd, zeker ook het subframe met langsliggers nakijken de lasnaden kunnen soms dik staat slecht voorteken… en ook de voor en achterbrug kunnen aangetast zijn…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Naast roest zijn er technisch gezien ook wel een aantal puntjes hoor, die behoorlijk in de papieren kunnen lopen als je ze over het hoofd ziet: ADALS bijvoorbeeld (gare draagarmlagers achter), of een koppeling die op z’n eind loopt (moet de hele motor eruit), of een krakende versnellingsbak.
Lekkende krukaskeerring dito. Voor lief nemen of de motor eruit.
Ook een auto die ogenschijnlijk weinig kms heeft gemaakt “altijd binnen gestaan, zondagsauto e.d.” kan in de praktijk erg tegenvallen. Lang stilstaan betekent namelijk doorgaans veel vastgeroeste en/of bij onderhouds- of reparatiewerkzaamheden afbrekende bouten, moeren, splitpennen etc.
Belangrijkste tip die hier reeds gegeven is: neem een expert mee en zet de auto op een brug.
Staar je niet blind op het belastingvrij voordelig rijden, want een CX is niet voordelig te rijden of rijdbaar te houden, tenzij je zelf erg handig bent en alle faciliteiten hebt.
Ik sluit me dan ook volledig aan bij Ree:
Ree schreef:Tijdens je zoektocht zal je er achter komen dat iedereen belasting vrij wil dieselen en dat dergelijke auto’s dus schaars, duur en/of slecht zijn.
Daarbij: een 22 TRS van na ‘86 bijvoorbeeld, kost per maand misschien € 40 aan belasting. So what?
Diesel kost wel een stuk meer, maar die zijn veel talrijker en goedkoper in aanschaf omdat ‘niemand’ ze schijnt te willen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ondanks dat de 22trs qua benzineverbruik en rijeigenschappen degemakkelijkste cx is om dagelijks te rijden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Beste mensen, bedankt nogmaals!
Heb één en ander uitgeprint want morgen is de grote dag van bezichtiging aangebroken!
Er zijn nog een paar onduidelijkheden voor me echter:
Ik heb gelezen dat bij stationair lopen de hydraulische pomp moet tikken met een interval tussen 30-60 seconden?
Is dit met warme motor en betekent dat dat alles erboven of eronder niet goed is?
Verder lees ik overal dat de vering soepel en niet stug moet zijn. Als bij een gewone auto de vering soepel is betekent dit dat de vering aan het einde van z’n latijn is. Is dat bij de CX dus het tegendeel, en zo ja, wat is soepel dan precies?
Op een Engelse site las ik: “Hold down the rear of the car. After 10 seconds or so, it should rise up again. Let go, and it will rise up. After another 10 seconds or so, it should sink down again. If it takes significantly longer, the height corrector is not working correctly. (Often caused by dirty hydraulic fluid.) Repeat the check with the front.” Ik begrijp dit niet zo goed want als je de auto met draaiende motor omlaag duwt dan komt ie toch meteen weer omhoog? Dat kan toch nooit 10 seconden duren, bedoelen ze misschien met motor uit of wat begrijp ik hier niet?
Als je hard op de rem trapt moet de achterkant geloof ik op dezelfde hoogte blijven, en als je de rem dan loslaat omhoogkomen of zoiets?
En dan tenslotte maar een hele brutale vraag: Is er morgen misschien een goeie CX-kenner die in de buurt van Giethoorn/Meppel/Steenwijk/Wolvega woont en tijd en zin heeft om rond een uurtje of 1 met mij te gaan kijken?

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De hydraulische pomp moet niet te vaak inslaan, want dit betekent een grote interne lekkage. 30 seconden is een mooie tijd, meer is altijd beter. Warme of koude motor maakt niet uit. Intussen niet in/uitstappen, niet aan stuur draaien etc.
Soepele vering betekent dat je met de hand de auto flink kunt indrukken als je even flink naar beneden duwt. Dit moet echt makkelijk gaan, vooral aan de achterkant.
Er is inderdaad een truukje met de rem: rem ingedrukt houden, dan op de hoogste stand zetten, even wachten. De auto moet nu achteraan hetzelfde blijven, en als je de rem loslaat met een klap omhoog veren.
Dit is overigens allemaal belangrijk, maar veel belangrijker is dat de auto roestvrij is! Behalve wat al gezegd is, check ook heel goed alle onderkanten van de deuren, motorkapranden, kofferdeksel, etc. Ik zou best mee willen maar woon in Amsterdam…

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Als ik jouw was zou ik vooral op de roest letten, dat is een van de grootste problemen van de CX en die zijn soms onoplosbaar in een ver gevorderd stadium, kijk vooral onder de plastic delen po de carrasorie.
verder het hydraudische gebeuren, bij normaal stationair draaien als de auto eenmaal op hoogte staat (koud/warm maakt niet uit)moet die pomp iig niet als een gek staan te tikken bv iedere 5 sec maar een aantal keren per minuut zou ik me niet zo’n zorgen over maken laat de auto gewoon een aantal keren van hoog naar laag gaan en kijk of ie daar lekker op reageert en verder of geen groene plassen onder de auto liggen want dan heb je ergens een lek in het systeem.
Misschien kun je ook vertellen over welke auto het gaat misschien kent iemand hem op het forum en kan je er meer info over geven.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Het betreft de volgende auto: http://www.auto-eminent.nl/index.php?sub=aanbod&detail=493 nou niet met z’n allen tegelijk daarnaartoe gaan om ‘m voor m’n neus weg te kapen hè, haha.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er op het oog goed uit.
Alleen effe de bodem en het subframe goed bekijken op eventuele min punten.
En technisch kan ik alleen met een foto niks zeggen.
Succes met het bekijken/aankopen mooie auto op het eerste oog
groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ziet er op de foto’s inderdaad zeer strak en goed uit! Mooie CX.
Dit type interieur (de stof) geldt als super kwetsbaar, dus dat dit er nog zo ongeschonden bijstaat is al een goed teken. Km stand zal wel kloppen als ik het gave onversleten stuurwiel zo zie.
De prijs lijkt me zeer netjes, als de auto technisch ook goed is.
Het HD-systeem is normaal geen specifiek zwak punt aan een CX. ook al klikt de pomp wat vaak, kan ook gewoon komen door een versleten drukbol of een defecte drukregelaar.
Hij moet gewoon netjes omhoog komen, meestal eerst de achterzijde en dan pas voor. Veren… dat voel je vanzelf. Als je gaat rijden moet het niet de minste stuitering geven.
Maar als dat wel zo is, kwestie van nieuwe bollen, ook geen ramp.
Check de kleur van het koelwater (geen roest of sludge erin!) en de olie (geen mayonaise).
Roest is een aandachtspunt, altijd, maar zo te zien heeft de auto wel een royale tectylbehandeling gehad!
Maar neem - voor je echt iets besluit- toch liefst een kenner mee en bekijk de auto in elk geval op een brug. Zie ook mijn eerdere post over technische checkpoints.
Kijk ook naar sporen van “lang stilstaan” zoals vliegroest in het motorcompartiment.
Een lage km-stand is leuk, maar lange stilstand betekent vaak ultra-vastzittende onderdelen wat eventueel kan uitmonden in prijzige (dus teleurstellende) onderhoudsklussen in de toekomst omdat dingen niet los willen. Hoeft niet, maar is mogelijk.
Verder: veel succes en vooral plezier morgen en laat je gevoel ook meespreken, zonder onmiddellijk verliefd te raken! Al is dat vaak moeilijk met een charmante klassieker.
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Volgens mij praten jullie over dezelfde auto zie dit draadjeCitrobenz heeft de auto laten staan het voelde niet goed.

Totaal aantal Berichten: 943
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Ja maar zonder verder duidelijke punten aan te geven over de auto. Behalve dat de motorkap een keer gespoten is.
Lekker gaan kijken, goed op roest letten. En niet te snel toegeven aan emoties….
Misschien is het wel een optie als Juanchi Citrobenz even een pb-tje stuurt.Informatie uitwisselen kan geen kwaad toch hoe meer je weet voor een eventuele aankoop hoe beter denk.
Trouwens ik zie wel roest in de motorruimte en het ziet er verder vies uit vind ik toch wel jammer voor zo mooi opgepoetste auto.

Totaal aantal Berichten: 479
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Wij hebben al even contact gehad via de email
Ik vind het niet correct om sommige dingen via een forum te bespreken.
Groeten van Henk uit Steenwijk.