Ik loop wat op de zaken vooruit, want heb hem nog geeneens. Maar vroeg me af, áls ik vd leasemaatschappij mag chippen, waar ik dit dan het beste kan doen? Met andere woorden betrouwbare, gerenommeerde bedrijven waar ik natuurlijk met behoud van garantie kan chippen.
Hoeft allemaal niet goedkoop, ik heb er wel 500 a 600 euro voor over als ik een pk-tje of 30 erbij kan krijgen. En weten jullie ook hoe het zit met het 14% bijtelling verhaal in verhouding tot chippen?
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Er waren ooit berichten dat de overheid zou gaan controleren op gechipte auto’s, want met het vermogen gaat de uitstoot vaak omhoog. Na die berichten heb ik hier eigenlijk niets meer van gehoord. Als je Googlet op chippen en bijtelling, dan kom je veel mensen tegen met dezelfde vraag. Het antwoord komt vaak neer op hetzelfde: Het wordt toch niet gecontroleerd. Aan jou de beslissing of je het risico wilt nemen dat áls de overheid erop gaat controleren, je strafbaar bent. Of kan je zo’n chip gewoon verwijderen? Vooralsnog lijkt er volgens mij nog geen risico aan verbonden.
Ik kan zo 1,2,3, geen bedrijf verzinnen wat bekend is / gespecialiseerd is met de HDI’s van PSA.
Ziptunig zal uiteraard met een aanpassing komen, echter zou ik daar persoonlijk nooit voor kiezen!
Waarom?
Ziptunig schrijft één programma per model en past dit gelijk toe bij elke auto van dat model welke binnen komt bij hun!
Echter, elke auto verschilt. Zo kan de ene e-HDI 85pk hebben standaard en de andere 95pk. En toch beweren ze / geven ze een vermogen op wat gehaald wordt?!
Voor een THP kan ik mensen aanbevelen om naar Beek Autoracing te gaan.
Dit bedrijf is al een aantal jaren bekend met dit blok aangezien ze elke mini onderhanden kunnen nemen
website van hun is http://www.minispeed.nl
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zomaar even een greep uit de forumregels:
8. Respecteer de nederlandse wet.
Het is verboden handelingen te bespreken welke bij wet zijn verboden. Hieronder vallen dus ook zaken als het overschrijden van een geldende maximumsnelheid, rijden op de openbare weg met een auto welke niet is voorzien van een geldig kenteken en het vervalsen van een voertuigidentiteit.
Ik wil maar aangeven dat het omzeilen van belastingmaatregelen cq misbruik maken van fiscale voordelen niet helemaal koosjer zijn.
Even een reactie hierop!
Wil gelijk aangeven dat ik hiermee geen aanval doe op de forumregels, maar vind het een interressante discussie.
Je zou hiermee eigenlijk elk chiptuning, banden, grotere velgen topic wel aan kunnen pakken.
Grotere velgen/banden betekent meer rolweerstand, betekent meer verbruik.
Hiermee kan een auto in een andere “label klasse” komen en dat zou weer betekenen meer belastingen…
Sterker nog, bij winterbanden heb je ook meer rolweerstand.
Zelfde geldt voor chiptuning bij de niet BPM vrije auto’s
Ga je het vermogen na chiptuning ten volle benutten, betekent dit dus ook weer meer verbruik en uitstoot etc.!
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb het dan ook slechts ter overweging gepost, ik heb graag dat gebruikers zelf nadenken in plaats van dat ik meteen het topic op slot gooi. Persoonlijk vind ik chiptuning en brede banden de grootste onzin die je kunt bedenken, maar daarom hoef ik de liefhebbers hun hobby niet af te nemen.
CTH in Belgie (http://www.cth.be) is een goed bedrijf voor chiptuning. Past de software ter plekke aan op de vermogensbank. Heb dit ooit laten doen bij mijn vorige Berlingo.
Maar je schiet er niet echt iets mee op. Inderdaad meer vermogen en koppel. Maar dit gaat ook weer wennen.
Verbruik wordt wel beter, dus ook minder uitstoot en dus nog milieu vriendelijker.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Berlingo2.0HDi schreef:
Verbruik wordt wel beter, dus ook minder uitstoot en dus nog milieu vriendelijker.
Daarom zou ik ook niet weten waarom het illegaal zou zijn t.o.v. het bijtellingsverhaal. Het is inmiddels allang bewezen dat chippen een zuinigere auto oplevert. Enige punt is dat de leasemaatschappij gaat steigeren.
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Fabian Wierth schreef:Even een reactie hierop!
Wil gelijk aangeven dat ik hiermee geen aanval doe op de forumregels, maar vind het een interressante discussie.Je zou hiermee eigenlijk elk chiptuning, banden, grotere velgen topic wel aan kunnen pakken.
Het permanent laten branden van de led verlichting ligt ook gevoelig. Dit enkel ter info.
@ Witte1
ik weet het… Alleen is dit ook weer best vaag.
De DRL bij Audi branden namelijk wel gewoon i.c.m. het dimlicht!
Waar ligt dan het verschil vraag ik me af?
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Dat ligt volgens mij weer aan het feit dat ze bij Audi samen met dimlicht in 1 behuizing zitten.
Bij de DS3 zitten ze afzonderlijk van elkaar (verticaal in de bumper).
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Hier is al een topic over:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207718/
Hier dus weer graag ON TOPIC.
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 18-05-2009
- DS 3 1.6 HDiF 66kW Airdream So Chic
Edit mod: bericht gewist, zie de link van mijn collega hierboven.
Dag allen, volgens mij ben ik de eerste die bij een Tuner is langs gewees. Op dit moment is de E-HDI alleen nog te programmeren vanaf de EPROM (chip zelf), dus niet vanaf OBD. Dit betekent bij een kleine controle, dat de het te zien is dat er ‘gemorreld’ is aan de behuizing. Weg garantie dus! De Tuner gaat ondertussen (tijdens mijn vakantie) wel kijken of er nieuwe unlock software of hardware kan komen hiervoor.
Oftewel ik heb het nu niet gedaan, werd me eigenlijk ook afgeraden vanwege het wegvallen van de garantie, OBD is niet te zien door de dealer namelijk. EPROM tuning wel.
Dank voor je reactie. Wel interessant om te weten; hoeveel vermogenwinst is er te halen bij het chippen vd eHDI? Een pktje of 30?
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500