Ben benieuwd naar de verschillen zaterdag NA het tunen.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Ik had graag eens wat betrouwbare rollenbank resultaten willen zien van zo’n RaceChip. Ik zit met lease en garantie enzo, dus ik ben benieuwd wat zo’n ding nou eigenlijk doet voor het vermogen en vooral voor de koppelkromme. Er zijn op internet niet echt veel rollenbank resultaten te vinden helaas, alleen ‘butt dyno’s’, wat wil zeggen dat men zegt het verschil te voelen, waar natuurlijk een stukje psychologisch effect bij zit.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Daar ben ik dus ook benieuwd naar; al heb ik wel wat rollenbank uitdraaien voorbij zien komen.. Het ontbreekt tot nu toe aan harde cijfers m.b.t. de prestaties. Zo moelijk kan het niet zijn om voor de tuning een 80-120 sprint (en 0 - 100) met een stopwatch te meten, en ditzelfde na de tuning nog eens te doen? Zelfde geldt voor topsnelheid; zit de auto daadwerkelijk sneller boven de 180..
Qua verbruik ben ik overigens ook benieuwd, vooral op hogere snelheden.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Ik ben vooral benieuwd naar de koppelkromme. Sneller van 0 naar 100 hoeft van mij niet zo nodig, maar dat het koppel boven de 2500rpm zo hard inzakt vind ik wel erg jammer. Soms kan het handig zijn om even door te trekken bij bijv. invoegen. Wat mij betreft mag een eventuele powerbox dus z’n werk gaan doen vanaf 2400rpm, waarmee direct voorkomen wordt dat de raildruk vaak omhoog gaat. Meestal schakel ik ruim voor de 2400rpm op. Het zou mij dus meer gaan om de snelwegprestaties op een iets hoger niveau te krijgen. Het gebied boven de 100km/h.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
De rollenbank bij Tunex kost 125 euro. Ik twijfel wel enigszins of dit meerwaarde heeft om te laten doen, aangezien de tuning er niet specifiek voor wordt geschreven. Ik geloof wel dat mijn motor nagenoeg hetzelfde is als elk ander e-hdi ds3 motor, dus een algehele verbetering in prestaties vind ik al voldoende. Rollenbank test is misschien wel leuk bij de verkoop, maar hoeveel waarde heeft dat om een uitdraai van x jaar geleden te laten zien?
Aangezien ik de tijd van 0-100 sprintjes niet interessant vind (oeh, van 13 naar 12 seconde, who cares?) ga ik dat niet voor je testen, zeker niet met dit weer. Ik kan je wel vertellen dat mijn navigatie op mn carpc (dus op gps) in de laatste 15000 km een topsnelheid van 183 heeft gemeten (in Duitsland, oom agent!). Ik zal eens kijken of dat na het chippen hoger uit komt.
Dus zullen jullie het ook met mijn “butt dyno” en de grootte van mijn glimlach op m’n gezicht moeten doen. Voor de serieus geïnteresseerden kunnen we altijd een rondje rijden tijdens een meeting.
In Amersfoort kan je voor 75 euro op de testbank. Maar ook voor mij geld ongeveer het bovenstaande. Of het nou 120 of 125 pk word boeit niet zo.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Zoals ik zeg gaat het ook niet om de 120 of 125 pk, maar om de koppelkromme en dan vooral wat een powerbox als de RaceChip voor je koppekromme doet. Boven de 2500rpm zakt het koppel nogal in, wat ik wel eens als vervelend ervaar bij invoegen, snel inhalen etc.
230Nm is ruim voldoende voor een wagen als de DS3, mijn Golf IV Variant van 1280kg leeg had 235Nm op 230kg extra. Maar dus wel binnen een breder toerengebied dan 1300 tot 2500rpm. En dat voel je.
Probleem met je butt-dyno is dat er een stukje psychologisch effect bij zit: Je hebt je die RaceChip in je wagen geïnstalleerd en dus zou je wat moeten merken. Je zult er dus ook ongetwijfeld iets merken, maar weet je zeker dat dat door de RaceChip komt?
CTH, waar een aantal CFNL leden hun DS3 heeft laten chiptunen, biedt ook een Powerbox aan, zij noemen ‘m Eco-Master Module, die is echter flink duurder dan de RaceChip. Dus vraag ik me sterk af of de RaceChip wel echt werkt.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Vanmorgen nummertje getrokken bij Tunex; wát een drukte daar zeg op zaterdagmorgen. Ik was er een kwartier eerder dan sfs, de DS’en werden tegelijk naar binnen gereden, maar ik vertrok bijna een uur later. En waarom? Geen idee. Er was weinig persoonlijk contact.
Maar dan het resultaat; ik heb geen vermogenstest laten doen. Ik heb daar later wel over getwijfeld.
Als je natuurlijk na 2 uur wegrijdt, is de motor koud en na 3 km zit je weer op de snelweg. De eerste 100 km waren dus over de snelweg. En er werd verteld dat ik de eerste week niet boven de 140-150 mocht rijden, niet de topsnelheid proberen dus. Het schijnt dat de software zich nog wat moet inregelen.
Is dat zo?
Ik moet wel zeggen dat de auto soepeler aanvoelt. En het lijkt alsof je veel gemakkelijker hard rijdt. Van 120 naar 150 gaat inderdaad wel rap.
Mijn laatste 10 km bestond uit een provinciale weg met rotondes. Daar kon ik dus even flink optrekken. Het lijkt erop dat de haperingen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 vrijwel geheel zijn verdwenen. Dat is grote winst.
Maar de echte kick heb ik nog niet zo gevoeld. En ik denk dat sfs daar ook wel zo over denkt, als ik zijn eerste reactie beluisterde.
Maar misschien verwacht ik wel te veel. Achteraf had ik eigenlijk wat tussensprints moeten meten in de oude situatie, zoals van 60 naar 100, of van 80 naar 120. Maar niet eerder aan gedacht.
Dus, de auto is zeker sneller en soepeler. Maar 20-30% koppel erbij? Daar twijfel ik nog wel over.
Denk dat een vermogensmeting best wel belangrijk is. Nu stoppen ze er een standaard aangepaste software versie in, niet aangepast aan persoonlijke wensen en de auto.
Heb ooit een 2.0HDi bij CTH middels EOB laten tunen. Eerst vermogensmeting zonder tunen. Daarna werd er een kopie van de software gemaakt. Samen met de eigenaar op de PC aangepast naar mijn wensen en volledige uitleg. Software terugplaatsen/overschrijven. Vermogensmeting met tuning en daarna proefrit. Verder aanpassing aan wensen.
Kost wel iets meer, maar dan heb je ook wat.
Maar…. alles went. En dan is de lol er ook weer vanaf. Dus daarom heb ik de andere auto’s maar origineel gelaten.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Onderstaande lees in bij de tuner in Amersfoort op de site.
13. Waarom heb ik na chiptuning nog niet het volledige extra vermogen tot mijn beschikking?
De boardcomputer draait in een cyclus. Deze cyclus begint bij de meeste computers opnieuw na ongeveer 500 kilometer. Als u de chiptuning heeft laten uitvoeren dan moet u direct een groot verschil merken qua vermogen. Echter al het extra toegevoegde vermogen komt pas vrij nadat de computer aan een nieuwe cyclus begint (± 500 kilometer). Als u na tuning 30pk extra behoort te hebben (100%) dan zult u de eerste 500 kilometer 24 pk extra hebben (80%). Zodra de computer aan zijn nieuwe cyclus begint heeft u ook de overige 20% tot uw beschikking! Deze vuistregel geldt voor elke manier van chiptuning, bij elke auto en bij elke tuner!
Ik meld me ook weer even. Voor de tuning ook nog even met forumlid Werner contact gehad. Hij twijfelde nog om ook te tuinen, maar omdat hij in de buurt woont, kwam hij ook even langs. Helaas is het tunen bij Tunex nogal onpersoonlijk. Blaadje invullen met je gegevens, sleutel afgeven en je mag wachten. Onze DS3s stonden gebroederlijk voor het raam van de wachtruimte. Motorkap open en de boordcomputer wordt eruitgehaald en meegenomen. Vervolgens wordt er uit het zicht de nieuwe software geladen. 1,5 uur later (als het goed is) krijg je je sleutel terug en mag je de rekening (€250) betalen.
Werner en z’n vriendin hadden met ons ook een uur staan wachten en ik nam hem mee voor een proefrit. Natuurlijk is de motor koud, dus rustig een stukje rijden. Toch maar even de snelweg op, Duitsland in. Naast dat je onbeperkt hard mag, hebben ze in Duitsland ook een stuk minder afslagen. Dus moesten we bijna 15 km heen en weer 15 km terugrijden. Ik heb 2x de auto wat latten zakken in snelheid om vervolgens het gas er op te gooien. Ja, hij trekt lekkerder door, maar het is geen racebommetje was mijn eerste indruk. Bij de eerste afslag er af en liet ik Werner terug rijden. Weer immer gerade aus richting Nederland en na de afslag nog een klein stukje provinciale weg die nogal druk was, dus ook niet echt kunnen testen. Terug bij Tunes was ik nog niet overtuigd en klonk ik ook nog niet bijzonder enthousiast. Arian moest inderdaad nog wachten op zijn auto, maar ik had nog een andere afspraak staan, dus ging er vandoor. Werner ging ook richting Arnhem dus reden we gelijk op. Nu rijdt Werner al vrij vlot maar ondanks dat we moeilijk konden communiceren tijdens het rijden wel nog 2 tussen sprintjes gedaan om te kijken of er veel verschil te merken was. Eerste keer terug naar z’n 4 en planken, daarna nog eens vanuit z’n 5. Ja, hij trekt wel lekker op en blijft ook gestaag door accelereren. Werner kwam bij z’n afslag en we zwaaiden nog even naar elkaar zoals DS3 rijders dat doen
Dus wel verbetering, maar nog niet helemaal volgens verwachting?
Jammer dat het daar zo onpersoonlijk is. De tuner in Amersfoort stelde me voor om te komen kijken toen hij 2 andere DS3tjes had staan, helaas kon ik op dat moment niet.
Ik moest ook Arnhem in en nu met een motor die goed op temperatuur was even een stoplicht sprint je doen. Ja, nu merkte ik wel dat stukje meer power en de overgangen tussen 1, 2 en 3 gaan vloeiender. Later opende snelweg aan het touren geweest maar dan merk je geen verschil. Even gepauzeerd bij een pomp langs de snelweg. Vervolgens een hele oprit voor mezelf. Eerst rap door z’n 1 tot de 30km/u, hup naar z’n 2 - plankgas en vanaf de 40 krijg je toch wel een duw in je rug, en deze blijft duwen tot voorbij de 70, hup naar de 3 en het gas er weer vol op, al heel snel voel je weer die druk en acceleratie. Is dat de turbo die sneller oppakt en goed z’n best doet? Voor ik het wist zat ik al op de 100 km/u. Jawel met een dikke grijns. Dit is leuk spelen!
Wat mij wel op viel en gelukkig had ik daar al hier eerder over gelezen. De start/stop werkte niet meer. Alleen maar het groene eco lampje knipperde, maar de motor sloeg niet af. De auto heeft anderhalf uur natuurlijk van het stroom af geweest dus waarschijnlijk was de accu van de start stop te leeg. Pas vanmiddag deed de start/stop het weer, zo`n 200 km verder en wel een keer of 10 de motor opnieuw gestart (niet achter elkaar, maar heb gisteren meerdere stukken gereden.
Conclusie: de auto rijdt merkbaar soepeler in de onderste versnellingen. De power komt pas los als je hem flink de sporen geeft en doortrekt. Het start/stop systeem heeft even tijd nodig om te herstellen. Rij je rustig en normaal dan zal de tuning niet echt merkbaar zijn. Dit haalt mijn twijfels over zal de monteur snel iets merken en ook de slijtage op alle onderdelen ben ik wel gerust op. Maakt het heel veel verschil: ligt er aan wat je verwacht. Heb je 250 euro over voor een toch wel soepeler rijdend bakkie die als je wil ook rap van z’n plek af kan komen. Dan zou ik het nog steeds aanraden!
Hmm, klinkt niet echt als iets waar ik 250 euro voor zou overhebben.
Ik had wel een spectaculairder verhaal verwacht bij bijna 30pk en 60/70nm meer.
Als ik het zou laten doen, zou ik het laten doen om ook boven de120 nog even lekker vlot in te kunnen halen. Tot de 140 gaat het aardig, maar alles daarboven lijkt zo lang te duren…
Merk je verschil bij het acceleren vanaf deze snelheden?
Mag niet in ons kikkerlandje he… maar nee niet bewust geprobeerd. Plus dat ik nog rustig aan moet doen met hem vanwege inlezen bla bla…