wie heeft op zijn/haar xm een automatische resetfunctie van de computer?
bij mijn exclusive uit 98 gaat na een handmatige reset na een paar dagen bij het starten het sportstandlampje niet meer kortstondig branden.
bij van schie in s’gravezande kunnen ze een automatische resetfunctie inbouwen en dat lijkt me wel wat; wie heeft ervaring met zo’n schakeling??
eens een xm, altijd een xm!!
Geen ervaring met een dergelijke constructie. Is het niet zinvoller om even te kijken welke foutmelding ervoor zorgt dat het lampje niet meer aangaat? Bij error 23, stuurwielsensor, is het vaak voldoende om die even schoon te blazen.
Ik zeg, oorzaak oplossen en geen pleisters plakken.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 139
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
‘automatische’ reset…
Dan moet je wel snel de foutmelding lezen -en dus je display continu in de gaten houden- voordat hij verdwijnt. (als er überhaupt nog wat in je display komt)
Eerlijk gezegd heb ik wel wat anders te doen als ik achter het stuur zit…
Ik ben het dus roerend eens met Matthijs309 en Gompy58
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
volgens van schie wordt er geen foutmelding uitgelezen?.....
als dat lampje niet opkomt is er een fout en staat er dus een foutmelding.
Als er geen fout instaat heb je ook geen reset nodig.
Ik denk dat jouw garage die computer niet uitgelezen krijgt
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik denk dat ze bij Van Schie bedoelen dat de computer wordt gereset zonder eerst uit te lezen. En dat kan best, maar de oorzaak van de storing blijft. Dus vroeg of laat komt die storing er weer in, het lost uiteindelijk dus niets op. Sterker nog, als je een serieuzere storing hebt, wordt die ook rücksichtslos gewist, zonder dat je er erg in hebt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Wissen is wel handig om te doen als je daarna gaat rijden om die foutmelding weer te krijgen en dan opnieuw uit te lezen om het probleem dan aan te pakken.
Op die manier weet je wat verse meldingen zijn. Niet alle meldingen leiden ( zover ik weet) tot het niet meer aangaan van je controle lampje.
Maar enkel wissen om te wissen is zoiets als een struisvogel met een bak zand. Alsik het niet zie is het er ook niet..
Overigens gebeurt het vaker hoor dat een troen garage een xm niet kan uitlezen. Daar kunnen diverse oorzaken voor zijn.
Brian schreef:Ik denk dat ze bij Van Schie bedoelen dat de computer wordt gereset zonder eerst uit te lezen. En dat kan best…....
Dat kan volgens mij helemaal niet, als ik de Lexia er aan hang en direct reset kies (storingen wissen oid) mekkert tie dat ik eerst de foutmeldingen moet bekijken voordat ik ze kan wissen. Kan natuurlijk zijn dat dat in de Lexia software zit, maar lijkt mij waarschijnlijker dat het in de computer ingebouwd is. Iemand met een toverdoos die al eens geprobeert heeft direct te resetten zonder uit te lezen ??
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
je moet idd eerst uitlezen. Ook met de toverdoos loop je eerst de codes door tussen de start en sluit code. daarna kun je pas wissen.
De monteur bij Van Schie resette de computer door de twee grote stekkers vooraan in de computerbox los te halen en ze daarna weer aan te sluiten…
Nou mooie professionele tent is dat dan zeg..
stekker eraf trekken ipv proper uit te lezen, ‘automatische storin resetters’ willen inbouwen…
Ouwe mopperkont
ik weet het niet hoor, maar volgens mij kun je een vc en de MM op die manier toch niet resetten ?
maar idd, niet gehinderd door enige vorm van kennis lijkt me bij deze hut.
Ik ga hier niet de garage beoordelen, maar stekers los en weer vast is niet de juiste manier om te resetten. De computer slaat namelijk fouten op in zijn geheugen. En die blijven daar ook na het weghalen van de voedingsspanning (want dat doe je met stekers loshalen) opgeslagen. Staat er een ‘ernstige’ fout in het geheugen dan zal de computer weer in noodloop gaan. Met andere woorden, in de stugge stand.
Ik adviseer je hier een oproep te plaatsen wie in de buurt woont en een Lexia of knipperkastje heeft. Dan kun je gezamenlijk de opgeslagen fouten uitlezen en resetten.
Komt vervolgens de fout terug dan is er iets aan de hand waar je gericht aan kunt werken. En het kan heel simpel zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Ja lexia’s zat op t forum; waar woon je ?
Ouwe mopperkont
Wat denk je? ‘s-Gravenzande. Niet bij jou in de buurt.
Wim,
Disciplus Simplex