Aan de bovenzijde van mijn deuren is zowel voor als achter het metaal aan de binnenkant ingescheurd over circa 3 cm. Na veel gezoek heb ik gevonden dat de ‘koperlas’ (hardsolderen met messing) hiervoor de voorgeschreven reparatiewijze is.
Ik beschik momenteel niet over een hardsoldeerset, dus ik vroeg me af of het ook anders kan. Ik heb wel een gewoon MIG lasapparaat en een vertinsetje en verder heb ik geen principiële bezwaren tegen lijmen.
Heeft iemand goede raad of moet ik toch op zoek naar een hardsoldeerset ?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met een MIG-lasapparaat gaat het niet lukken waarschijnlijk: Plaat is meestal veel te dun daar. Lijmen -met een plaatje er achter- zou je kunnen proberen, maar of je erbij kan (aan de achterkant)?
Citroen!
Dank je DriverD. Erbij komen zal wel lukken. Ik had zelf bedacht dat de sterkte van de verbinding van belang is. Tenslotte zijn die scheurtjes er niet voor niets gekomen.
Ik heb op het forum allerlei opmerkingen over deze scheurtjes gehoord in de trant van ‘je ziet vaker wel scheuren dan geen scheuren’ dus ik neem toch aan dat daar inmiddels een beproefde oplossing voor bestaat. Alle tips zijn welkom.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het probleem is al om bekend. Een goede oplossing is moeilijk te realiseren. Volgens mij worden de deuren van de club wel goed gelast of gesoldeerd op die plaats.
Citroen!











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het lassen geeft problemen omdat de tin er nog zit. Dat gaat spetteren. Als je het raam weghaalt en alles netjes kaal maakt kan je op standje 1 het proberen te lassen. Lijmen is echter veiliger.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
heeft iemand een fotootje waar die scheuren zitten/optreden?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25642
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bovenaan de deur op de kopse kant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
in verlengde van raamruit? Ken ik wel van de traction.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb in het verleden heel veel te maken gehad met het scheuren van de bovenranden. veel mee geexperimenteerd, en uiteindelijk de conclusie getrokken dat alleen hardsolderen en versterken van de hoeken afdoende is. Al het andere werkt tijdelijk of helemaal niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 23-09-2010
- ID/DS DS 21 Pallas
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Juist, is bij de traction dus ook berucht maar wel te lassen met mig.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
De reparatie heb ik een keer uitgevoerd met cusi draad in mijn MIG-lasapparaat.
De las moest ik wel flink bijfrezen, maar tot op heden blijft de las goed. (2jr. oud)
Heb je de lak ook plaatselijk gekoeld met water? Het lijkt me dat als je hulp hebt van iemand die een klein stroompje water laat lopen over de lak van de buitenhuid dat je dat jezelf het spuitwerk bespaart. De binnenkant van de deur kun je wel plaatselijk bijwerken, maar dat is met de buitenkant wat problematisch wil je het netjes doen en zeker met metallic lakken.
Klein vlammetje met een autogeen lasstel en hardsolderen is sterk. Gaat met Tig lassen ook goed werken, Mig ook wel, maar het is plaat van 0.8 mm dik en dat is niet voor beginners. Ik denk zelf dat hardsolderen de beste optie is, je kunt er dan ook een lekkere laag opleggen en als iemand met een klein stroompje water de buitenhuid nat houdt ben je koopman


Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Ik heb ze destijds in mijn Traction gewoon gelast, en dat blijft goed houden.